Je televizní trh destabilizován?

14. 4. 2003 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Česká televize má pocit, že stávající situace na televizním trhu je nestandardní.
Několik hodin před projednáváním zákona o České televizi a zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, které jsou z hlediska financování České televize velmi důležité, upozornila tato instituce na to, že podmínky, které panují na českém televizním trhu, jsou nejen kvůli stávající zákonné regulaci nestandardní, ale ve svém důsledku vedou k jeho monopolizaci.
První letošní čtvrtletí je pro Českou televizi, bráno měřítkem výše sledovanosti, úspěšné. Za toto období dosáhl celodenní průměr sledovanosti obou kanálů ČT 30 % a v hlavním vysílacím čase 31,6 %. Celodenní podíl ČT1 na sledovanosti vzrostl ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 2002 z 21 % na 21,7 % a podíl ČT1 na sledovanosti v hlavním vysílacím čase v letošním čtvrtletí meziročně vzrostl z 23,1 % na 24,9 %. Trend sledovanosti je tak u ČT růstový, což neplatí o konkurenčních stanicích TV NovaPrima TV.
Příjmy z reklamy včetně sponzoringu však v 1. čtvrtletí ČT klesly ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 74 milionů korun, přitom více než 69 milionů z toho představuje pokles z výnosů prodeje reklamy. Výnosy ČT z reklamy činily v 1. čtvrtletí roku 2002 celkem 309 milionů korun, v 1. čtvrtletí letošního roku pak představovaly pouze 235 milionů korun. Plán přitom počítal s výnosy ve výši 304 milionů korun.
Prozatímní ředitel ČT Petr Klimeš vidí za tímto vývojem tři příčiny. Jednou z nich je celkové snížení výdajů na televizní reklamu v ČR v prvním letošním čtvrtletí. Pokles investic do televizní reklamy přesahuje v letošním prvním čtvrtletí v meziročním srovnání podle odhadu ARBOmedia 7 %. Prozatímní ředitel ČT si myslí, že kdyby výnosy ČT z reklamy klesly ve stejném poměru, v jakém klesly výnosy z televizní reklamy jako celek, měly by činit i při stagnaci výkonů ČT v prvním letošním čtvrtletí přibližně 286 milionů korun. Ve skutečnosti však tyto výnosy činily pouze 235 milionů korun. „Lze dovodit, že propad o zbývajících více než 50 milionů korun je dán prohlubující se deformací poměrů na českém mediálním trhu,“ říká Klimeš.
Ta údajně souvisí s jeho monopolizací, kdy dvě třetiny reklamních výnosů získává pouze jeden subjekt (TV Nova). K tomuto stavu také přispívá stávající legislativa upravující reklamní limity. Ty jsou v současnosti v poměru 1 ku 15 ve prospěch komerčních televizních stanic (zákon ČT povoluje objem reklamy ve výši 1 % denního vysílacího času, limit komerčních TV je 15 %). Podle ČT tak současná právní úprava staví tuto instituci ve srovnání s provozovateli pozemního celoplošného komerčního vysílání do nevýhodného postavení. „Disproporce v této regulaci už dosáhla takových rozměrů, že zásadním způsobem deformuje poměry na českém trhu s televizní reklamou,“ tvrdí ČT. n mav
může za to zákon? Prozatímní ředitel ČT Petr Klimeš nachází příčiny klesajících výnosů ČT z reklamy mj. v nevyhovující legislativě.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení