"Tempo růstu české e-commerce sice oproti loňskému roku mírně polevilo, ale i tak jde o jasný signál, že e-shopy čeká další silný rok," predikuje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Podle údajů firmy vzrostly v prvním čtvrtletí obraty tuzemských prodejců v průměru meziročně o 18 %. Pokud by takto trh rostl i po celý zbytek letošního roku, zvýšil by se celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard Kč. 

Internetovým prodejcům se přitom v prvním kvartálu zvýšily příjmy bez ohledu na kategorii zboží či zařízení, které zákazníci k objednávce zvolili. "Růst je patrný ve všech segmentech. Obchodníkům se zvýšily objednávky z počítačů, tabletů i mobilů," vysvětluje Penkala s tím, že nejvyšší tempo růstu za poslední rok vykazuje množství objednávek z chytrých telefonů. "Jejich podíl na obratu e-shopů je v průměru zhruba 8 %, tablety tvoří asi 5,5 %," dodal Penkala. Prim v online nakupování tak u českých zákazníků stále hrají osobní počítače, z nichž pochází 86,5 % všech tržeb.

reklama
reklama

Pokud jde o srovnání prvního čtvrtletí a loňských Vánoc, došlo od ledna k poklesu míry konverze. Ta určuje počet návštěvníků, kteří v e-shopu uskutečnili svou objednávku. "Konverze sice poklesla z 2,4 % na 1,92 %, zvýšila se ale průměrná útrata. Zákazníci v e-shopech nakoupili v průměru za 1 892 Kč, loni to bylo asi o 150 Kč méně," dodává Penkala.

Česká e-commerce v 1. čtvrtletí 2016 podle Acomware 

  1. Tržby českých e-shopů vzrostly meziročně o 18 %. V porovnání s posledním čtvrtletím loňského roku ale zároveň došlo k poklesu o zhruba 9 %. 
  2. Lidé české e-shopy nejvíce navštěvují z osobních počítačů, které tvoří 74,5 % veškeré návštěvnosti. Meziročně však jde o pokles o zhruba 7 % ve prospěch mobilů a tabletů. 
  3. Dominantní nadále zůstávají objednávky z počítačů, které tvoří zhruba 86,5 % všech tržeb. 
  4. V kategorii mobilních zařízení vládnou smartphony – nákupy z nich tvoří již 8 % tržeb a také 17,5 % návštěvnosti tuzemských e-shopů, u tabletů jde o 5,5 % (obrat), respektive 8 % (návštěvnost). 
  5. Nejrychleji roste obrat z mobilních telefonů – meziročně o 133 %. Tablety zaznamenaly růst o 52 %, PC o 11 %. 
  6. Hodnota průměrné objednávky v e-shopech dosáhla částky 1 892 Kč. Míra konverze byla 1,92 %.
reklama