Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Proč vzniká monopol na čtenost

Redakce MAM20. 1. 200328. 6. 2019

V posledním loňském čísle M&M se Tomáš Tkačík, ředitel vydavatelství Bertelsmann, rozplýval nad skutečností, že dochází ke sloučení výzkumů Medianu a Media projektu a tím pádem také k adopci takzvané jednotné měny. Pranic mu nevadí, že měna je, alespoň pro část vydavatelů, falešná a nepoužitelná.

Přestože si Tomáše Tkačíka velmi vážím a v Bertelsmannu odvedl kus dobré práce, jsem přinejmenším zmaten z jeho nadšeného vybízení ostatních vydavatelů, aby se k Media projektu přidali. Prodeje ani jednoho z titulů Bertelsmannu totiž nejsou auditovány, tudíž by Bertelsmann možná měl především vybízet sám sebe, aby začal tyto údaje poskytovat a mohli jsme si je porovnat s čteností.
Ale budiž, to jsou drobnosti, a tak se zkusme podívat na další důvody Tkačíkova nadšení. Namísto dvou výzkumů, které mediální a reklamní agentury dosud mohly porovnávat, se zde chystá pod taktovkou UVDT monopol na data o čtenosti. A ejhle, vydavatelé, kteří do tohoto výzkumu nepřispívají, nebudou publikováni, což je zajímavá změna. Samozřejmě takto finančně závislý výzkum by byl sám proti sobě, kdyby publikoval nějaká „nevhodná data“ o čtenosti titulů vydavatelů, kteří tento výzkum financují. Zde je jasná výhoda Medianu, který dosud publikoval data VŠECH významnějších časopisů bez ohledu na to, zda mu jejich vydavatelé platí. Jakékoliv podezření z manipulace dat nebo účelové změny metodiky vlivnými členy představenstva či bohatého sponzora je tudíž minimální. Vydavatelství Stratosféra platí a odebírá výzkum Medianu ze dvou dalších důvodů: Podle dlouhodobých srovnání je mnohem přesnější, má daleko lepší vypovídací schopnosti a je přibližně desetkrát levnější než Media projekt.
Cena nerovná se výkon
Takže máme dva výzkumy – jeden, jehož realizace stojí pod dohledem UVDT cca 20 milionů a je pro některé vydavatele hrubě zkreslující (Media projekt), a druhý, který byl schopen realizovat svůj výzkum nezávisle a prodávat data vydavatelům za desetinu ceny.
Plně chápu, že vedení UVDT tato situace nevyhovovala a teď se ze všech sil snaží zmonopolizovat data tak, aby je vydavatelé a agentury nemohli mezi sebou porovnávat a aby neměli možnost jít ke konkurenci. Namísto aby hájili zájmy vydavatelů a sami poukazovali na do očí bijící nepřesnosti, snaží se výzkum zakonzervovat a obratnou manipulací dvou výzkumných agentur proti sobě znemožnit přístup ke srovnávacím údajům.
Možná jsou to jen maličkosti, ale…
Stratosféra ale není sama, která na nesrovnalosti Media projektu trpělivě poukazuje. Nedávno z tohoto výzkumu vystoupilo významné vydavatelství Axel Springer, kterému došla trpělivost ve chvíli, kdy zjistili, že 64% nárůst prodeje jejich Top Dívky se v Media projektu promítl ve stejném období do 14% poklesu čtenosti. To naštve, obzvláště pokud vám ředitel jedné významné mediální agentury argumentuje tím, že plánuje pro klienty inzertní kampaně na základě výsledků Media projektu a nezajímá ho prodaný náklad časopisu. Cosmopolitanu, kterému stoupl za poslední rok prodaný náklad o 40 %, přisoudila „jednotná měna“ Media projektu pokles čtenosti o 15 %. Takových drastických rozdílů mezi prodeji časopisů a údaji o čtenosti je v Media projektu vrchovatě. Pokud někdo argumentuje, že vydavatelé neuvádějí správná data o prodeji, chtěl bych všechny odkázat na časopis společnosti Mediaprint & Kapa Impuls, který každý měsíc zveřejňuje tabulku obratů všech časopisů ve své síti. Právě u časopisů má Mediaprint & Kapa zhruba 50% podíl na celkovém prodeji, a tak stačí, když si výsledky z Impulsu vynásobíte dvěma a máte přibližný prodej časopisů pro srovnání s údaji poskytnutými vydavatelstvími. Škoda jen, že na zásadní nesrovnalosti ve výsledcích Media projektu nepoukazuje Tomáš Tkačík. Nebo možná právě tím, že nepublikuje údaje o prodeji svých titulů, nemá srovnání?
Antonin Herbeck,
jednatel vydavatelství Stratosféra

Zavřít reklamu

Oficiální česká hitparáda IFPI ČR – 3. týden 2003

Starší článek

Miliardář Haim Saban se chce ucházet o aktiva KirchMedia

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Canal+

Canal+ Sport bude i na T-Mobile TV, Digi Slovakia a Slovak Telekom

Slovak Telekom, DIGI Slovakia a T-Mobile Czech Republic uzavřely novou strategickou dohodu se společností CANAL+ na další tři roky.
5. 8. 20225. 8. 2022
Média

Reddit a Aleph navazují partnerství, sociální síť na českém trhu zastoupí Httpool

Skupina Aleph, jejíž součástí je i český Httpool, oznámila globální partnerství se společností Reddit ve vybraných evropských a asijských zemích včetně ČR…
4. 8. 20227. 8. 2022
Média

Podzimní program na Primě přinese tři nové seriály: Pálava, Hořký svět a Dobré zprávy

Televize prima v rámci podzimního schématu chystá tři nové seriály pro hlavní vysílací čas. Mix zábavy a romantiky doplní programové stálice a televize…
4. 8. 20223. 8. 2022
Média

Dva z pěti Čechů využívají placené VOD služby, ne všichni však za ně platí

Aspoň jednu placenou službu s videi na vyžádání využívá již 40 procent Čechů ve věku 15 až 69 let, další čtyři procenta si ji během roku plánují pořídit.
3. 8. 20222. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Jan Hanuš míří z Mall Group šéfovat topenářskému startupu Woltair
Novou generální ředitelkou McDonald’s pro ČR a SR je Yuliya Badritdinova

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.