Specialisté na sítě musí umět důležitým lidem ve firmě říct „tento nástroj sice stojí sto tisíc ročně, ale můžeme díky němu lépe nastavit marketingové kampaně, a v důsledku to zvýší zisk firmy,“ upozorňuje ve druhé části rozhovoru pro MAM londýnský analytik sociálních sítí Ben Donkor z agentury We Are Social

Co všechno může značka o svých sledujících na sociálních sítích zjistit?
Samozřejmě jsou to demografické údaje jako pohlaví, věk a lokalita. Některé nástroje jdou v tomto ohledu ještě dál a jsou schopny identifikovat, kde se sledující nachází až na úroveň ulice. To je zajímavé sledovat, zejména když se koná nějaký event. Pokud třeba pořádáte konferenci, která má svůj hashtag, můžete vidět, jak se konverzace postupně shlukují na jedno místo. Také můžete sledovat psychografické údaje, tedy vidět tendence k určitému chování.

Jak je jako analytik zjistíte?
Některé nástroje mají přístup ke stejným datům, jaká dávají sociální sítě zadavatelům reklamy. Třeba jste aktivní na Twitteru a vidíte tam reklamu na kávu. Twitter vám ji ukázal, protože píšete o kávě nebo sledujete značky káv a sociální síť vás zařadila mezi její milovníky.
 
Co ale mají dělat firmy, které nemají dostatek prostředků na investici do takových nástrojů?
Proto jsem vybudoval MarTech List, tedy webový vyhledávač analytických nástrojů. Lidé tam mohou zadat, co  vyžadují a jaký mají rozpočet. Vyhledávač jim zobrazí jen nástroje splňující vybraná kritéria. Ale je nutné si uvědomit, že cena přímo ovlivňuje kvalitu výstupů, kterou dostanete. Existují skvělé nástroje, které umí spoustu věcí: správu sociálních sítí a zároveň naslouchání on-line konverzacím. Pokud si nemůžete dovolit investovat, můžete zkusit najít něco, co umí pouze jednu z těchto věcí. Databázi jsem vytvořil, protože mě oslovovali na konferencích lidé s tím, že potřebují s výběrem poradit. Každá firma má specifické potřeby a já jsem neuměl všem jednoznačně odpovědět.

Pokud jsem manažer sociálních sítí, kde se můžu o analytice dozvědět víc?
Nejlepším zdrojem jsou blogy tvořené nástroji na analýzu sociálních sítí, ale sledujte i experty, kteří mají na věci vlastní názor.

Pracoval jste jako analytik v Microsoftu. Jak lidé vnímají jeho produkty?
Třeba Powerpoint měl velmi špatnou reputaci, ale ne kvůli samotnému programu. Potíž byla v tom, že v něm někteří lidé tvoří nudné výstupy.

Další část rozhovoru najdete v MAM 23/2018 

reklama
reklama

Ben Donkor je ředitel výzkumu a insightu v londýnské digitální agentuře We Are Social. Na starosti má globální data značek Disney a Adidas. Pracoval také v Microsoftu na pozici social intelligence lead. V Česku vystoupil na konferenci Engage.

reklama