Vymyslet marketingovou kampaň, která dostane světové ohodnocení? Rozjet originální byznys, který je jedinečný na místním trhu? Nebo vyřešit problematickou situaci tak, jak to nikdo nečekal? To chce pořádnou dávku kreativního myšlení. Jsou spekulace, jestli se člověk kreativní už rodí, nebo si dovednost může vypracovat během života. A je dokázáno, že kreativní myšlení lze naučit. Jak svou reativitu odblokovat a probudit své tvůrčí já?

1) Odpor je přirozená věc

Steven Pressfield ve své knize Válka umění píše, že cítit odpor je naprosto přirozená věc, která neznamená nic špatného. Naopak. Je to známka toho, že nám na projektu záleží. Bez odporu nevznikne umělec. Bez odporu nepřijde ten pocit uspokojení při překonání sebe sama. Každý velký spisovatel, vynálezce, úspěšný manažer, začínal svou cestu bojem s odporem. Každý krok k vysněnému stavu něco stojí, je to cesta mimo komfortní zónu a dobrá zpráva je, že odpor jde porazit.

2) Hluboká práce

Nejlepším způsobem pro kreativní proces a odblokování odporu je hluboká práce. Je to stav, kdy je kognitivní potenciáln využíván na maximum. Pokud budeme neustále vyrušováni od práce, ať už notifikacemi a sociálními sítěmi, nebo kolegy, nikdy se do takového stavu nedostaneme. Dovolte si být offline. Od sítí i lidí. Dejte si do kalendáře blok, kdy vás kolegové nebudou rušit, řekněte jim o tom. Mějte telefon v režimu nerušit, na počítači si vypněte upozornění. Dobrý hack je mít druhý displej jako rozšířenou obrazovku, kde neuvíte spodní lištu s dalšími aplikacemi a budete se soustředit jen na tu činnost, kterou chcete vykonávat.

3) Budujte komunitu

Obklopujte se lidmi, kteří jsou lepší než vy. K posouvání vlastní kreativity a vymýšlení nápadů pomůže, když se stýkáte s lidmi, kteří vás inspirují. Řeknou vám na jednu věc několik úhlů pohledů, které vás nenapadnou. Ukážou vám, jak dané situace vyřešili oni a jaké plusy a mínusy takové řešení mělo. Předejte tak zbytečnému troskotání nápadu. Jděte mimo svojí sociální bublinu a ptejte se. Na marketingovou kampaň na mycí prostředek se zeptejte své babičky. Jděte k cílovce a diskutujte. Nebojte se inspirovat v zahraničí. Tomáš Čupr tak vybudoval Slevomat nebo DámeJídlo.

reklama
reklama

4) Tužka a papír

Zapisujte si. Petr Kováčik, bývalý CEO českého slevového vyhledávače skrz.cz, si všechny nápady zapisuje do Evernote s #byznysNapady a pravidelně ho updatuje a vrací se k němu. Udělejte si sešit, kam si nápady, ať už na byznys nebo co uvaříte k večeři, budete zapisovat. Můžou být i šílené, nezrealizovatelné, ale to nevadí. Důležité je, je někam zapsat. Pokud už nějaký nápad máte, udělejte si myšlenkovou mapu, rozepisujte si vše, co vás k tomu napadá. Ať už offline nebo online.

5) Procvičujte

Kreativita se musí procvičovat. Existujte mnoho kreativních technik, které na internetu najdete. Vyhledejte cvičebnice, které si můžete koupit. Nejjednodušší technikou, kterou můžete začít hned teď, je dělat věci obráceně. Začněte si čistit zuby druhou rukou. Dejte si hodinky na druhou ruku, než je normálně nosíte. Tomáš Baránek, ředitel Jan Melvil Publishing, zase doporučuje si změnit mailového klienta. Tahle technika vás nejen vytrhne z běžné každodenní rutiny, ale zároveň vám poskytne novou a obohacující perpektivu.

Posilovat a rozvíjet svou kreativitu je běh na dlouho trať, který vyžaduje sebedisciplínu. Nenechte se odradit odporem, naplánujte si hlubokou práci, inspirujte se, zapisujte si a trénujte. Jak říká Dean Kamen, vynálezce Segwaye, nejdřív musíte políbit hodně žab, než najdete prince.

Autorka je eventová a marketingová manažerka GrowJOB Institute

reklama