ABC ČR zásadně mění metodiku

3. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Výraznější změny ve své metodice připravila Kancelář ověřování nákladu tisku ABC ČR. Její platnost je datována k 1. červenci letošního roku.
n Martina Vojtěchovská
Zásadní změny metodiky vyplývají především z nové definice předplatného a pultového prodeje, jež dohromady tvoří prodaný náklad. Termín pultový prodej se totiž ve stávající metodice vůbec nevyskytuje. Nově zaváděnou veličinou je také celkově distribuovaný náklad, který je tvořen prodaným a  distribuovaným nákladem, a oficiálně byla rovněž potvrzena kategorie vkládaných nákladů, které jsou sice ve stávající metodice dosud publikovány, nicméně neměly pevné zakotvení v metodice. Samostatně pak mohou být publikovány údaje o B2B (odborných) titulech, jejichž nástup se u nás očekává.
Dobrá zpráva pro B2B
Právě pro B2B tituly by měly být změny příznivé, jelikož prodeje těchto titulů jsou závislé především na jiných formách distribuce, než je volný prodej. Podle Stanislava JurnečkyABC ČR lze očekávat u B2B titulů až 15% navýšení nákladu, a to s ohledem na skutečnost, že pro tyto tituly bylo často nemožné dostat se do systému ověřování pro nízký nebo žádný volný prodej. Tyto tituly tak nesplňovaly podmínky definice periodického tisku, a proto nemohly být ověřovány. Nově ale budou moci být zařazeny, a to do kategorie ostatní a řízené distribuce. Zaváděná kategorie celkově distribuovaného nákladu, tvořená prodaným nákladem (předplatné a pultový prodej) a distribuovaným nákladem, bude pak nejvyšším číselným vyjádřením pro distribuované tituly. Významná je také změna povinného zveřejňování tištěného nákladu, což dosud nebylo.
Zavádí se pultový prodej
Do kolonky označené souslovím „pultový prodej“ budou započítávány pouze výtisky prodané ve vlastní prodejně za hotové nebo fakturované distributorům, kteří nejsou konečnými spotřebiteli, mají právo remise a nakupují zboží za účelem dalšího prodeje. „Z prodaného nákladu jsou tedy vyloučeny výtisky prodávané velkoodběratelům, kteří jsou konečnými spotřebiteli a nakupují ve velkém pro svoji potřebu nebo rozdávají takto zakoupené výtisky zdarma. Tyto výtisky budou započítávány do ostatní distribuce,“ říká manažer ABC ČR Stanislav Jurnečka. ABC podle jeho slov tímto chce klientům předložit data, z nichž bude zřejmé, které výtisky byly prodány a které byly distribuovány jiným způsobem.
Do nadstandardních služeb, za které si bude muset vydavatel připlatit, je zařazena ostatní distribuce a řízená distribuce. Do ostatní distribuce se započítávají všechny výtisky prodané s rabatem nebo slevou větší než 49 %, které nejsou započítávány k předplatnému a pultovému prodeji, případně výtisky prodávané velkoodběratelům s rabatem nebo slevou menší než 49 %, kteří jsou konečnými spotřebiteli. Druhý případ se týká např. titulů zakoupených leteckými společnostmi pro účely distribuce na pravidelných leteckých linkách. Protože tyto firmy nejsou vedeny jako distributoři, bude počet výtisků jim dodaných zařazován právě do kolonky ostatní distribuce.
Řízená distribuce představuje výtisky novin a časopisů zasílané zdarma podle jmenovitého seznamu. Příjemci se zasíláním souhlasí a k odebírání se přihlašují vyplněním odpovědní karty s firemními nebo osobními údaji.
Německá inspirace
ABC ČR pracovalo na změně metodiky několik měsíců, inspirovat se přitom nechalo německým modelem ověřování. Německá metodika obsahuje ještě více položek a rozlišuje např. prodeje z pouličních košů, sleduje redakční výtisky či povinné výtisky, např. knihovnám. K nové metodice ABC ČR se musí ještě vyjádřit představenstvo Unie vydavatelů.
Kromě metodiky je také nově řešena problematika opakovaného, vstupního a mimořádného ověřování. Cílem má být to, aby tituly nově vstupující do systému ověřování byly nejprve podrobeny vstupnímu auditu, který má zajistit, zda je titul na vstup řádně připraven a zda jsou ověřitelné všechny dokumenty s auditem související.
Vzniknou-li při ověřování nákladů spory o pravost údajů předkládaných v hlášeních, má ABC ČR právo po dobu řešení sporu pozastavit publikování údajů o všech titulech vydavatelství. „Valná hromada ABC ČR může rozhodnout o vyloučení ověřovaného titulu nebo všech titulů vydavatelství ze systému ověřování, pokud vydavatelství hrubě porušuje ustanovení metodiky nebo rozhodnutí metodické komise,“ řekl Jurnečka. Tuto možnost totiž ABC zatím nemělo. n
ověřování nákladů
Co je ABC?
Mezinárodní federace ABC sdružuje v současné době 35 národních organizací. IF ABC byla založena v roce 1963, některé národní organizace však existují již od roku 1914. U zrodu každého ABC stojí tripartita vydavatelů, reklamních agentur a zadavatelů inzerce. V ČR vzniklo ABC v roce 1996 a do IF ABC bylo přijato v roce 1997. Ve většině zemí jsou ABC založena na principu přímého členství — každý ověřovaný subjekt i uživatel dat je přímým členem ABC s hlasovacím právem, ale i povinností platit členské příspěvky. V řadě zemí se tyto organizace starají i o průzkum čtenosti, ověřování venkovní reklamy a vstupů na internet, ověřování návštěvnosti kin a monitoring inzerce v těchto médiích. V převážné většině zemí nesou náklady spojené s ověřováním média, která se ověřování podrobují. V některých zemích (Švédsko, USA) se na financování podílejí především uživatelé auditovaných dat. Odlišnosti naší metodiky od metod sousedů vyplývají především z toho, že ABC ČR má zprostředkované členství a způsob distribuce tištěných médií je naprosto odlišný od okolních států.
Stálo to hodně úsilÍ. Příprava nové metodiky Kanceláře pro ověřování nákladu tisku v ČR byla podle slov manažera firmy Stanislava Jurnečky velmi náročná.


Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.