Letáky sleduje alespoň někdy 92 procent zákazníků obchodních řetězců. Z toho 68 procent v nich vyhledává především slevy a nízké ceny, 35 procent lákají zajímavosti a 23 procent je bere jako inspiraci pro vaření nebo vybavení domácnosti.

Vyplývá to z dotazníkového průzkumu společnosti Česká distribuční, který byl proveden mezi nakupujícími v obchodních řetězcích.

Primárním cílem letáků je přimět zákazníky k nákupu. U 17 procent respondentů běžně pochází minimálně polovina zboží v jejich košíku z letáků. Čtvrtinu až polovinu zboží z letáku má v košíku 20 procent a pár vybraných promovaných produktů většinou nakoupí 54 procent lidí.

reklama
reklama

Jako první na letáku zaujme čtenáře jeho vzhled, grafický styl, případně materiál. Tak to vnímá 29 procent respondentů.

Pro 24 procent je první zaznamenanou věcí nabídka některých konkrétních produktů a 17 procent řeklo, že si ze všeho nejdříve všímá slev. Slevy v letáku mají ostatně také největší šanci přimět lidi k nákupu. To tvrdí 38 procent účastníků ankety.

Pro 27 procent je největším motivátorem vyobrazení produktu, který potřebují nebo ho mají rádi, a 13 procent k nákupu nejspíš přiměje, když leták nabízí produkt, který je zajímavý, nový či exkluzivní.

Naopak lidem u letáků nejvíce chybí lepší přehlednost a kvalitnější design. Na to si stěžuje téměř pětina dotázaných. Dvanáct procent by ocenilo, kdyby letáky obsahovaly více informací o produktech, tipy na jejich využití, recepty či zábavu.

Senioři ale mají na letáky odlišné požadavky než zbytek zákazníků. V drtivé většině požadují slevy zejména na základní potraviny a neprahnou tolik po novinkách nebo široké nabídce. Důležitá je pro ně ale i forma letáků. Oceňují jednoduchý a přehledný styl s méně produkty na stránku a dobře čitelnými texty.

„S tím, jak roste zastoupení této skupiny mezi zákazníky, se možná brzy dočkáme i speciálních letáků, které budou distribuovány cíleně pro seniory a budou přizpůsobeny jejich potřebám. Díky geomarketingu je z pohledu distribuce možné vybrat lokality, kam se takové letáky vyplatí zanášet,“ popisuje možný budoucí trend Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.

reklama