Francouzi jsou proslulí řadou věcí, ale vstřícnost k cizincům k nim rozhodně nepatří. Přispívá k tomu i pověst Paříže jako poněkud předraženého města. Pětice pařížských hotelů si ale zřejmě věří, že své hosty dokáže nadchnout. Jinak by si zřejmě nedovolili ve vrcholící turistické sezóně experimentovat s konceptem „Zaplať, kolik chceš“. Při něm si host sám určí, kolik za ubytování zaplatí.

O ceně za služby by měl teoreticky rozhodovat trh. Ne vždy to ale funguje a odlišit se dnes na trhu není ani trochu jednoduché. Koncept, při němž si cenu za službu určuje sám zákazník, se poprvé objevil v restauracích. Tam jsme zvyklí dát najevo spokojenost výší dýška, v tomto konceptu můžeme jít ještě dál. Nechutnalo nám, nezaplatíme cenu, která by stála za řeč.

reklama
reklama

Má to ale samozřejmě svoje rizika. Provozovatel si musí věřit a musí být skutečně schopen naplnit očekávání zákazníků natolik, aby dobrovolně zaplatili standardní cenu. „Je to forma důvěry mezi klientem a hotelem,“ říká Aldric Duval, manažer jednoho z hotelů, který se do projektu zapojil. Ve světě existují příklady, kdy hosté v průměru platili dokonce více, než byly původní ceny.

Většina diskutujících na Facebooku Marketing & Media ale pochybuje o přenositelnosti podobného nápadu do Česka.

Za všechny shrnuje většinový postoj Zdeněk, který ale vidí rezervy na obou stranách: „Může to fungovat na vyspělém trhu, kde zákazník už ví, co má jakou hodnotu. A také tam nesmí marketing fungovat jako u nás, čili zákazníkovi za jeho peníze musím něco poskytnout.“

Málem prodělali kalhoty

Pochybnosti ostatně potvrzují i nemnohé dosavadní pokusy českých restaurací. Do podobného experimentu se pustila například pražská restaurace U Petrské věže v roce 2009. Již po týdnu musela od experimentu ale upustit. Jednou z mála úspěšných bílých vran je naopak zimní kiosek na trase Jizerské magistrály.

I jeho majitel ale tvrdí: „Tahle obchodní strategie může fungovat jenom v horách, pod osm set metrů nad mořem bych to nezkoušel." Že by po horách chodili jen slušní lidé? 

Uvidíme, jestli k cizincům tradičně nepříjemní Francouzi dovedou hotelové hosty skutečně nadchnout a ke konceptu přistoupí i další hotely, jak je plánováno. Snad se vše příliš nerozkřikne a nenaplní se Filipovo varování: „holt neznají Čechy“.

Většinovou skepsi podtrhuje i Renata. „Také dost cestuji a nová generace by možná mohla ocenit kvality… nicméně pro ČR bych tuto strategii osobně nevolila.“ A má asi zatím bohužel pravdu. 

reklama