Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Bude letos dobrý rok na investice do médií?

Redakce MAM27. 1. 200328. 6. 2019

Nové století nezačalo pro světové mediální trhy nijak závratně dobře, ba naopak. Především v Evropě a v Americe jsme v posledních několika letech svědky dramatického poklesu v návaznosti na konec hospodářské konjunktury 90. let.

Společnost Goldman Sachs v polovině ledna předpověděla další neveselý rok pro mediální sektor, a to především v důsledku slábnoucího dolaru, geopolitické situace a nijak růžových výhledů reklamního sektoru. Vzhledem k tomu, že předpovědi ekonomického vývoje v Německu také nehýří optimismem, není vyloučeno, že se naší země tento trend také dotkne. Zatím jsme si vedli docela dobře (dokonce lépe, než jsme si díky statistickým zprávám mysleli), nicméně růst investic do reklamy oproti předcházejícím létům výrazně přibrzdil. Zatímco v roce 2002 byl meziroční nárůst 2,9 %, v letošním roce předpokládáme podle odhadů OMD pouze 2,3 %, což bude patrně pod mírou inflace, tedy mírný pokles v reálných cenách. Vzhledem k tomu, že jsou zadavatelé reklamy stále opatrnější na investované prostředky, roste potřeba nástrojů a technik na vyhodnocování efektivity kampaní. Ostatně investice do výzkumu podle SIMAR rostou o něco rychleji než investice do reklamy — okolo 7 %.
Stagnace v tisku a v rádiích
Stále pokračuje příliv peněz do televize, zatímco investice do tisku stagnují. To by mohlo mít za následek, že se v roce 2003 nedočkáme příliš mnoha nových tiskových projektů, a je otázkou, jestli nedojde ke slučování některých vydavatelských domů. Podíl tisku na celkových investicích se v ČR rok od roku mírně snižuje. V televizi by se hladina mohla alespoň mírně zčeřit případným zvýšením limitu reklamy na ČT. Tradiční růst investic do internetu (kolem 9 % v roce 2003) patrně vzhledem k jeho absolutním hodnotám mediální mix nijak zásadně nezmění. Trend na rozhlasovém trhu je podobný jako v tiskovém sektoru.
Televiznímu trhu chybí rozvinutá konkurence
Trend posilování televize v mediálních plánech zadavatelů reklamy při stagnujících investicích se může na první pohled zdát paradoxní. Podíváme-li se na rozvinuté trhy, je tento trend zcela opačný. Jenže náš trh nemá v televizním sektoru rozvinutou konkurenci. Stále není problém zasáhnout denně jedním spotem 30 % dospělých jedinců, což jsou hodnoty, o kterých se už dávno může velkým trhům jen zdát. A tak je televize i přes neustále stoupající počet reklam ještě pořád velmi efektivním médiem (jak dokazují trackingové studie). A když k tomuto jevu přidáme cenový vzestup a omezenou (případně klesající) dostupnost firemních zdrojů, vyjde nám jasně snaha zabezpečit dostatečně silnou komunikaci v primárním médiu na úkor ostatních typů médií. Pochopitelně že v rychlooborátkovém sektoru je to zřetelnější.
Podlinkové aktivity nabírají na síle
Zadavatelé reklamy se však stále podrobněji a intenzivněji zabývají podlinkovými komunikačními možnostmi. Je to vcelku pochopitelné, neboť s tím, jak roste koncentrace nákupních aktivit do velkých nákupních středisek, se otvírají nové možnosti v zásadě masové komunikace v místě prodeje. A čím blíže nákupnímu rozhodování, tím lépe. Jestliže máme odhady investic do mediální komunikace, kolik se investuje do podlinkových aktivit není zcela jasné, nicméně jejich růst je jistý. Výzkumy ukazují, že silná podlinková aktivita (spotřebitelská podpora prodeje) v konjunkci s mediální kampaní, která podporuje vnímání značky, má značný prodejní efekt.
Zbyněk Gabriel,
managing director mediální agentury OMD Czech

Zavřít reklamu

Bývalý ministr kultury Knažko novým ředitelem slovenské TV Joj

Starší článek

Vydavatel polských deníků Žycie a Prawo a Gospodarka zbankrotoval

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Amazon

Nielsen bude pro Amazon měřit sledovanost čtvrtečních streamů NFL

Společnosti Nielsen a Amazon podepsaly tříletou dohodu o měření sledovanosti vysílání „Thursday Night Football“ ligy amerického fotbalu NFL.
17. 8. 202217. 8. 2022
Média

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Tiktok v influencer marketingu dotírá na Facebook i YouTube

Instagram si i letos udrží místo top platformy pro influencer marketing, ovšem Tiktok rychle dotahuje. Letos předběhne pro tento typ reklamy Facebook a za…
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Michal Baranec je v Mind2Flo šéfem pro zákaznickou zkušenost
Petra Jankovičová nastoupila do Madmonq

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.