Media projekt: MF Dnes a Impuls opět na špici

10. 2. 2003 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Minulý týden byly zveřejněny poslední výsledky „starého“ Media projektu. Přinášíme výsledky za rok 2002 u tiskových médií a za druhé pololetí roku 2002 u rádií.

n Martina Vojtěchovská, Tomáš Trampota
Mladá fronta Dnes se ve druhém loňském pololetí vrátila na první místo čtenosti u celostátních deníků a zároveň se stala nejčtenějším celostátním deníkem v roce 2002 (1,173 mil. čtenářů). Náskok před druhým Bleskem se však snížil, protože tento deník loni v meziročním srovnání získal nejvíce nových čtenářů (+54 tis.). MF Dnes si podle Media projektu meziročně připsala 2000 nových čtenářů. Nárůstem počtu čtenářů v loňském roce se rovněž mohou pochlubit deníky Sport (+20 tis.), Hospodářské noviny (+6 tis.) a Právo (+2 tis.). Naopak výraznější pokles se dotkl Lidových novin (-26 tis.), levicové Haló noviny pak ztratily 3000 čtenářů. Martin KřížekMafry se domnívá, že na výsledky druhého pololetí mohly mít vliv povodně, jelikož v případech mimořádných událostí inklinují čtenáři spíše k seriózním titulům než k zábavnějšímu pojetí informací. Tím by se dal vysvětlit návrat MF Dnes na první místo, které v předcházejícím měření obsadil Blesk.

