Začátek roku přinesl přechod šesti rádií ze sítě RadioNet k obchodnímu zastoupení Media Marketing Services. Jak tento posun ovlivní rozhlasový trh?
RadioNet podle slov jednatele Radovana Vaškoviče pokračuje vlastní cestou: „nepotřebuje investora, protože je dostatečně finančně silný prostřednictvím svého majitele, společnosti Radio Investments.“ Podle dřívějších informací měl RadioNet jednat o případném propojení se společnostmi GES (CMC), MMS a RRM.
Také tisková mluvčí GES (CMC) Jana Adamčíková M&M sdělila, že v současné době Czech Media Corporation o koupi podílu ve společnosti RadioNet ani ve společnosti Radio Investments nejedná. Daniel Sedláček, ředitel MMS, sdělil, že jednání s RadioNetem probíhá. Nicméně jeho stav nekonkretizoval.
Kdo zůstává RadioNetu
Postupný přesun šesti stanic (Profil, Prácheň, Bonton, Egrensis, Metuje, Helax) do nabídky obchodního zastoupení MMS podle posledních výsledků Media projektu znamená přesun přibližně 290 tisíc posluchačů a změnu sharu o přibližně 3,9 %.V nabídce RadioNetu tak v současné době zůstává jedenáct stanic Kiss (včetně Kiss Delta), ve kterých má společnost Radio Investments majetkové podíly, jež jsou v naprosté většině případů majoritní (jen u Kissu Jižní Čechy a Kissu Publikum drží společnost 49 %). Radio Investments vlastní i zastupované Radio Jizera a minoritní podíl drží v zastupovaném Radiu Beat (34 %).
Ze stanic majetkově nesvázaných s RadioNetem v portfoliu sítě zůstávají čtyři rádia. Setrvání v síti potvrdilo Radio Classic FM. Pavel Foretník, ředitel Radia Haná, sdělil, že sdružení rádií MediaNet (sdružující Radio Rubi a Radio Haná) nemá žádný důvod měnit svůj status na trhu a zůstává u obchodního zastoupení RadioNet. Obě tyto stanice jsou však zároveň zastupovány i společností MMS. Poslední stanicí nabídky je Radio Contact Liberec. n tot
jak se bude vyvíjet trh?
Michal Zelenka, prezident APSV
Co znamená odchod šesti stanic od obchodního zastoupení RadioNet k MMS?
Pro RadioNet, pokud by chtěl zůstat dále samostatným zastoupením, to znamená zhoršení situace. Jeho pozice nebyla nejlepší ani předtím, protože měli proti MMS a RRM menší podíl na trhu. Není to ale vina RadioNetu, spíše objektivních skutečností na reklamním trhu. Nekupují se cílové skupiny a kvalita, nýbrž kvantita posluchačů a hlavně cena (slevy a bonusy). Je to škoda.
Bude mít tento přesun vliv na rozložení současného rozhlasového trhu a jaký?
U opravdu velkých a celoplošných kampaní asi ne. U menších jistě. A malý podíl na trhu vždy způsobí, že získané peníze budou trošku „dražší“.
Co by přineslo případné spojení RadioNetu s RRM nebo MMS, případně se společností GES holding?
Rozhlasovému trhu by prospělo, kdyby na něm byli jen dva silní a odvážní hráči. Spojení rozhlasu a televize nepovažuji za nejlepší nápad. V Americe to možná funguje, ale pokud se o to pokusili v Evropě, vždycky to zase rychle dávali od sebe. Marketing a prodej TV a rádia funguje hodně odlišně. Obchod je od televize vzdálen na hony, zatímco u rádia tvoří jeho integrální součást. Myslím si, že rádio musí být zastupováno samo, jinak hrozí nebezpečí, že si klient vždy vybere srozumitelnější a méně náročné řešení spojené s médiem, jehož fungování si může snadněji představit.
Může RadioNet udržet svou pozici na trhu bez toho, aby se spojil s jiným obchodním zastoupením?
