V říši pojízdné reklamy

3. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Stále zajímavější možnosti nabízí zadavatelům reklama v dopravních prostředcích. Zvláště účinná je pak kombinace city light vitrín a dopravních prostředků.
Podle údajů německé asociace pro venkovní reklamu dosahuje velice dobrých výsledků koordinované působení několika reklamních panelů se stejným sdělením na městském mobiliáři a v navazujících autobusových linkách. Podle údajů této asociace přitom na mobilní reklamu v Evropě sázejí nejčastěji výrobci nápojů, produktů pro dům a zahradu a poskytovatelé finančních služeb.
Kouzlo televize v autobuse
Pohyblivé obrázky v dopravních prostředcích jsou v podstatě k dispozici i v České republice. I když zatím v trochu jiné podobě. Jedním z největších provozovatelů podobného média je společnost pro venkovní reklamu Rencar, která provozuje v pražském metru tak zvané infoscreeny (datové projektory promítající na stěnu stanice). Ty by se podle ředitele Rencaru Alexandra Křížka měly postupně rozšířit až do třetiny všech stanic. O umístění podobného média přímo do vozů metra zatím společnost neuvažuje.
V zahraničí se ale naopak rozšiřuje koncept vysílacích okruhů, který zahrnuje i vozy vlaků, metra, tramvají atd. Programový mix sestává, podobně jako v pražské podzemce, ze zpravodajského servisu, informací o počasí, tipů pro volný čas a reklamy. Z výzkumů sledovanosti, které byly prováděny v Berlíně, Hamburku, Hannoveru a Lipsku, vyplynulo, že ještě ne zcela dokončená síť televizí Fahrgast-TV zasáhne každý týden 24 % všech obyvatel. I proto se týdenní OTS (mediální ukazatel venkovní reklamy — opportunities to see, tedy možnost spatřit uvedený nosič) blíží číslu cca 4,28 milionu (vztaženo k celkovému počtu obyvatel).
Co nového doma?
Zahraniční trendy se do své činnosti snaží zakomponovat i agentura DSZO Zlín, která je součástí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. V loňském roce po vzoru Londýna zavedla novinku v podobě reklamy na zadní části autobusu včetně zadního skla. „Připravujeme také oživení celoplošných reklam u autobusů s možností přesahů do bočních skel, kde se čeká na vyjádření ministerstva dopravy a spojů,“ uvádí ředitelka Radmila Pospíšilová. Umístění reklamy na zadní části nízkopodlažních autobusů Renault Citybus slibuje pro letošní rok i ředitel společnosti DP-Hradec Králové Dušan Púš. Na nízkopodlažní trolejbusy a autobusy se rovněž intenzivněji zaměřuje pardubická společnost Barth-media ředitele Jana Mikuly. Brněnská společnost SNIP & CO, která je aktivní i v Jihlavě, začala podle ředitele Jiřího Morávka v poslední době nabízet netradiční dopravní prostředek — rekreační lodě na Brněnské přehradě. V současné době zkouší oboustrannou fóliovou reklamu (20 x 70 cm) ve spodní části bočních oken tramvají v Brně.
Taxíky na startu
Zatímco v zahraničí je reklamní využití vozů taxi zaběhnuté a široké zejména co do velikosti sítí i komplexnosti nabídky, v našich poměrech se jedná spíše o řidší jev. V Praze byla např. reklama na taxících povolena po odmlce opět až před rokem a podle vyjádření ředitelky živnostenského odboru Magistrátu Evy Novákové jsou její technické náležitosti určovány povoleními ministerstva dopravy a spojů. Společnost AAA Radiotaxi provozuje dvoustranné střešní sklopitelné nástavby rovnoběžné s linií vozu, které jsou podle ředitele Jiřího Kvasničky umístěny na celkem 110 vozech. Největšími zadavateli reklam na těchto panelech byly zatím společnosti Eurotel, Volný.czKit-kat. Některé další taxislužby (např. Citytaxi) využívají klasické polepy stěn. Agentura Creo Car z Kolína nad Rýnem naproti tomu nabízí inzerentům k  využití řádově tisíce vozů taxi v celkem 83 německých městech. Novinkou se stalo využití opěrek hlavy tak, aby pasažéři na zadních sedadlech mohli být reklamním sdělením osloveni po celou dobu jízdy. V čase veletrhů, které jsou z hlediska taxi reklamy v Německu nejvýnosnějším obdobím, přichází 19,4 % návštěvníků veletrhů do prvního kontaktu se slogany vystavovatelů právě na vozech taxi (u zahraničních návštěvníků je tento podíl dokonce 28,6 %).
Barevnější silnice
Jen zčásti ve městech a zejména v zahraničí se začíná prosazovat nový fenomén — pronájem reklamních ploch na skříních nákladních aut. Tento způsob oslovení boduje především u skupin obyvatelstva se silnějším sklonem ke spotřebě, více pak u mužů a překvapivě i mezi nejmladšími věkovými skupinami a reklamními „abstinenty“, kteří jinak těmto lákadlům pozornost nevěnují. Vozům v dálkové dopravě přibývá na tachometrech až 200 tisíc km ročně a známé značky na vhodně upravených plochách aut dosahují neuvěřitelné OTS ve výši až 16 milionů. Společnost Europcar přichází od února s možností celoevropského zprostředkování reklamy na osobních i nákladních vozech. Provázaná nabídka dále obsahuje prodej reklamních ploch na vlastních rezervačních automatech Europcaru (např. na letištích) a na webových stránkách firmy.
V našich podmínkách jde zatím spíše o využívání stacionárních systémů. Josef Bešík, ředitel společnosti Complex, která provozuje velkoplošné obrazovky na kamionech, slibuje v případě zájmu i obrazovky na pohyblivých vozech a jako příklad využívání těchto ploch uvádí úspěšné kampaně pro ING Bank, T-Mobile, Eurotel a slovenskou politickou stranu SDKU premiéra Mikuláše Dzurindy. n
n Martin Schreier
Inspirace z londýna. Společnost DSZO přivezla z Anglie reklamu na zadní část autobusu SOR. „U celoplošných reklam využíváme digitální tiskové technologie na vinylové fólii potažené laminací,“ prozrazuje ředitelka agentury Radmila Pospíšilová.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.