GDPR solidně zamotalo hlavu i marketérům a obchodníkům v B2B segmentu. Každou chvíli v eLegal odpovídáme na dotazy, jak je to s obvoláváním potenciálních zákazníků bez předchozího kontaktu (cold calling), jak nakládat s vizitkami z veletrhu či obchodní schůzky nebo zda je možné představit svoje služby a požádat o schůzku e-mailem.

Úřad pro ochranu osobních údajů naštěstí nedávno (neoficiálně) nastínil, jak v B2B komunikaci postupovat, abyste se vyhnuli postihu.

Stručně řečeno - segmentujte, personalizujte, nespamujte a používejte selský rozum.

reklama
reklama

Nebo ještě jinak: pokud budete komunikovat tak, aby vám to fungovalo z marketingově-obchodního hlediska, bude vám to pravděpodobně fungovat i z toho právního.

Oslovení e-mailem

Chcete navázat spolupráci s jinou firmou a oslovit přímo konkrétní osobu, jejíž e-mail jste našli na webu nebo v jiné veřejně dostupné databázi? Směle do toho. Držte se ale těchto dvou pravidel.

  1. Buďte osobní. V žádném případě takto neposílejte hromadný e-mail. Z vaší komunikace musí být jasné, že je daný e-mail určen právě této konkrétní osobě nebo firmě a že takto neoslovujete zároveň padesát dalších společností se stejným zaměřením. A pozor: potenciálního zákazníka občas možná ošálíte automatizovanou personalizací pomocí chytrých e-mailingových programů, úřad ale podobné triky tolerovat nebude.

  2. Nespamujte a neukládejte do databáze bez souhlasu. Představte sebe, svou společnost, své báječné služby, nabídněte setkání – zkrátka prodejte se, jak nejlépe umíte. Klidně zmiňte i možnost pravidelného zasílání užitečných informací. Do mailingové databáze si ale daného člověka zařaďte až když napíše, že po nich opravdu touží. Newslettery svévolně neposílejte ani na obecné e-mailové adresy, které máte z veřejných zdrojů. To už je podle úřadu přes čáru a nemusí se nutně jednat o osobní údaj (a tedy o GDPR), do hry však vstupuje i ochrana elektronické komunikace podle zákona č. 480/2004 s hrůzostrašným názvem O některých službách informační společnosti.

Vizitky

Nebojte, neodzvonilo jim. Pozor ale na to, co s nimi děláte, ať už jste je dostali na osobní schůzce nebo třeba na veletrhu. Evidovat tyto kontakty ve vašem CRM je váš oprávněný zájem. Ale začít jim zahlcovat e-mailovou schránku vašimi newslettery už je přes čáru.

Smyslem vizitek je předat si na sebe kontakt, abyste věděli kam napsat a zavolat. Zachovejte si osobní přístup, napište třeba e-mail, jak milé bylo vaše setkání a zeptejte se, jestli touží po pravidelných užitečných informacích z vašeho oboru. Nezapomeňte je odkázat na kompletní znění souhlasu (vzor najdete tady). A souhlas pak evidujte pro případnou kontrolu.

Cold calling

Volání na „studené kontakty“ je asi nejcitlivější záležitost. Právě na nevyžádané telefonáty chodí nejvíc stížností.

Jasněji by v této oblasti mělo udělat plánované nařízení ePrivacy, které je ale zatím v nedohlednu. Než začne platit, doporučujeme řídit se podobnými pravidly jako v případě zasílání e-mailů.

Nemusíte se bát zvednout sluchátko, zavolat do několika pečlivě vytipovaných firem a představit se. Určitě se ale vyhněte kobercovým náletům s využitím call center a rozsáhlých databází.

Autorka pracuje jako advokátní koncipientka v advokátní kanceláři eLegal

reklama