Americká společnost Operam pomáhá s propagací filmů na internetu. Používá k tomu i metody umělé inteligence. Optimalizuje díky nim cílení reklamy na různé skupiny uživatelů.

Firma vznikla předloni a u jejího zrodu stáli Češi a Slováci. Z původních tří zaměstnanců se rozrostla na současných 125. Reklamu dělala více než osmi desítkám filmů. Všichni její zákazníci jsou ze Spojených států, ale tým 30 vývojářů a datových výzkumníků sedí v Praze a v Bratislavě.

reklama
reklama

Letos bude Operam spravovat rozpočty na digitální marketing už pro 20 procent hollywoodských filmů. Na kontě má i práci pro oscarové snímky – v posledních dvou letech si sošku pro nejlepší film odnesly snímky, o jejichž propagaci se staral tým firmy Operam.

Tým datových výzkumníků vede Roman Gavuliak. Dříve byl na stejné pozici v projektu Piano, kde budoval datové produkty pro více než 1200 klientů včetně CNBC a Business Insideru. Založil a organizuje setkání slovenské datové komunity Banalytics, aktivně se podílí na organizování bratislavského MeasureCampu – „nekonference“ o digitální analytice. O digitální byznys se začal zajímat při doktorském studiu statistiky, ale jak říká, nelituje toho, že ho kvůli podnikání opustil.

Právě Gavuliak vystoupí 17. dubna na konferenci Newsfeed Day v Praze. Jeho přednáška bude o tom, jakým výzvám Operam čelí při zpracování dat.

„S propagací filmu začínáme několik měsíců před jeho uvedením. Musíme tím pádem optimalizovat reklamu, aniž bychom po většinu doby měli jakoukoliv peněžní konverzi. Zároveň jde o úplně novou značku, u které musíme brand awareness během prvních týdnů dostat z nuly na zásah v řádu několika milionů,“ říká Gavuliak. „Naším dlouhodobým cílem je navázat cenu jednotlivých metrik na sociálních sítích na eventuální konverze pomocí predikčních modelů, o což se snažíme i díky spolupráci s největšími distributory vstupenek v USA,“ přibližuje úkol Operamu.

Společnost se snaží své algoritmy neustále inovovat. Teď nasazuje jejich třetí verzi. „Optimalizační algoritmy navrhujeme tak, abychom je nemuseli specificky upravovat pro konkrétní film. Stavíme datový produkt, který stačí automaticky spustit a sám bude pravidelně optimalizovat zvolené kampaně,“ vysvětluje Gavuliak.

Momentálně Operam pracuje na optimalizaci napříč sociálními sítěmi, aby algoritmus inteligentně rozhodoval, zda má dát třeba víc peněz do propagace na Facebooku, nebo spíš na Snapchatu.

„Ne všichni hollywoodští klienti jsou na stejné technologické úrovni. Takže kromě budování produktu jako takového pomáháme podobným klientům k tomu, aby se víc řídili daty. Pomáháme jim vytvářet vlastní toky dat pro reporting. A při této spolupráci se náš záběr často rozšiřuje i do dalších částí filmové produkce. Nedávno se nás například největší klient zeptal, jestli bychom uměli předpovědět úspěch filmu ještě ve stádiu scénáře,“ přibližuje Gavuliak.

Klientův dotaz odstartoval práci na projektu analýzy scénářů. 

Pro filmový průmysl jsou typické trailery. Také na ně se podle Gavuliaka dají aplikovat chytré algoritmy: „Naším cílem je, aby je klient vytvářel a upravoval na základě reakcí ze sociálních sítí. Proto analyzujeme reakce a komentáře na všech sítích a budujeme automatizovanou službu, která například řekne, která postava v traileru se nejvíc líbila mužům ve věku od 30 do 34 let.“ V Operamu už kvůli tomu vytvořili i vlastní kreativní tým.

„Každý projekt je výzvou a šancí posunout filmová studia ve využívání moderních technologií a zájmu o data,“ uzavírá Gavuliak avízo na svou prezentaci, ve které výzvy představí podrobněji. Další řečníky najdete v programu na webu akce.

Marketing & Media je mediálním partnerem konference Newsfeed Day.

reklama