Lov na nového zaměstnance se podařil a vy se můžete pochlubit menší armádou nováčků, kteří jsou celí žhaví nastoupit do procesu. Jestli si myslíte, že tím vaše práce skončila, vraťte se zpátky na zem. Nevíte minuty, hodiny, dne, kdy vašemu nováčkovi hodí konkurence laso. Snadno se může stát, že jednou ráno otevřete pracovní poštu a zjistíte, že musíte začít s hledáním od nuly. Správný HR manažer o své ovečky pečuje i po přijetí.

Všichni jsme jen lidi

Dávno neplatí, že byste se měli zajímat pouze o pracovní problémy zaměstnanců. Každý pracovník je jen člověk (tedy zatím), takže má své lidské starosti, radosti, chyby, přednosti a nedostatky. Chladný přístup přes e-mail či telefon u něj bude evokovat jen nadřízený odstup, který k němu máte. Mluvte s nimi osobně – o jejich radostech, starostech a možnostech řešení. Ukažte, že jste lidi, a ne roboti ukrytí pod souslovím human resources.

S tím souvisí i tendence povyšovat se nad začínající pracovníky. Toho se vyvarujte, někteří lidé jsou na tento druh mírné arogance (i kdyby zamýšlené z legrace) citliví. Proč by měli dělat s někým, kdo se mu vysmívá?

reklama
reklama

Nebojte se chválit

Každý začátek je těžký a nikdo nebude naplno pracovat hned první den (nebo týden). To však neznamená, že byste měli ignorovat jejich pokroky. Možná vám to přijde zbytečné, ale věřte, že i drobná ústní pochvala a povzbuzení udělá s psychikou nováčka divy.

Na druhou stranu nemá velký smysl, když je při nějaké chybě (není-li vyloženě fatální povahy) seřvete jak malé Alíky. Sebevědomí klesá k nule a s tím i chuť pracovat, loajalita a tak dále.

Věřte a nabízejte příležitosti růstu

V pozdější fázi, kdy se nový zaměstnanec rozkoukal a zaběhl, je dobré pobízet jej k aktivitě a ukazovat jim cestu k jejich kariérnímu růstu. Vytvoříte tak pro něj prostředí, v němž se pracovník bude cítit žádoucí a nepostradatelný.

„Děkuji.“

Možná vás překvapí, jaké divy dokáže jedno slovo díků. Určitě se dostanete do situace, kdy zaměstnanec musí zůstat v práci chvíli déle, zaskočit za kolegu nebo prostě jen pomoct odnést větší krabici do kanceláře. Poděkujte mu. Je to zdarma a reakce bude stoprocentně pozitivní.

Drobnosti jsou důležité a pomáhají

S péčí o nové zaměstnance jsme pomáhali například jedné velké telekomunikační firmě, vytvořili jsme pro ni web pro nováčky. Ten měl usnadnit první dny, které jsou po nástupu do nové práce nejdivočejší. Pomáhají takové detaily jako třeba spojení na osobu, na kterou se mohou nováčci s čímkoliv obrátit, přesný časový rozpis prvního dne v práci či návod, jak osobní SIM kartu převézt na zaměstnaneckou. Samozřejmostí je návod, co všechno musí nově nastupující zaměstnanec udělat ještě před tím, než opravdu začne.

Díky tomu, že nový zaměstnanec nalezne vše podstatné na jednom místě, získá pocit důležitosti pro společnost. Firma mu tak dává najevo, že mu na pracovnících záleží a váží si jich.

Autor článku je copywriter v agentuře Elite Solutions a vystoupí na odborném setkání s názvem Mistři a naděje reklamy: Jak uspět v roce 2019 ve středu 20. března od 17.30 hodin v klubu MAM. Čím zaujmete a co nikdy fungovat nebude? Autorského výběru nejlepších kampaní se dále ujme například Vilém Rubeš nebo nadějná hvězda současné reklamy Dora Pružincová, jejíž kampaně již získaly množství nejprestižnějších světových ocenění. Tyto a další výrazné osobnosti se zamyslí nad tím, co si z povedených kampaní poslední doby vzít a jak uspět v roce 2019. Součástí programu bude také volná zábava u dobrého jídla a kvalitních vín z celé Evropy. Odborné setkání pořádá týdeník Marketing & Media. Podrobný program a vstupenky na akci najdete na www.fmfocus.cz.

reklama