Časopis Týden zaznamenal z první dvacítky časopisů nejvyšší meziroční nárůst objemu inzerce za rok 2002. Nárůsty inzerce potvrdily i časopisy, kterým se loni zvyšoval prodaný náklad a čtenost.
n Martina Vojtěchovská
Podle monitoringu firmy ACNielsen dosáhl loni Týden 51% nárůstu objemu inzerce ve srovnání s rokem 2001, celkem se inzertní obrat vyšplhal na 170 mil. Kč. V případě počtu proinzerovaných stran dosáhl Týden 27% zvýšení na celkem 1008 stran (údaj bez autoinzerce). Opět je ale třeba brát v potaz, že monitoring inzerce vychází z ceníkových cen a neobsahuje slevy a bonusy, proto je třeba výsledky posuzovat s jistou opatrností.
„Jde o výsledek, který je reakcí na nárůst prodeje Týdne,“ komentoval loňský výsledek šéfredaktor časopisu Dalibor Balšínek. Podle jeho tvrzení se inzertní výsledky na nárůstech prodeje odrazily s logickým zpožděním kvůli způsobu plánování mediálních agentur. „Je příjemné, že i když jsme na začátku letošního roku zvýšili cenu z 25 na 30 korun a Týden v současnosti nemá žádnou kampaň, na prodejích časopisu se to neodrazilo,“ dodal.
Kromě Týdne, který zaznamenal již zmíněný 51% nárůst, si z první dvacítky ve srovnání s rokem 2001 výrazněji polepšily také Marianne (+42 %) a TV magazín (+33 %). Rovněž více inzerce u Marianne (vydává Hachette Filipacchi 2000) je odrazem vysokého nárůstu prodeje a čtenosti časopisu. Generální ředitel vydavatelství HF 2000 Martin Shenar potvrzuje prorůstovou strategii časopisu, odhadnout ale, o kolik inzerce stoupne u Marianne letos, je podle jeho slov velmi obtížné. Petr Tuček, obchodní ředitel Astrosatu, vydávající TV magazín, je s výsledky spokojen: „Domnívám se však, že dosažený inzertní obrat je pouze jedním, a snad i dílčím ukazatelem o daném médiu. Za daleko důležitější považujeme servis a spokojenost klientů,“ řekl.
Zlepšení u suplementů
Alespoň podle údajů z monitoringu byl loňský rok úspěšný pro suplementy deníků — Blesk magazín měl v loňském roce inzerce více o 17 %, Magazín Právo o 23 %, Magazín Lidových novin o 61 %. Inzertně nejsilnější ze suplementů, Magazín Dnes + TV, obhájil i přes mírný pokles vedoucí postavení mezi časopiseckými tituly za loňský rok. Nárůsty u těchto suplementů potvrzuje i monitoring inzerce sestavený podle počtu proinzerovaných stran — ten také ukazuje, že Víkend Magazín HN si polepšil o 50 %.
Za úspěšný může považovat co do objemu inzerce loňský rok i týdeník Euro vydavatelství Euronews, jemuž se v korunovém vyjádření objem meziročně zvýšil o 32 %. Spokojen může být i Týdeník Televize s 16% nárůstem.
Naopak Týdeník Květy se propadl z pátého místa v roce 2001 na 14. místo v roce 2002, což podle monitoringu značí 23% pokles inzerce. Ještě větší, 28% pokles, vykázala podle monitoringu Vlasta a oproti roku 2001 si výrazněji pohoršil i týdeník Story (-31 %).
Žádné převratné změny
Na čele žebříčku časopisů sestaveného podle počtu proinzerovaných stran zůstává měsíčník Elle, jenž prakticky zopakoval výkon z roku 2001. Do první pětky se vyšplhal magazín Moderní byt s 21% nárůstem. Tomáš Fošenbauer, ředitel divize stavebních médií společnosti BertelsmannSpringer CZ, přisuzuje zlepšený inzertní výsledek Moderního bytu zvýšenému počtu prodaných výtisků především formou předplatného. „Zvýšený objem inzerce je způsoben hlavně zkušeností inzerentů s účinností jejich reklamy v Moderním bytě. Takže v podstatě sklízíme ovoce koncepčních změn počínaje výměnou šéfredaktora před dvěma lety,“ doplnil. n
logický výsledek. Růst prodaného nákladu a čtenosti titulů Týden a Marianne se odrazil na nárůstech inzerce obou časopisů v loňském roce. V korunovém srovnání zaznamenaly oba časopisy z první dvacítky magazínů největší zvýšení objemu inzerce. Šéfredaktor Týdne Dalibor Balšínek a ředitel Hachette Filipacchi 2000 Martin Shenar tak mohou být spokojeni. Co časopisům přinese letošní rok?
pořadí | titul | inzerce | meziroční | |
(ve stranách) | rozdíl | |||
1. | Elle | 1057,1 | 1 % | |
2. | Magazín Dnes + TV | 1045,4 | -11 % | |
3. | Týden | 1007,9 | 27 % | |
4. | Můj dům | 966,9 | -1 % | |
5. | Moderní byt | 882,6 | 21 % | |
6. | The Prague Post | 855,4 | -6 % | |
7. | Ekonom | 837,4 | -10 % | |
8. | Reflex | 824,0 | -5 % | |
9. | Marianne | 757,5 | 11 % | |
10. | Zdravotnické noviny | 704,6 | -14 % | |
11. | Euro | 658,2 | 17 % | |
12. | Magazín Právo | 621,1 | 27 % | |
13. | Spy | 605,1 | -14 % | |
14. | Computer World | 598,6 | 2 % | |
15. | Computer | 583,7 | -10 % | |
16. | Svět motorů | 565,8 | -4 % | |
17. | Cosmpolitan | 562,3 | -9 % | |
18. | Týdeník Televize | 551,1 | 13 % | |
19. | Harper s Bazaar | 546,0 | -7 % | |
20. | TV magazín | 532,5 | 6 % | |
21. | Šťastný Jim | 530,7 | (od 22. 5. ’01) | |
22. | Pátek LN | 527,3 | 31 % | |
23. | Blesk magazín | 519,7 | 5 % | |
24. | Quo | 517,6 | -3 % |