Studie německého institutu se snažila zjistit, jaký potenciál leží v optimalizaci nástrojů internetu při získávání zákazníků.
Výsledek jednoznačně ukázal, že čím spokojenější jsou abonenti internetové nabídky v kritériích jako aktuálnost, informační obsah, možnost objednávky a především poradenská služba, úměrně tomu se zvyšuje jejich ochota využít jej k nákupům.
On-line informace jako komunikační prostředek mezi nabízejícím a zákazníkem se v poslední době pevně etablovaly na trhu, neboť e-maily zastihují zákazníky přímo a trvale. Ze zjištění studie institutu ComCult „Permission Marketing im Internet: Online-Newsletter“ vyplývá, že jsou ideální základnou pro zavádění marketingu na internet. Přesto zatím není tento způsob penetrace trhu pro německé podniky hlavní prioritou.
Firmám jde o dialog, zákazníkům o radu
Zajímavé je, že přes dosavadní přehlížení e-mailového marketingu o jeho efektivitě německé firmy nepochybují a většina by jich chtěla tuto formu prodeje posílit. Třetina oslovených si přitom od toho kroku slibuje lepší zasažení cílových skupin mezi spotřebiteli. Podle mínění 82,8 % ze 145 zástupců oslovených firem stojí v popředí těchto snah zintenzivnění dialogu se zákazníkem, zatímco získání nových zákazníků a test reklamních kampaní není touto cestou příliš atraktivní.
Také pro spotřebitele získává internet na významu. Přes 50 % uživatelů je podle studie připraveno nechat se zanést do rozesílacího seznamu pro příjem informací o produktech. Nejdůležitějšími pro většinu příjemců jsou bezesporu aktuálnost a krátká doba přenosu zprávy. Zlepšení jsou ze strany zákazníků očekávána zejména v oblasti objednávkových funkcí služby, které zatím vyhovují jen každému druhému uživateli. Nejvíce postrádána (přes 50 % oslovených) je zatím poradenská funkce při internetové nabídce: potřebná doporučení a tipy, které co možná nejvíce ulehčí vyhledávání relevantních informací.
Jak je to v Německu a USA?
Každý třetí německý zákazník internetové nabídky již podle zjištění studie učinil objednávku v segmentu knih a CD. Do budoucna se v tomto směru počítá s atakováním 50% kvóty. Většina v současnosti nerozhodnutých navíc považuje budoucí využití nabídky za velice pravděpodobné. Kupní frekvence je sice zatím spíše nízká, nakupující stále ještě získávají první zkušenosti s touto formou nákupu.
V USA již třetina aktivních uživatelů internetu uskutečňuje internetové nákupy prostřednictvím účasti v nabídkové databázi firem. Evropským specifikem je naopak třetina reklamovaných a vrácených objednávek ze strany uživatelů internetu. Její důvody lze hledat jednak v přehnané, popř. irelevantní reklamě. Každý druhý evropský uživatel sítě pak e-mailový marketing kategoricky odmítá, zejména ze strachu před zahlcením pošty, viry a pádem systému. n sch
Zpracováno podle studie institutu ComCult
Obchody lákají. Téměř každý druhý Němec zařazený v posledním roce do databáze učinil také objednávku.