Ve střední Evropě vloni otevřelo své kamenné prodejny 82 nových mezinárodních značek, z toho 31 v České republice (v Polsku 22, v Maďarsku 17, na Slovensku 12). Česko se pro ně stalo vstupní branou do střední a východní Evropy. Více brandů nepřišlo ani do Ruska, kde v loňském roce zaznamenali dvacet nových světových značek. 

Údaje vyplývají ze studie společnosti Cushman & Wakefield, která poskytuje realitní služby.

Nejvíc expandují obchody s módou. V roce 2017 se v průměru podílely 46 procenty na celkovém počtu všech nově příchozích značek do zemí střední Evropy. V Česku a Rusku dosahovaly 55 procent, v Polsku rovných 50 procent.

reklama
reklama

Patřily mezi ně například Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha), Superdry (Slovensko), L.K.Bennett (Rusko) nebo vstup české Alpine Pro do Polska. Z hlediska cílení zákazníka, co se módy týče, převládaly značky zaměřené na masový trh z 58 procent, druhou příčku obsadily značky prémiové tvořící 39 procent. 

Luxusní značky mířily většinou do Prahy, konkrétně do Pařížské ulice, kde v posledních dvou letech otevřely prodejny Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling.

Brand Louis Vuitton už třikrát rozšířil své prostory na této prestižní adrese.

Rusko díky silné kupní síle své ekonomické elity zaznamenalo v posledních dvou letech příchod pěti nových luxusních značek, stejně jako Praha. Do Maďarska přišla ve stejném období značka Rolex.

Největší skok v podílu zastoupení všech segmentů zaznamenala gastronomie. Meziročně narostla v regionu střední Evropy o 71 procent. V roce 2016 přišlo sedm nových značek, v roce 2017 dvanáct.

Nejvíce růst pocítilo Česko, Polsko a Slovensko, kde otevřela známá jména jako Vapiano, Pizza Hut (Praha), Blue Frog (Vratislav), Papa John's (Varšava) nebo Nespresso (Bratislava).  

Přes 80 procent nových značek otevřelo svůj první obchod v nějakém obchodním centru. Výjimkou bylo Maďarsko, kde hrály prim nákupní ulice. V Česku situaci ovlivnilo hlavně rozšíření obchodního centra Chodov, které přitáhlo 18 z 31 nových značek. V roce 2016 ale i u nás dominovaly ulice.

České a maďarské nákupní třídy jsou v regionu nejatraktivnější, což je důvodem, proč si je pro vstup na trh dlouhodobě vybírá více značek než v jiných zemích.

Nejvíce brandů, konkrétně 17, přišlo v minulém roce do střední Evropy ze Spojených států. V těsném závěsu s 15 značkami byla Itálie. Největší meziroční skok patřil přílivu německých značek, svůj první obchod si v regionu otevřelo 11 německých maloobchodníků. 

V posledních letech se středoevropský trh stabilně rozrůstá o vyšší desítky nových značek ročně a v tomto duchu bude trend prý pokračovat. Maloobchodníci podle studie Cushman & Wakefield v průměru dosahují solidních obratů, které se kontinuálně zvyšují. Region střední Evropy je navíc stále oblíbenější turistickou destinací, a to také díky její bezpečnosti.

reklama