Mají televizní kvízy budoucnost?

6. 1. 2003 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Kvízové pořady patřily v televizích v posledních letech k hlavním magnetům diváků. Otázkou je, zda se tento formát již nevyčerpal a má ještě potenciál zvyšovat stanicím sledovanost.

n Tomáš Trampota
Televizní kvízy jsou etablovaným formátem, který má pevné místo v nejlepších vysílacích časech. Podle mediálního analytika Petra Gottwalda je zájem o tyto pořady v zahraničí stabilní. „Mezi nejoblíbenějšími formáty v mnoha zemích jsou kvízové pořady Oblivious (soutěžící odpovídají v reálném prostředí, aniž by věděli, že se účastní kvízu), Ruská ruleta či rozsahem velkolepá show Test the nation – The national IQ test, během něhož nejen účastníci show zařazení do určitých skupin, ale i diváci u obrazovek zjišťují své IQ,“ popisuje situaci na zahraničních televizních trzích Petr Gottwald.

Kvízy pro české publikum
Kvízové pořady jsou také pevnou součástí programových schémat českých televizí. Petr Kostka, tiskový mluvčí TV Nova, je vnímá jako nedílnou součást vysílání plnoformátové televize. „Ve vysílání TV Nova se s úspěchem uplatňují tři takové pořady: odpolední evergreen Riskuj!, úspěšná vědomostní soutěž v prime time Chcete být milionářem? a svižnější Nejslabší! Máte padáka! vysílaný v závěru nedělního prime time.“ Nova tedy spoléhá především na převzaté pořady ověřené zahraničním televizním trhem.
Nejširší nabídkou televizních soutěží disponuje Česká televize, která spoléhá na vlastní pořady. „V současné době se jedná o cykly To je ta čeština, O poklad Anežky České, Nový Videostop, AZ-kvíz a Bludiště určené pro děti,“ vyjmenovává Richard Klatovský, tiskový mluvčí ČT.
Nejmenší zastoupení má tento formát v programu Prima TV, která vysílá vědomostní pořad Prima rána. „Vzhledem ke svému tematickému zaměření se váže na přímé přenosy závodů formule 1 a MS silničních motocyklů. Takže se na naší obrazovce objeví znovu na jaře s novou motoristickou sezonou,“ říká o stávající přestávce pořadu mluvčí televize Jana Malíková.

Proč vsadit na kvízy
Kladem kvízových pořadů je podle Petra Kostky především úspěch u diváků a divácká oblíbenost. „Od toho se odvozuje profesionální a atraktivní zpracování těchto pořadů. V neposlední řadě je to i schopnost udržet kvalitu dlouhodobě na vysoké úrovni,“ dodává Kostka. Obrovský zájem, který po celé Evropě provázel soutěž „Milionář“, přisuzuje Petr Gottwald tomu, že se diváci mohou u obrazovek nejen zdokonalovat, ale jsou sami, i když nepřímo, zapojeni do celé hry. I vzhledem k novým technologiím dochází k výraznější interaktivitě mezi diváky, což atraktivitu celého pořadu ještě zvyšuje. Podíl na atraktivitě má i možnost výhry – s vyšší výhrou samozřejmě často stoupá divácký zájem,“ říká Gottwald.
Jana Malíková dodává, že sledování těchto pořadů poskytuje vedle zábavy i napětí: Diváci mají mezi soutěžícími své favority, kterým drží palce, a zároveň mohou sami u obrazovky prověřit své znalosti.“ Nicméně jak upozorňuje Petr Klatovský, pokud se jedná o soutěž spojenou s úkoly pro diváky u obrazovek, pak televize také získává zajímavou formu zpětného ohlasu.

Diváci formát neopouštějí
Podle zástupců televizí zájem diváků o televizní kvízy neupadá. Stanice svými jednotlivými pořady míří na rozdílné cílové skupiny. Nova podle Petra Kostky zakládá svůj úspěch na zásahu nejširší divácké obce. „Riskuj! sledují starší diváci pozdního odpoledne, Chcete být milionářem? univerzální diváci období prime time a Nejslabší! Máte padáka! nadprůměrně preferují diváci v mladších cílových skupinách, kde se podíl na sledovanosti pohybuje mezi 50 a 55 %.“
Sledovanost vědomostních soutěží České televize podléhá sezonním výkyvům. „Od září 2002 vykazuje sledovanost těchto pořadů mírný vzestup. Relativně nejlépe se daří AZ-kvízu, úctyhodný podíl na publiku ve výši 42 % vykazuje dětem určené Bludiště,“ říká Richard Klatovský a dodává, že vědomostní soutěže přitahují více ženy než muže, z hlediska věku přitom převažuje tendence zájmu rostoucího s věkem. „Vysokoškolsky vzdělaní se relativně víc než ostatní vzdělanostní skupiny zajímají o cykly To je ta čeština či O poklad Anežky České, zatímco o cyklus AZ-kvíz mají ze všech vzdělanostních skupin zájem nejmenší,“ vysvětluje Richard Klatovský. Prima rána má podle Jany Malíkové celkem stabilní úroveň sledovanosti.

Budoucnost televizních kvízů
Petr Gottwald vidí budoucnost kvízových show pozitivně, ale odhaduje, že vývoj bude spíše stagnovat. To, že zájem diváků o tento formát neupadá, potvrzuje za TV Nova Petr Kostka: „Z hlediska trendů je patrné, že v posledním období sledovanost všech tří soutěží zřetelně stoupá. Podíl na sledovanosti je v případě Chcete být milionářem? stabilní, na úrovni 50 % dospělé populace, v případě Riskuj! a Nejslabší! Máte padáka! je patrný vzestup.“ Nova proto u těchto pořadů zatím neplánuje žádnou změnu.
Také Česká televize se hodlá věnovat soutěžním pořadům i nadále v neztenčené míře. Pro diváky navíc připravuje novou rodinnou soutěž s názvem Hodina pravdy.
Podle Petra Gottwalda si pozornost v zahraničí v posledním roce získává nový formát – takzvané „talent show“. Ty jsou založeny na vyhledávání a vytváření nových hvězd – pěveckých, hereckých, moderátorských nebo nejnověji sportovních. „Důvodem vzniku je nejen ,dostatek‘ televizních hvězd, ale i velký boom reality show, jejichž sekundárním výplodem byly nové hvězdy a televizní hrdinové,“ uzavírá Petr Gottwald. n
Osvědčené formáty. Televize Nova u kvízových pořadů sahá především po licenčních pořadech, které uspěly na zahraničních trzích a jsou zárukou diváckého úspěchu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.