RadioNet si už dlouho pomáhá tím, že má s RRM společné produkty. Tím nechci říci, že by to nebylo výhodné i pro RRM. Ale víte, jak to je. Co vlastnictví nespojí, to ani bůh nespojí.
Kateřina Fričová, ředitelka RRM
Jaký dopad na rozhlasový trh bude podle vás mít přesun šesti stanic od RadioNetu k MMS?
Zvýší se počet stanic zastupovaných MMS.
Jedná RRM v současné době o propojení s RadioNetem a v jaké fázi se jednání nacházejí? Došlo již k uzavření nějaké dohody?
Akcionáři RRM — Lagardére — mají zájem na dalším rozvíjení svých aktivit v oblasti elektronických médií v ČR.
Co by RRM případné propojení s RadioNetem přineslo?
Zvýšení počtu zastupovaných stanic.
Jaký vliv na rozhlasový trh by podle vás mělo případné propojení RadioNetu s jiným subjektem (MMS nebo GES)?
Nové rozložení sil na poměrně stabilizovaném trhu.
Znamenalo by případné propojení RadioNetu s MMS konec společných produktů?
Příklad dosavadní spolupráce s RadioNetem ukazuje, že i konkurence se umí dohodnout.
Jan Neuman, ředitel marketingu MMS
Co pro Media Marketing Services znamená rozšíření portfolia o sedm nových stanic?
Zastupování sedmi nových stanic znamená samozřejmě zásadní posílení tržní pozice a zkvalitnění produktu nabízeného inzerentům. MMS je dnes s podílem na trhu 36,5 % (stav sítě k 1. 3. 2003) jednoznačně nejsilnějším rozhlasovým mediazastupitelstvím.
Jak ovlivní tento přesun rozložení současného rozhlasového trhu?
Tato změna výrazně mění postavení, a tedy i logiku použití jednotlivých celoplošných produktů. Posílený HIT total je pro velkou část celoplošných kampaní optimálním základním produktem, který mohou klienti doplňovat podle cílových skupin jednotlivými celoplošnými stanicemi.
Co by vaše propojení s RadioNetem přineslo?
Na rozhlasovém trhu by došlo k zásadní konsolidaci mediálních zastoupení. Soukromá regionální rádia by zastupovalo MMS, privátní celoplošné stanice RRM a veřejnoprávní rozhlas ARBO media. Pozice MMS by výrazně posílila a obchodní politika by v takovém případě umožňovala lépe nakombinovat formátově příbuzné stanice do celoplošných produktů přesně zacílených na specifické cílové skupiny. Jsem přesvědčen, že většina regionálních stanic by v takovém případě navýšila své příjmy.
Může RadioNet udržet svou pozici na trhu bez toho, aby se spojil s jiným obchodním zastoupením, případně jiným investorem?
Současná pozice oslabeného RadioNetu je velmi složitá. Marketingové atributy tohoto produktu nabízejí minimální důvody pro jeho samostatné objednání. Myslím si, že pro KISS, jakožto mateřskou skupinu RadioNetu, je nejlepším východiskem pevná integrace do některého ze stávajícíh rozhlasových mediazastupitelství. Případný vznik nové sítě regionálních stanic s potenciálem cca 10% podílu na trhu současnou situaci nijak nemění, a nepředstavuje tedy pro RadioNet perspektivní alternativu.
| poslechovost | share |
Arbo | 1818 tisíc | 25% |
MMS | 3195 tisíc | 44,4% |
RRM + RadioNet | 2075 tisíc | 31,2% |
Tabulka 6 | poslechovost | share |
Arbo | 1818 tisíc | 25% |
RadioNet | 627 tisíc | 8% |
MMS | 2568 tisíc | 36,4% |
RRM | 2075 tisíc | 31,2% |
Tabulka 7 | poslechovost | share |
Arbo | 1818 tisíc | 25% |
MMS | 2568 tisíc | 36,4% |
RRM + RadioNet | 2702 tisíc | 39,2% |
Tabulka 8