Čisté příjmy českých PR agentur stále rostou, loni to bylo o necelých šest procent na 675 milionů korun. Plyne to z oborového průzkumu, který si objednala Asociace PR agentur (APRA) u společnosti STEM/MARK. Členové této asociace představují zhruba tři čtvrtiny českého trhu public relations.

„Ceny, které agentury účtují klientům, v loňském roce převážně stagnovaly. Většina agentur zachovala jejich výši na úrovni roku 2016, necelá čtvrtina je zvýšila do 10 procent,“ uvedla výkonná ředitelka asociace Silvie Marhoulová.

reklama
reklama

Druhým rokem rostla poptávka hlavně po službách v oblasti sociálních sítí. Srovnatelný zájem byl také o seniorní konzultace. Hodně žádaná je i tvorba multimediálního obsahu, teprve za ní se umístila poptávka po řízení vztahů s médii. Firmy se kromě toho zajímají o projekty společenské odpovědnosti – zatímco loni poptávku v oblasti CSR nezaznamenala žádná členská agentura, letos už jich bylo 17 procent.

„Předpoklad pro příští rok je podle pracovníků v oboru takový, že dominovat bude multimediální obsah (očekává to polovina agentur),“ dodává Marhoulová.

Nejvíce zakázek generuje u většiny členských agentur komunikace průmyslových a výrobních firem. V příštím roce očekávají největší zájem u firem z technologických odvětví. Naopak nejvíce klesá poptávka po PR ve finančním segmentu.

Platy píáristů ještě porostou

Mzdy v oboru velmi mírně klesly jen na nejvyšších pozicích, jinak se zvýšily v řádu jednotek tisíců. Přidávalo se v průměru od 1800 do 4000 Kč. Přes 60 procent agentur pak očekává, že platy píáristů porostou i dál.

„Tuzemské agentury se dlouhodobě nejvíc potýkají s problematikou náboru zaměstnanců a jejich udržením. Jako problematické označují taky udržení kroku v oblasti digitálních a nových technologií. Tyto výzvy akcentovaly už vloni a stejně tomu tak je i letos,“ uvádí Gabriela Šamanová ze společnosti STEM/MARK.

„S ohledem na silný akcent na multidisciplinaritu se musí PR agentury ohánět. Daří se jim však držet krok, a navíc i zkvalitňovat služby, takže cítí, že jsou pořád velmi chtěným artiklem. I přesto, že víceméně zachovávají stejné sazby, zažívají růstové období, které by mělo i dál pokračovat,“ věří předseda asociace Jan Kučmáš.

Agentury jsou ohledně dalšího vývoje optimistické. Za nové výzvy považují především efektivní měření dopadu nabízených služeb. „Zatímco vloni se s tímto problémem potýkalo asi 13 procent z nich, letos už se toto číslo vyšplhalo na 22 procent. A dá se předpokládat, že se procento bude ještě zvyšovat,“ tvrdí Šamanová ze STEM/MARK.

Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách

Název pozice
2017 (průměr)
2016 (průměr)
ředitel společnosti
3 481 Kč
3 810 Kč
account director
2 656 Kč
2 903 Kč
account manažer
2 086 Kč
2 090 Kč
account executive
1 458 Kč
1 460 Kč
account assistant
1 011 Kč
958 Kč

Data se týkají agentur sdružených v APRA. Zdroj: Průzkum STEM/MARK pro APRA 2016 a 2017

APRA garantuje kvalitu nabízených služeb členských agentur prostřednictvím certifikace. Asociace zároveň dbá na dodržování etických pravidel dle Stockholmské charty. Sdružuje 19 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu.

reklama