Holubi odlétají, vrabci se vracejí

5. 5. 2003 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Již několik let se stále opakují internetová řešení, jako jsou firemní weby, intranety, on-line katalogy produktů nebo extranety pro dealerskou síť.
Před dvěma roky získali všichni zúčastnění pocit, že celou problematiku pořizování, správy a publikace informací přes webové stránky by mělo být možné vměstnat do univerzálních hotových produktů, které stačí nainstalovat a nakonfigurovat.
Čas pokusů
Většina firem z oboru komplexních internetových řešení (e-services, chcete-li) se s menším či větším úspěchem takový univerzální content management systém pokusila nabízet — buď vlastní výroby, nebo cizí produkt specializovaného softwarehousu. Ti méně šťastní se pokusili investovat do vytvoření krabicového všeobjímajícího řešení vlastní peníze.
Nezájem chce vysvětlení
Očekávání, že se weby, intranety, extranety a další internetová řešení standardizují a zkomodizují a trh ovládne několik velkých univerzálních produktů, se nevyplnila. Poté, co internetová zima ustoupila a firmy jsou znovu ochotny se internetovými technologiemi vůbec zabývat, přišlo pro dodavatele takových „enterprise řešení“ vystřízlivění. Nikdo je nechce. Klienti se totiž chovají přirozeně. Jako zkušená žena, která už za sebou pár vztahů měla, nečeká na nápadníka vzhledu a příjmu Brada Pitta (jinak romantického milovníka s oblibou v domácích pracích), tak ani dnešní klient nechce vyřešit všechno najednou.
Zelená smysluplným projektům
Pověstný vrabec v hrsti lepší holuba na střeše tak opět přichází na scénu. V praxi to znamená, že vůle řešit dílčí problémy s jasným výsledkem, rychlým dopadem v praxi a návratností investice v řádu měsíců je výrazně větší než „strategicky investovat“ s tím, že se velké řešení možná ani nenasadí. Tak se internetové projekty dostávají z oblasti systémově-integrátorského snění (všechno bude elektronicky, jeden velký systém bude řídit tok informací v celé firmě) do oblasti bdění a stávají se pro obě strany rozumnými a srozumitelnými. Ubude tak megaprojektů, které v lepším případě po několika měsících skončí někde v sedmém kole výběrového řízení s neurčitým výsledkem. Naopak by mělo přibýt více smysluplných internetových a intranetových projektů majících za účel usnadnit lidem práci, zlepšit komunikaci se zákazníky nebo prostě jen prezentovat firmu.
Klienti začali opět upřednostňovat schopnosti a zkušenosti dodavatelů internetových řešení podložené realizovanými projekty, spíš než schopnosti předprodat do projektu softwarové licence a hardware za miliony korun a lobbovat na „nejvyšší úrovni“. A to je dobrá zpráva.
Martin Holečko
Autor je jednatelem společnosti Et Netera


Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.