Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Komu nadělil dárek antimonopolní úřad?

Redakce MAM13. 1. 200328. 6. 2019

Antimonopolní úřad sice nestihl při rozdávání dárků Štědrý den, ale využil prvního pracovního dne po Vánocích k vydání předběžného opatření.

Vydavatelům, kteří vypověděli smlouvy MPK, uložil obnovit dodávky „v míře, jaká byla obvyklá“ distributorovi Mediaprint & Kapa. Proč lze toto stanovisko považovat za dárek? A pro koho?
Dárkem je určitě, a to velkým, protože listopadový a prosincový vývoj událostí na konci minulého roku předznamenával v této kauze „českou cestu“ řešení, tj. nechme věcem volný průběh a „řešme“ až nevratnou situaci. Dokladů pro toto konstatování lze najít dostatek, od Parlamentu ČR až po Unii vydavatelů. Tedy pro MPK je to rozhodně dárek příjemný. Pro vydavatele zainteresované ve sporu — naopak.
Definitivní řešení se odkládá
Zatím se tímto krokem pouze pozastavil neodvratný proces definitivního řešení situace na distribučním trhu. Pokud si jako vydavatelé uvědomíme, že v distribuci tisku nejsou jiné peníze než naše, pak lze pochopit zájem některých z nás „být u toho“ a mít podíl na řízení distribuce. Nemusí jít o žádný jiný záměr (např. politický) než primárně ekonomický, protože to má řadu výhod, které lze využít. Pokud by se prosadila na distribučním trhu dominantní firma (téměř monopol), pak se soubor výhod umocní. Je tedy opatření ÚOHS dárkem i pro vydavatele-diváky (pokud tak lze nazvat vydavatele, kteří nejsou účastníky sporu)? Je i není.
Víme, že spor distributorů o získání trhu se dlouhodobě promítal v tzv. rabatové válce, tedy v nabídkách peněz prodejcům a majitelům prodejen jako podíl z rabatů, které distributorům poskytovali vydavatelé. Dnešní stav výše rabatů se snad již stabilizoval a nehrozí v tomto směru šokové požadavky distributorů. Dárkem pro vydavatele je rozhodnutí v tom případě, že bude nadále zásobován celý trh celou produkcí periodik při optimálním nasycení poptávky. Danajským darem se pak může stát v případě, že pokračující spor bude vyvolávat další a další konflikty, ve svých důsledcích přenášených na prodejce a s dopady na kvalitu nabídky a prodeje.
Co bude dál?
Jaký vývoj můžeme očekávat? Ze struktury vyžádaných dat ÚOHS od všech (?) vydavatelů je zřejmé, že analýza skutečného stavu distribuce je tímto úřadem brána vážně a své konečné rozhodnutí chce mít kvalifikovaně podloženo. Ať ale konečný verdikt zní jakkoli, život půjde dál a asi nikoli přímočaře. Již dnes můžeme vyloučit variantu, podle které by si stávající distributoři rozdělili „sféru zájmů“ podle regionů. Rovněž distribuce produkce v rámci vlastního systému vydavatele může být jen dílčí a doplňkovou činností. Stejně tak není reálné specializování distributorů podle sortimentu — deníky/časopisy — po změně akcionářů PNS, protože k dosavadním vlastníkům přibyly dva významné vydavatelské domy časopisecké produkce.
Zbývá tedy zachování současného stavu, který ale evidentně vadí a je dlouhodobě neudržitelný (každá ze stran sporu bude pracovat na hledání cest, jak zlikvidovat soupeře). Pak je jazýčkem na váhách část vydavatelské obce, ta která stála dosud mimo a měla by mít — a určitě má — zájem na kvalitní nabídce a levné distribuci své produkce. Možnosti má ve formulaci a prosazení právních norem zajišťujících rovný přístup na trh a neutrální chování distribuce (to je spíše teoretická úvaha). Jinou možností je návrat k původní myšlence Unie vydavatelů (z r. 1993) při návrhu privatizace PNS — zajistit majetkovou účast všech vydavatelů na distribuci (mimochodem je zajímavé, že za celou dobu probíhajícího sporu nebyla svolána Sekce časopisů Unie vydavatelů). Rovněž je ve hře „černý kůň“, kterého představuje Česká pošta, jež při současných technologických možnostech je schopná nabídnout své kapacity zpracovatelské i dopravní.
Pozitivní, a to pro všechny, je jen takový vývoj, který bude podřízen schopnosti všech stran ve věci jednat a hledat řešení i za cenu ústupků a omezení, jež však neohrozí podstatu a účel distribuce tisku. Úrovní technologií a informací v distribuci periodik se můžeme směle srovnávat se zeměmi na západ od našich hranic. Snad se to brzy podaří i organizačně — především v zájmu našich zákazníků/čtenářů.
Jan Váchal,
IDG Czech

×

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 19. prosince 2002

Starší článek

ČT prodloužila ČRa smlouvy o distribuci signálu do července

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pxhere.com

Středoškoláci nejvíce věří ČT, pětina sleduje dezinformační …

Studenti středních škol z médií nejvíce důvěřují zpravodajství České televize (67 %), nejméně naopak zábavním a bulvárním deníkům. Vyplývá…
19. 1. 202119. 1. 2021
Média

Televize Naživo nenašla partnera a končí. Bude připravovat pořady ostatním

Televize Naživo, která vznikla v reakci na vládní opatření zcela omezující uvádění živé kultury, mění po dvou měsících od spuštění svůj…
19. 1. 202119. 1. 2021
Média

Jaro na Nově: nový seriál Anatomie života i finálová sezóna Ordinace

Skupina Nova představuje jarní programové schéma na jaro 2021. Diváci se mohou těšit na nový seriál Anatomie života, který jim přiblíží životy…
18. 1. 202118. 1. 2021
Média

Tištěné tituly MF se vydražily za 4,2 miliony korun. Soud si řekl o repete

Některé tištěné tituly uzavřeného vydavatelství Mladá fronta se včera vydražily, celkem za 4,2 milionu korun bez DPH.  Krajský soud v Českých Budějovicích…
15. 1. 202116. 1. 2021

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Michael Kubala míří do obchodního týmu Internet Info. Dosud působil v MF
PR oddělení Středočeského kraje povede Martina Kemrová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více