Výrazné překvapení se nekonalo

24. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Časopis Týden zaznamenal z první dvacítky časopisů nejvyšší meziroční nárůst objemu inzerce za rok 2002. Nárůsty inzerce potvrdily i časopisy, kterým se loni zvyšoval prodaný náklad a čtenost.
n Martina Vojtěchovská
Podle monitoringu firmy ACNielsen dosáhl loni Týden 51% nárůstu objemu inzerce ve srovnání s rokem 2001, celkem se inzertní obrat vyšplhal na 170 mil. Kč. V případě počtu proinzerovaných stran dosáhl Týden 27% zvýšení na celkem 1008 stran (údaj bez autoinzerce). Opět je ale třeba brát v potaz, že monitoring inzerce vychází z ceníkových cen a neobsahuje slevy a bonusy, proto je třeba výsledky posuzovat s jistou opatrností.
„Jde o výsledek, který je reakcí na nárůst prodeje Týdne,“ komentoval loňský výsledek šéfredaktor časopisu Dalibor Balšínek. Podle jeho tvrzení se inzertní výsledky na nárůstech prodeje odrazily s logickým zpožděním kvůli způsobu plánování mediálních agentur. „Je příjemné, že i když jsme na začátku letošního roku zvýšili cenu z 25 na 30 korun a Týden v současnosti nemá žádnou kampaň, na prodejích časopisu se to neodrazilo,“ dodal.
Kromě Týdne, který zaznamenal již zmíněný 51% nárůst, si z první dvacítky ve srovnání s rokem 2001 výrazněji polepšily také Marianne (+42 %) a TV magazín (+33 %). Rovněž více inzerce u Marianne (vydává Hachette Filipacchi 2000) je odrazem vysokého nárůstu prodeje a čtenosti časopisu. Generální ředitel vydavatelství HF 2000 Martin Shenar potvrzuje prorůstovou strategii časopisu, odhadnout ale, o kolik inzerce stoupne u Marianne letos, je podle jeho slov velmi obtížné. Petr Tuček, obchodní ředitel Astrosatu, vydávající TV magazín, je s výsledky spokojen: „Domnívám se však, že dosažený inzertní obrat je pouze jedním, a snad i dílčím ukazatelem o daném médiu. Za daleko důležitější považujeme servis a spokojenost klientů,“ řekl.
Zlepšení u suplementů
Alespoň podle údajů z monitoringu byl loňský rok úspěšný pro suplementy deníků — Blesk magazín měl v loňském roce inzerce více o 17 %, Magazín Právo o 23 %, Magazín Lidových novin o 61 %. Inzertně nejsilnější ze suplementů, Magazín Dnes + TV, obhájil i přes mírný pokles vedoucí postavení mezi časopiseckými tituly za loňský rok. Nárůsty u těchto suplementů potvrzuje i monitoring inzerce sestavený podle počtu proinzerovaných stran — ten také ukazuje, že Víkend Magazín HN si polepšil o 50 %.
Za úspěšný může považovat co do objemu inzerce loňský rok i týdeník Euro vydavatelství Euronews, jemuž se v korunovém vyjádření objem meziročně zvýšil o 32 %. Spokojen může být i Týdeník Televize s 16% nárůstem.
Naopak Týdeník Květy se propadl z pátého místa v roce 2001 na 14. místo v roce 2002, což podle monitoringu značí 23% pokles inzerce. Ještě větší, 28% pokles, vykázala podle monitoringu Vlasta a oproti roku 2001 si výrazněji pohoršil i týdeník Story (-31 %).
Žádné převratné změny
Na čele žebříčku časopisů sestaveného podle počtu proinzerovaných stran zůstává měsíčník Elle, jenž prakticky zopakoval výkon z roku 2001. Do první pětky se vyšplhal magazín Moderní byt s 21% nárůstem. Tomáš Fošenbauer, ředitel divize stavebních médií společnosti BertelsmannSpringer CZ, přisuzuje zlepšený inzertní výsledek Moderního bytu zvýšenému počtu prodaných výtisků především formou předplatného. „Zvýšený objem inzerce je způsoben hlavně zkušeností inzerentů s účinností jejich reklamy v Moderním bytě. Takže v podstatě sklízíme ovoce koncepčních změn počínaje výměnou šéfredaktora před dvěma lety,“ doplnil. n
logický výsledek. Růst prodaného nákladu a čtenosti titulů Týden a Marianne se odrazil na nárůstech inzerce obou časopisů v loňském roce. V korunovém srovnání zaznamenaly oba časopisy z první dvacítky magazínů největší zvýšení objemu inzerce. Šéfredaktor Týdne Dalibor Balšínek a ředitel Hachette Filipacchi 2000 Martin Shenar tak mohou být spokojeni. Co časopisům přinese letošní rok?



pořadítitulinzerce meziroční
(ve stranách)rozdíl
1.Elle1057,11 %
2.Magazín Dnes + TV1045,4-11 %
3.Týden1007,927 %
4.Můj dům966,9-1 %
5.Moderní byt882,621 %
6.The Prague Post855,4-6 %
7.Ekonom837,4-10 %
8.Reflex824,0-5 %
9.Marianne757,511 %
10.Zdravotnické noviny704,6-14 %
11.Euro658,217 %
12.Magazín Právo621,127 %
13.Spy605,1-14 %
14.Computer World598,62 %
15.Computer583,7-10 %
16.Svět motorů565,8-4 %
17.Cosmpolitan562,3-9 %
18.Týdeník Televize551,113 %
19.Harper s Bazaar546,0-7 %
20.TV magazín532,56 %
21.Šťastný Jim530,7 (od 22. 5. ’01)
22.Pátek LN527,331 %
23.Blesk magazín519,75 %
24.Quo517,6-3 %
Tabulka 3

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.