Pro značky představují youtubeři produkující on-line videa příležitost, jak oslovit děti a mládež. V celé internetové populaci sledují nějaké youtubery, vloggery či osobnosti produkující autorská videa průměrně 2 lidé z 10. Ale ve věkové skupině 15-20 let je to už 8 lidí z 10.

Uvádí to výzkum agentury Nielsen Admosphere, kterého se zúčastnilo 1200 respondentů z internetové populace starší 15 let.

Právě u patnáctiletých a šestnáctiletých je obliba youtuberů ještě větší, dívá se na ně dokonce 9 lidí z 10. Důvody jsou přitom nasnadě: tato generace je vůbec první, která již od raného dětství žije s technologiemi, a je zároveň nejaktivnější na internetu.

reklama
reklama

Uživatelé generace Z (15-20 let) navíc v podstatě objevili na „svých“ médiích to, co teenagery obecně zajímá už několik desetiletí – idoly a instantní zábavu.

U starších věkových skupin už mají youtubeři publikum slabší. Částečně ještě zasahují generaci tzv. millennials (21-34 let). V této věkové skupině sledují youtubery 3 z 10 uživatelů internetu. „Příčinou je hlavně dosavadní nedostatek youtuberů tvořících obsah pro starší cílové skupiny. Pro ‚oldtubery‘ je tu rozhodně místo!“ dodává Tomáš Pflanzer, ředitel digitální sekce v Nielsen Admosphere.

znA te youtubery

Pokud jde o sledování „tradičních“ populárních idolů, představíme si mezi diváky možná spíše dívky než chlapce, ale sledování youtuberů je z hlediska pohlaví velmi vyrovnané. Ne vždy sice sledují stejný obsah, ale jsou i takoví tvůrci, na kterých se chlapci i dívky shodnou.

Vedle zábavných videí je nejlepším příkladem žánru, který je velmi populární (pro někoho možná i překvapivě) u chlapců i dívek, herní video, v němž youtubeři představují a komentují počítačové hry.

Jejich oblibu mezi českými uživateli internetu komentuje Tomáš Pflanzer: „Pro příležitostné hráče je často zábavnější sledovat uložená či živě streamovaná videa z hraní profesionálními hráči či youtubery, kteří se snaží hraní i vtipně komentovat a zároveň je možné s nimi během hraní interagovat. Oni vlastně hru přibližují svým divákům. Velká komunita se historicky vybudovala kolem her jako Minecraft či GTA.“

Příkladem genderově specifického obsahu na YouTube mohou být videa, která radí, jak na make-up či vlasy – ta v souladu s očekáváním sledují častěji děvčata.

A co když se youtubeři spojí se značkami?

Youtubeři zajímají posledních pár let také marketingové pracovníky, kteří cílí především na věkovou skupinu mladší dvaceti let, protože jejich videa jsou pro generaci Z velmi relevantní komunikační kanál.

Spojení produktů či značek s youtubery je navíc dle výzkumu Nielsen Admosphere vnímáno veskrze kladně. Přes 50 % zaznamenaných spojení youtuberů se značkami se divákům líbilo a jen 19 % se nelíbilo, což je z hlediska marketingu výsledek velmi pozitivní.

yotuber se znaATkou

Využití youtuberů značkami dále komentuje Tomáš Pflanzer: „Často se setkávám s názorem, že by značky měly fungovat bez youtuberů. Tady ale řeknu pouze jediné. Youtubeři jsou v posledních dvou letech celebrity, takže se ve skutečnosti nejedná o nic nového a je to klasický ‚celebrity marketing‘, který však nyní probíhá i na jiných kanálech. A upřímně, kde by dnes byly značky jako Nike bez Michaela Jordana či Kevina Harta nebo Adidas bez Kanyeho Westa či Pharrella Williamse? Youtubeři jsou tedy jen dalším logickým krokem, jak mohou značky oslovit, často velmi efektivně, mladší publikum.“

 

reklama