Značka Burberry spálila produkty za desítky milionů liber.

Upřednostnila tak snahu o ochranu hodnoty značky před kroky, kterými by minimalizovala zbytečný odpad, a zachovala se neodpovědně.

Je to nejen nepřijatelné z hlediska respektu k materiálům a zdrojům a lidem, ale současně je to i důkazem, že podobné firmy zatím neumí dostatečně rychle inovovat svou produkci. A to tak, aby využívaly vhodné materiály a transformovaly své fungování. Zisky si zachovají, ale změní obchodní model na odpovědnější a udržitelnější.

reklama
reklama

I za to oprávněně sklidila firma Burberry kritiku – nejen od veřejnosti, ale i od svých akcionářů. Jednoduše přestává být akceptovatelné zbytečně mrhat tím, co mělo být chytřeji vyrobeno nebo dále využito.

Módní odvětví, včetně luxusních značek, nicméně před dvěma lety začalo vyvíjet snahu o ekologičtější fungování. Známé značky vyrábějí z ekologičtějších materiálů (třeba z náhrad kůže), další přistupují například k iniciativě, kterou zahájila Stella MacCartney, a zavádějí principy cirkulární ekonomiky.

Kopírují tak hlavní trend směřovat jakoukoliv výrobu a fungování k minimální zátěži na životní prostředí a k tomu, aby se materiály a zdroje v celém procesu neztrácely. Konkrétní kroky mají podobu například menšího využívání přírodních materiálů, zásadního zvýšení recyklace materiálů nebo snížení znehodnocování oblečení a jeho likvidace bez dalšího využití.

Pro ty, kteří stojí čistě na straně ochrany hodnoty luxusních brandů, to vysílá jasný signál. Jakékoliv plýtvání už v očích veřejnosti neobstojí a tlak na efektivnější a odpovědnější výrobu poroste.

A snížit hodnotu značky může mnohem více právě neodpovědný přístup.

Autorka je ředitelkou platformy Byznys pro společnost

reklama