Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Co se děje mezi kulturními časopisy?

Redakce MAM13. 1. 200328. 6. 2019

Dvě události z minulých dnů — zavedení nového lifestylového časopisu Hype a odchod celé redakce časopisu &MusiQ — poodhalují významnější trendy českého tiskového trhu.

n Martina Vojtěchovská
Magazín Hype, jehož vydání se na stáncích objevilo před koncem loňského roku, není pouze dalším lifestylovým časopisem. Čistě terminologicky by jej totiž bylo možné zařadit do kategorie tzv. alternativních kulturních časopisů, které např. ve Spojených státech začaly psát svou historii v 60. letech 20. století. Jde o typ časopisů, které se vymezují proti dominantní kultuře reprezentované zejména mainstreamovými médii. Nabízejí tak jiný pohled, ať již obsahově či formou zpracování, na život kolem nás. Hype, za jehož vydáváním stojí společnost iMedia publishing, otevřeně přiznává, že se inspiruje podobnými tituly ze zahraničí, zejména britským The Face. „Nechceme útočit na čtenáře, kteří jsou otroky svých pudů a konzumních návyků, ale na ty, kteří především přemýšlejí, i když neodmítají nové trendy,“ říká k novému měsíčníku Tomáš Zilvar z iMedia. Na Hype se podle jeho slov chce iMedia v letošním roce nejvíce soustředit, a to i za cenu ekonomické ztráty: „Tituly typu Hype fungují všude v Evropě a není důvod, proč by neměly fungovat i u nás.“
Proti proudu
Tento typ magazínů se tak začíná prosazovat i na našem trhu. Již v loňském roce M&M informoval o úspěších časopisu Blok (i když Blok je samozřejmě jiný než Hype), který britský časopis Elle Deco obsahově zařadil mezi Dolce Vitu a legendární britský magazín Dazed and Confused, jenž se rovněž řadí k časopisům neotřele zpracovávajícím aktuální i nadčasová témata. Podobně netradičním projektem, jako je Blok, je i magazín Živel (vydává iMedia), který slovy Tomáše Zilvara boří tabu a vybírá si témata, o kterých se ostatní bojí přemýšlet. Vydavatelství iMedia má dále ve svém portfoliu hudební časopisy, jež většinou ze své podstaty inklinovaly k odlišným postojům a často byly chápány jako protipól převládajících společenských názorů. Z hudebních časopisů vydává iMedia Xmag orientující se na mladou cílovou skupinu od 17 do 24 let se zájmem o party a dále Ultramix, jehož publikum představují hudební nadšenci ve věku 18 až 40 let.
Hudební krize
Začínají-li náš trh dobývat alternativní společenské časopisy, krizí na druhou stranu procházejí časopisy o rockové hudbě. Bývalý šéfredaktor Rocku&Popu Vojtěch Lindauer již mnohé naznačil v prosincovém čísle tohoto hudebního magazínu (dnes s názvem &MusiQ). Současná krize hudebních magazínů, zejména rockových, je podle Lindauera dána jednak mj. nepříznivým vývojem těchto titulů v zahraničí, nedostatkem kvalitních novinářů a dále rozšířením tématu do ostatních médií, nejen bulvárních. Inzertní výkony Rocku&Pop&MusiQ za první tři loňská čtvrtletí signalizují v meziročním porovnání pokles o 21 %, v případě rockového magazínu Big Beng! o 23 % (zdroj: TNS A-Connect). „Příjmy z inzerce odpovídají sumě zhruba 60 tisíc korun na jedno číslo. Přičtěme si ještě, že někteří naši inzerenti jenom neradi své závazky, platí a dostaneme se do nehezkých čísel,“ naznačuje vydavatel časopisu Jaroslav Špulák. Protože celá redakce &MusiQ se v prosinci rozpadla, jako nejpravděpodobnější se jeví to, že část redakčního týmu Big Bengu! přejde do redakce &MusiQ a vznikne úplně nový projekt, který by měl být představen v únoru. „My i oni jsme se dostali do situace, kdy je třeba cosi radikálně změnit. Na tapetě je tedy spolupráce, případně sloučení, i když spíš půjde o to, že naše redakce přejde do redakce &MusiQ,“ vysvětluje Špulák. O budoucnosti hudebních magazínů pak říká: „Myslím si, že ještě není nejhůř, že přijde další pokles zájmu o informace z hudební oblasti. Nastane zřejmě nutnost sloučit se s dalšími periodiky podobného zaměření a nabídnout čtenářům reprezentativní hudební časopis. Zkušení psavci odcházejí mimo branži, protože pro ně není perspektivní. Ona naopak nebere jako perspektivní je.“ Aleš Králík z vydavatelství Muzikus, které mj. vydává &MusiQ, si pak o budoucnosti myslí toto: „Jsem přesvědčen, že kdyby vydavatel nevěřil, že se mu bude dařit, určitě by ve vydávání časopisu nepokračoval.“
Na případný konec rockového magazínu si již brousí zuby Ultramix vycházející v nákladu 15 tisíc výtisků, jenž se podle Tomáše Zilvara bude snažit volné místo vyplnit. Svoji šanci ale cítí i Report (na trhu je již 13 let), svého času největší konkurent Rocku & Popu, který od léta vychází v nákladu 35 tis. výtisků. Vydavatel Reportu Jarda Hudec je, pokud jde o budoucnost hudebních časopisů, skeptický. „Podpora ze strany hudebních vydavatelství, která by měla mít největší zájem na existenci hudebních médií, je i z důvodu krize hudebního průmyslu stále nižší.“ Podle Hudce se tak potvrdily prognózy, že na trhu přežije jen pár nejsilnějších magazínů podobného zaměření a ani v letošním roce to podle jeho slov nevypadá, že by se situace měla měnit. n
Míří k nám. Nový magazín Hype se inspiruje progresivními zahraničními časopisy, jak uvádí ve svém prvním vydání.





Zavřít reklamu

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 19. prosince 2002

Starší článek

ČT prodloužila ČRa smlouvy o distribuci signálu do července

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Canal+

Canal+ Sport bude i na T-Mobile TV, Digi Slovakia a Slovak Telekom

Slovak Telekom, DIGI Slovakia a T-Mobile Czech Republic uzavřely novou strategickou dohodu se společností CANAL+ na další tři roky.
5. 8. 20225. 8. 2022
Média

Reddit a Aleph navazují partnerství, sociální síť na českém trhu zastoupí Httpool

Skupina Aleph, jejíž součástí je i český Httpool, oznámila globální partnerství se společností Reddit ve vybraných evropských a asijských zemích včetně ČR…
4. 8. 20227. 8. 2022
Média

Podzimní program na Primě přinese tři nové seriály: Pálava, Hořký svět a Dobré zprávy

Televize prima v rámci podzimního schématu chystá tři nové seriály pro hlavní vysílací čas. Mix zábavy a romantiky doplní programové stálice a televize…
4. 8. 20223. 8. 2022
Média

Dva z pěti Čechů využívají placené VOD služby, ne všichni však za ně platí

Aspoň jednu placenou službu s videi na vyžádání využívá již 40 procent Čechů ve věku 15 až 69 let, další čtyři procenta si ji během roku plánují pořídit.
3. 8. 20222. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Jan Hanuš míří z Mall Group šéfovat topenářskému startupu Woltair
Novou generální ředitelkou McDonald’s pro ČR a SR je Yuliya Badritdinova

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.