Věkové skupině od 15 do 55 let udělají největší radost zimní kabát nebo bunda, tričko a trochu překvapivě svetr s vánočním motivem. Vedle oblečení jsou sázkou na jistotu knihy, peníze, u mužů alkohol, u žen kabelky či kosmetika. "Překvapilo nás, kolik lidí v rámci interního průzkumu mezi našimi zákazníky uvedlo, že by je potěšil svetr s sobem, jelenem či sněhulákem. Zdá se, že přesně tohle je druh oblečení, které si většina lidí sama nekoupí, ale ve skrytu duše doufají, že jim bude darován," uvádí Andrea Burgerová, manažerka komunikace společnosti Zoot. Protipólem ke zmíněným svetrům jsou ponožky. Přitom Prodeje ponožek v kategoriích mužů i žen během posledních adventních týdnů vzrostly oproti běžnému období až čtyřnásobně. "Významný nárůst jsme zaznamenali také u spodního prádla. Dá se usuzovat, že spodní prádlo patří k rafinovanějším dárkům, jehož výběru muži věnují pozornost s dostatečným předstihem. Šála naproti tomu představuje jen určité doplnění, které řada lidí kupuje až na poslední chvíli," přibližuje Andrea Burgerová.

reklama
reklama

Zákon Vánoc: Kup 11 dárků, dostaň 7

Z podrobného průzkumu Fashion report o vánočních zvyklostech dále vyplývá, že v průměru Češi nakoupí 11 vánočních dárků, zpravidla však dostanou jen 7. Rozdíl je také v chování žen a mužů. Zatímco ženy o vánočních dárcích přemýšlejí takřka celoročně a obvykle jich nakoupí více, s předstihem a za menší částky, muži se jimi zabývají většinou až v listopadu a prosinci a nakupují méně dárků, avšak ve vyšší hodnotě. Nejvíce utrácíme za děti, na jejichž dárky v průměru padnou přes 4 000 Kč. Zhruba o tisícovku méně připadne na dárky pro partnera.

Zhruba polovinu dárků v současnosti nakupujeme online. U kategorie do 35 let internetové nákupy již převažují nad těmi v kamenných obchodech. Navzdory tomu, že 80 % lidí uvádí, že má rádo překvapení, tři z pěti svým blízkým prozrazují, co by si k Vánocům přáli. A ve finále si celá polovina raději vybere sama, co chce. Každý šestý člověk píše dopisy Ježíškovi i v dospělosti.

Zoo ininfografika
reklama