Odborný tisk si musí hledat alternativní zdroj příjmu
O situaci odborných IT titulů a o novém projektu vydavatelství Softwarové noviny jsme si povídali s obsahovým ředitelem vydavatelství Petrem Koubským.
Jak odhadujete letošní vývoj v segmentu IT titulů?
Očekávám spíš problémy než přírůstky, protože zdroje příjmu jsou omezené. Všechny časopisy, které na trhu jsou, žijí ze stejných inzertních rozpočtů a je naprosto jasná tendence mezi IT firmami — z jejich hlediska ale logická — přesouvat část inzertních rozpočtů do všeobecně orientovaných médií, obracet se na všeobecného spotřebitele. Časy, kdy jejich základním zákazníkem byl odborník, kterého bylo nejlépe oslovit přes odborné tituly, jsou pryč. Dnes mnohé z těchto firem, a právě ti největší inzerenti, jdou s inzercí do televize a všeobecně zacílených médií. To je nová situace, které se musí přizpůsobit veškerý odborný tisk a musí si najít nějaké alternativní zdroje příjmu.
Není tedy naděje, že by odborné tituly mohly získávat z inzerce více?
V tuto chvíli je to hodně vyhraněné. Jsou firmy a produkty, které budou vždy inzerovat v odborném tisku, protože to z jejich hlediska dává smysl. Jde ale o jisté omezené množství a součet těchto rozpočtů nemůže v žádném případě uživit veškerý odborný počítačový tisk u nás. Na druhé straně jsou společnosti, největší inzerenti jako HP, Microsoft, mobilní operátoři, jejichž charakter produkce se změnil. Pro ty dává lepší smysl inzerovat v televizi nebo společenských časopisech. Těžko jim to vyčítat, odborný tisk tak ale musí hledat jiné cestičky.
V IT oboru jsou trendem časopisy určené běžným uživatelům. Neubírají z reklamních příjmů odborným titulům?
Tyto časopisy mají bezpochyby velkou naději na úspěch, pokud jsou zaměřeny na poučení, pokud se z nich lidé dozví základní informace, něco, co mohou uplatnit. Osvědčuje se to všude v Evropě, proč tedy ne u nás. Z našeho hlediska to ale není příliš velká konkurence, ani v případě čtenářů, ani v případě inzerentů, protože tyto časopisy zasahují do všeobecného segmentu, a proto nejsou našimi soupeři. Část rozpočtu, která je určena pro odborný tisk, tak tímto nebude dotčena.
Softwarové noviny začaly vydávat nový magazín Inside 1/4ly. Jde o první český newsletter zaměřený na trh informačních technologií a telekomunikací v angličtině. Proč jste se jej rozhodli vydávat?
Již třetím rokem vydáváme v českém jazyce Inside, který je orientován na skupinu lidí pracující uvnitř IT oboru. Konkrétně je určen pro pracovníky, kteří se zabývají prodejem a dodávkami výpočetní techniky. Ukázalo se ale, že v této zemi pracuje mnoho zahraničních manažerů, kteří neumějí česky, a právě u nich jsme delší dobu registrovali zájem o anglické vydání. Dlouho jsme váhali, jestli se nám tato aktivita vyplatí, nakonec jsme se ale rozhodli pro. Nyní se zdá, že jsme měli začít mnohem dříve. Inside 1/4ly vychází jak elektronicky, tak i v tištěné verzi. Jde sice o čtvrtletník, ale není vyloučeno, že k němu časem přidáme čistě elektronickou službu, která bude mít vyšší periodicitu.
Jde o kompilát Insidu?
Částečně. Obsah této anglické varianty je tak z poloviny přeložený a upravený obsah českého Insidu a z poloviny psaný pouze pro účely anglické verze. Do budoucna by to mělo v tomto poměru zůstat.
Jak hodnotíte loňský rok ve vašem vydavatelství. Plánujete nové projekty?
Nemůžeme říct, že jsme nespokojeni. Nový časopis vydávat nechceme, protože doba není příznivá. Vedle Softwarových novin a Insidu již delší dobu celkem intenzivně zpracováváme komerční přílohy na objednávku, které se dost často nepřikládají ani do našich titulů. To je pro nás docela důležitá část aktivit a chceme ji dále rozvíjet a podporovat.
Chcete se dále vyvíjet tímto směrem?
Pokud to budu hodnotit z hlediska příjmové struktury, tak je to pro nás velice dobrý způsob, jak si uchovat nezávislost, pokud jde o naše „normální“ periodika. Získáme tím dostatek peněz na to, abychom nebyli tak tvrdě závislí na požadavcích inzerentů. Zatím je to dobře fungující model. n mav
Změna. Odborný tisk se musí podle Petra Koubského přizpůsobit novým podmínkám.
Podobné zprávy


Canal+ Sport bude i na T-Mobile TV, Digi Slovakia a Slovak Telekom


Reddit a Aleph navazují partnerství, sociální síť na českém trhu zastoupí Httpool


Podzimní program na Primě přinese tři nové seriály: Pálava, Hořký svět a Dobré zprávy

