Zhruba sto tisíc členů už má facebooková skupina Odposlechnuto v Praze, ve které lidé sdílejí historky hlavně z prostředí veřejné dopravy. Petera Chalupianského z nadačního fondu Klub srdcařů napadlo, že by z nich mohla vzniknout hezká knížka. Tým dobrovolníků ji skutečně dal dohromady a výsledkem je projekt, který pomáhá lidem se sluchovým handicapem. Většina výtěžku totiž jde na nákup kompenzačních pomůcek.

reklama
reklama

Jak jste přišel na nápad přetavit facebookovou skupinu v knížku historek?

Správci skupiny o vydání knížky uvažovali už dlouho. První oficiální iniciativa však přišla v červenci 2017, kdy jsem hledal své oblíbené „odposlechnuto“ a nemohl jsem ho vzhledem k velkému množství příspěvků najít. Při této příležitosti mě napadlo vydat knížku a dát ji zároveň neziskový přesah. Právě ten byl nakonec největším motorem realizace celého projektu.

V jakém nákladu vyšla?

Vytiskli jsme dva tisíce kusů. Příští týden však budeme poptávat dotisk dalších dvou tisíc knížek, neboť nám velmi rychle docházejí. Byť se jedná o neziskový projekt, tak kniha je pro nás srdeční záležitostí a rozhodli jsme se ji pojmout kvalitně. Čtenáře oslovuje pohodlný kapesní formát, pevná vazba i celkové grafické zpracování.

Kolik lidí se na projektu podílí?

Tvůrčí tým činí 7-8 lidí. Všichni na projektu pracují ve svém volném čase a bez nároku na honorář. S tvorbou knihy nám navíc bezplatně pomohlo nakladatelství Došel Karamel. Na obálce knížky pracovala talentovaná ilustrátorka Anna Kočová a s grafikou obsahu si pohrál Pavel Hamar.

Ukázka z knihy Odposlechnuto v Praze

Kniha vyšla pod hlavičkou Klubu srdcařů. Jak je tento nadační fond s facebookovou skupinou a knížkou provázaný?

Klub srdcařů celý projekt oficiálně zastřešuje. Jedná se o nadační fond, který navazuje na mé předchozí neziskové aktivity s Kontem Bariéry a Sportovním klubem vozíčkářů Praha. Chtěl jsem se posunout a vytvořit organizaci pro lidi, kteří chtějí využít své znalosti a zkušenosti pro dobrou věc. Jsme parta mladých lidí, manažerů, programátorů a kreativců, kteří chtějí ve svém volném čase pomáhat prostřednictvím netradičních neziskových aktivit. Kniha Odposlechnuto v Praze je naší první vlaštovkou. Z výtěžku z prodeje darujeme nedoslýchavým kompenzační pomůcky, díky nimž mají symbolicky šanci také „odposlouchávat“.

Jakou roli měli při vydání knížky firemní partneři, tedy především Kapsch, potažmo Etnetera, Dopravní podnik hl. města Prahy a Starmon?

Finance na vydání knížky jsme získali prostřednictvím crowdfundingu na portálu HitHit a zároveň s podporou výše zmíněných firem. Především společnost Kapsch Česká republika podpořila vznik knihy významnou částkou a zároveň se stala i generálním partnerem celého projektu. Dar nám poskytla i vývojářská společnost Etnetera, jejíž programátoři s námi spolupracují již dlouhodobě a věřím, že společně spustíme plno dalších projektů. Pražský dopravní podnik podpoří knížku propagací a koupí většího množství knih. Tato spolupráce je pro nás symbolická, neboť se většina příběhů odehrává právě v MHD. Firma Starmon nás podpořila menším finančním darem.

Kolik knížek už si zájemci koupili?

Jediným prodejním kanálem je e-shop. Za první měsíc se nám podařilo prodat přes 700 knížek, což považujeme za velký úspěch. Část knížek také obdrželi naši partneři a podporovatelé z HitHitu. Velký zájem o knihu očekáváme s předvánočním obdobím. V této souvislosti chceme oslovit i firmy, kterým chceme nabídnou knížku jako skvělý vánoční dárek pro své zaměstnance či partnery. Může to být pro ně unikátní příležitost. Knihou, která zaručeně rozesměje, budou moci odměnit své kolegy, překvapit partnery a zároveň vše spojit s krásnou CSR aktivitou.

Peter Chalupianský

Zakladatel nadačního fondu Klub srdcařů. Při studiu dříve pracoval například v agenturách Loosers Prague a Besocial. Za své filantropické aktivity byl navržen na cenu Via Bona, jeho projekty už na charitativní účely vynesly přes 750 tisíc korun. Společensky prospěšným projektům se věnuje i v civilním zaměstnání jako CSR manažer ve společnosti Kaufland.

reklama