Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Co se děje mezi kulturními časopisy?

Redakce MAM13. 1. 200328. 6. 2019

Dvě události z minulých dnů — zavedení nového lifestylového časopisu Hype a odchod celé redakce časopisu &MusiQ — poodhalují významnější trendy českého tiskového trhu.

n Martina Vojtěchovská
Magazín Hype, jehož vydání se na stáncích objevilo před koncem loňského roku, není pouze dalším lifestylovým časopisem. Čistě terminologicky by jej totiž bylo možné zařadit do kategorie tzv. alternativních kulturních časopisů, které např. ve Spojených státech začaly psát svou historii v 60. letech 20. století. Jde o typ časopisů, které se vymezují proti dominantní kultuře reprezentované zejména mainstreamovými médii. Nabízejí tak jiný pohled, ať již obsahově či formou zpracování, na život kolem nás. Hype, za jehož vydáváním stojí společnost iMedia publishing, otevřeně přiznává, že se inspiruje podobnými tituly ze zahraničí, zejména britským The Face. „Nechceme útočit na čtenáře, kteří jsou otroky svých pudů a konzumních návyků, ale na ty, kteří především přemýšlejí, i když neodmítají nové trendy,“ říká k novému měsíčníku Tomáš Zilvar z iMedia. Na Hype se podle jeho slov chce iMedia v letošním roce nejvíce soustředit, a to i za cenu ekonomické ztráty: „Tituly typu Hype fungují všude v Evropě a není důvod, proč by neměly fungovat i u nás.“
Proti proudu
Tento typ magazínů se tak začíná prosazovat i na našem trhu. Již v loňském roce M&M informoval o úspěších časopisu Blok (i když Blok je samozřejmě jiný než Hype), který britský časopis Elle Deco obsahově zařadil mezi Dolce Vitu a legendární britský magazín Dazed and Confused, jenž se rovněž řadí k časopisům neotřele zpracovávajícím aktuální i nadčasová témata. Podobně netradičním projektem, jako je Blok, je i magazín Živel (vydává iMedia), který slovy Tomáše Zilvara boří tabu a vybírá si témata, o kterých se ostatní bojí přemýšlet. Vydavatelství iMedia má dále ve svém portfoliu hudební časopisy, jež většinou ze své podstaty inklinovaly k odlišným postojům a často byly chápány jako protipól převládajících společenských názorů. Z hudebních časopisů vydává iMedia Xmag orientující se na mladou cílovou skupinu od 17 do 24 let se zájmem o party a dále Ultramix, jehož publikum představují hudební nadšenci ve věku 18 až 40 let.
Hudební krize
Začínají-li náš trh dobývat alternativní společenské časopisy, krizí na druhou stranu procházejí časopisy o rockové hudbě. Bývalý šéfredaktor Rocku&Popu Vojtěch Lindauer již mnohé naznačil v prosincovém čísle tohoto hudebního magazínu (dnes s názvem &MusiQ). Současná krize hudebních magazínů, zejména rockových, je podle Lindauera dána jednak mj. nepříznivým vývojem těchto titulů v zahraničí, nedostatkem kvalitních novinářů a dále rozšířením tématu do ostatních médií, nejen bulvárních. Inzertní výkony Rocku&Pop&MusiQ za první tři loňská čtvrtletí signalizují v meziročním porovnání pokles o 21 %, v případě rockového magazínu Big Beng! o 23 % (zdroj: TNS A-Connect). „Příjmy z inzerce odpovídají sumě zhruba 60 tisíc korun na jedno číslo. Přičtěme si ještě, že někteří naši inzerenti jenom neradi své závazky, platí a dostaneme se do nehezkých čísel,“ naznačuje vydavatel časopisu Jaroslav Špulák. Protože celá redakce &MusiQ se v prosinci rozpadla, jako nejpravděpodobnější se jeví to, že část redakčního týmu Big Bengu! přejde do redakce &MusiQ a vznikne úplně nový projekt, který by měl být představen v únoru. „My i oni jsme se dostali do situace, kdy je třeba cosi radikálně změnit. Na tapetě je tedy spolupráce, případně sloučení, i když spíš půjde o to, že naše redakce přejde do redakce &MusiQ,“ vysvětluje Špulák. O budoucnosti hudebních magazínů pak říká: „Myslím si, že ještě není nejhůř, že přijde další pokles zájmu o informace z hudební oblasti. Nastane zřejmě nutnost sloučit se s dalšími periodiky podobného zaměření a nabídnout čtenářům reprezentativní hudební časopis. Zkušení psavci odcházejí mimo branži, protože pro ně není perspektivní. Ona naopak nebere jako perspektivní je.“ Aleš Králík z vydavatelství Muzikus, které mj. vydává &MusiQ, si pak o budoucnosti myslí toto: „Jsem přesvědčen, že kdyby vydavatel nevěřil, že se mu bude dařit, určitě by ve vydávání časopisu nepokračoval.“
Na případný konec rockového magazínu si již brousí zuby Ultramix vycházející v nákladu 15 tisíc výtisků, jenž se podle Tomáše Zilvara bude snažit volné místo vyplnit. Svoji šanci ale cítí i Report (na trhu je již 13 let), svého času největší konkurent Rocku & Popu, který od léta vychází v nákladu 35 tis. výtisků. Vydavatel Reportu Jarda Hudec je, pokud jde o budoucnost hudebních časopisů, skeptický. „Podpora ze strany hudebních vydavatelství, která by měla mít největší zájem na existenci hudebních médií, je i z důvodu krize hudebního průmyslu stále nižší.“ Podle Hudce se tak potvrdily prognózy, že na trhu přežije jen pár nejsilnějších magazínů podobného zaměření a ani v letošním roce to podle jeho slov nevypadá, že by se situace měla měnit. n
Míří k nám. Nový magazín Hype se inspiruje progresivními zahraničními časopisy, jak uvádí ve svém prvním vydání.





×

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 19. prosince 2002

Starší článek

ČT prodloužila ČRa smlouvy o distribuci signálu do července

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Žabka

První novinová společnost bude tiskem zásobovat prodejny Žabka

První novinová společnost (PNS), největší český distributor tisku, bude od února výhradním distributorem tisku do sítě projeden Žabka čítající…
21. 1. 202121. 1. 2021
Média

Středoškoláci nejvíce věří ČT, pětina sleduje dezinformační …

Studenti středních škol z médií nejvíce důvěřují zpravodajství České televize (67 %), nejméně naopak zábavním a bulvárním deníkům. Vyplývá…
19. 1. 202119. 1. 2021
Média

Televize Naživo nenašla partnera a končí. Bude připravovat pořady ostatním

Televize Naživo, která vznikla v reakci na vládní opatření zcela omezující uvádění živé kultury, mění po dvou měsících od spuštění svůj…
19. 1. 202119. 1. 2021
Média

Jaro na Nově: nový seriál Anatomie života i finálová sezóna Ordinace

Skupina Nova představuje jarní programové schéma na jaro 2021. Diváci se mohou těšit na nový seriál Anatomie života, který jim přiblíží životy…
18. 1. 202118. 1. 2021

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Jan Potměšil je novým šéfredaktorem eXtra.cz. Plánuje posílení redakce
Rozšiřování HBO Max v regionu EMEA povede Christina Sulebakk

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více