V jednotlivých regionech republiky je situace čtenosti denního tisku rozdílná. Zatímco v Praze a středních Čechách, na jižní Moravě a na severní Moravě jsou nejčtenější celostátní deníky (v Praze vede Blesk, na Moravě MF Dnes), v ostatních regionech jsou nejčtenější regionální deníky.
Z regionálních deníků si dobře vedly Západočeské deníky Bohemia, které meziročně zvýšily počet čtenářů o 5000, naopak druhé v pořadí Severočeské DB 12 tisíc čtenářů ztratily. Největší nárůst čtenosti se dotkl moravských deníků. Počet čtenářů deníků VLP tak souhrně představuje 1,424 milionů.
V suplementech loni upevnil svoji pozici TV magazín s celkovým počtem 2,381 mil. čtenářů, polepšily si také Blesk magazín, Hobby magazín, Top víkend magazín a Sport magazín (Volno sport).
Stále méně
Kategorie společenských titulů je až na výjimky poznamenána poklesem čtenosti. Ani v údajích za druhé pololetí, ani v celoročních údajích se opět nevyskytla data o čtenosti některých titulů, tato kategorie tedy není úplná. Nejvýše jsou stále Nedělní Blesk a Týdeník Květy, oba tituly ale zaznamenaly v meziročním srovnání pokles čtenosti. Nejvíce čtenářů však (v poměrném srovnání) ztratily Beau Monde, X-Max a Story. Rovněž tituly pro ženy přišly o čtenáře, pouze tři z nich dokázaly čtenost udržet na stejné úrovni či nepatrně zvýšit (Chvilka pro Tebe, Překvapení, Napsáno životem), jediné Doteky štěstí pak zaznamenaly výraznější nárůst. Největší propady se loni dotkly Praktické ženy, Tiny a Nejlepších receptů.
Mezi tituly politického zpravodajství jasně kraluje Týden, kterému v loňském roce přibylo 15 tisíc čtenářů, naopak Respekt 10 tisíc ztratil. Ekonom stále zůstává nejčtěnějším ekonomickým titulem, nicméně ani jemu se nevyhnul pokles čtenosti. Ten se dotkl i Profitu, ale také Eura, jehož čtenost klesla pod 20 tis. čtenářů, a proto jeho výsledky nebyly zveřejněny.
I motoristické tituly se až na výjimky čtou méně (nejvíce Auto, motor a sport), naopak si polepšily Autosport & Tuning a Auto Moto noviny. Z počítačových titulů přibyli loni čtenáři Počítači pro každého, Mobilu a Internetu, naopak Softwarové noviny, Computer a Chip postihly z této kategorie větší poklesy čtenosti.
Jedničkou opět Impuls
Mezi celoplošnými stanicemi se podle výsledků Media projektu za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2002 vrátilo na první pozici Rádio Impuls. Výsledky ale pro stanici znamenají pokračující pokles poslechovosti. Podle meziročního srovnání Impuls ztratil 54 tisíc posluchačů. Ještě větší úbytek posluchačů zaznamenal veřejnoprávní Radiožurnál, u kterého trend poklesu posílil. Stanici opustilo meziročně 104 tisíc posluchačů. Třetí nejposlouchanější celoplošnou stanicí je stále Frekvence 1. Té se sice meziročně poslech mírně snížil, ale tento trend se nyní zastavil a počet příznivců je stabilní. Jedinou stanicí ze silné pětky celoplošných rádií, které posluchačů přibylo, je Evropa 2, která jich získala 76 tisíc. Srovnání s minulými výsledky však pro ni povzbudivé není a ukazuje, že se trend obrátil (ztráta 19 tis.).
Nejsilnější posilovaly
Tři nejposlouchanější regionální rádia v poslechovosti posílily. Radio Blaník získalo 48 tisíc posluchačů a jeho trend růstu pokračuje. Ostravskému Radiu Čas se poslechovost meziročně zvýšila ze všech regionálních stanic nejvíc (o 81 tis.), ale aktuální výsledky již ukazují změnu trendu a současný mírný pokles. Na třetí pozici se drží Český rozhlas Brno, který vykazuje pokračující růst, který se ale zpomaluje. Pražské Country Radio zaznamenalo od minulých výsledků mírný pokles, který ovlivňuje meziroční srovnání (pokles o 8 tis.). Pětici nejposlouchanějších regionálních stanic doplňuje ostravské Radio Orion, kterému poslech kontinuálně klesá a v meziročním srovnání ztratil 21 tisíc posluchačů.
Změny v sítích
Podíl na trhu i  souhrnná poslechovost rozhlasových sítí vykazuje znatelné změny spojené s přechodem některých stanic. Síť Media Marketing Services se může pochlubit výrazným nárůstem poslechovosti. Se ziskem 249 tisíc posluchačů dosahuje celkové poslechovosti 2413 tisíc a podílu na trhu 36,4 %. Ostatní sítě meziročně oslabily. Dvojka rozhlasového trhu, síť Regie Radio Music, ztratila 133 tisíc příznivců a vykazuje souhrnnou poslechovost 2016 tisíc (share 30,4 %). Podíl na trhu se jí meziročně sice mírně zvýšil (o 0,2 %), ve srovnání s minulými výsledky však znamená pokles. ARBOmedia vykazuje pokračující pokles; meziročně přišlo o 116 tisíc a dostalo se na 1776 tisíc posluchačů. Nejvýraznější propad se týká sítě společnosti RadioNet. Ta meziročně ztratila 311 tisíc posluchačů a s celkovou poslechovostí 688 tisíc má podíl na trhu 9,3 %. n
Čtenost společenských titulů a titulů životního stylu v tisících obyvatel


Čtenost celostátních deníků v tisících obyvatel

Čtenost suplementů v tisících obyvatel

Čtenost titulů pro ženy v tisících obyvatel

Poslechovost regionálních rozhlasových stanic — Praha a střední Čechy – v tisících obyvatel

Čtenost titulů informačních a komunikačních technologií v tisících obyvatel

Čtenost titulů ekonomického a politického zpravodajství v tisících obyvatel

Poslechovost regionálních rozhlasových stanic — v tisících obyvatel

Poslechovost celoplošných stanic v ČR v tisících obyvatel

Čtenost motoristických titulů v tisících obyvatel

Čtenost regionálních deníků v tisících obyvatel

CPT celostátních deníků
CPT
MF Dnes 325
Blesk247
Právo321
Lidové noviny541
Sport291
Hospodářské noviny1 609
Haló noviny1 905
Tabulka 1

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.