Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Marketing

Kamenné řetězce dohánějí e-shopy

Acomware/Redakce MAM5. 2. 20207. 2. 2020

Už 80 % největších kamenných řetězců v Česku prodává své zboží na internetu, další 4 % alespoň umožňují rezervaci zboží na prodejně. Vyplývá to z tradičního výzkumu konzultační společnosti Acomware, který byl zveřejněn na konferenci Retail Summit. Řetězce se každým rokem zlepšují také v nabídce služeb poskytovaných na internetu. Ztrácejí naopak ve využívání nových technologií.

Za posledních 5 let se počet kamenných řetězců, které využívají internet k prodeji svého zboží, zvýšil téměř o polovinu. „Je to správné rozhodnutí, protože pro 56 procent Čechů je důležité, aby řetězec měl vlastní e-shop. V oblastech jako sportovní zboží, knížky nebo domácí potřeby už jsou všichni nejvýznamnější prodejci na internetu přítomni. Rezervy jsou u potravin nebo drogerie, ale u nich budou e-shopy přibývat spíše pomalu,“ říká David Vurma, CEO společnosti Acomware.

Právě u takzvaného rychloobrátkového zboží je zvyk lidí nakupovat v kamenném obchodě silný: téměř polovina Čechů v nich podle výzkumu Acomware nakupuje ráda. Od nákupů na internetu je třeba v případě potravin odrazuje, že si zboží nemohou vybrat nebo se bojí o jeho čerstvost.

Tuzemské kamenné řetězce podle výzkumu dobře využívají výhod, které jim dává již existující síť obchodů. „Umějí lépe propojit své prodejny s e-shopem. Přes 60 procent umožňuje si zboží z e-shopu vyzvednout na některé z poboček a poté ho případně reklamovat nebo vrátit na stejném místě,“ vysvětluje Vurma. Naopak u e-shopů je častější požadavek, abyste reklamované zboží zasílali poštou či kurýrem. „Pro zákazníky je to velké téma, 89 procent lidí chce reklamovat nebo vracet zboží fyzicky, a to zdarma. Poplatek je naštěstí spíše výjimkou,“ doplňuje.

Od loňského roku se více než zdvojnásobil počet kamenných obchodů, jež využívají výdejní místa jiných subjektů, jako je například Zásilkovna, Uloženka nebo pick-up pointy kurýrních společností. Pokud jde o nové prodejní kanály, jako jsou například sociální sítě Facebook nebo Instagram, umožňující inzerovat zboží, této možnosti zatím prodejci prakticky nevyužívají. „Platí to pro kamenné řetězce i e-shopy. Většina profilů není určena k prodeji, ale spíše k podpoře značky. Mladá generace v našich výzkumech potvrzuje, že sociální sítě stále více preferuje třeba i pro zákaznickou podporu. Její význam proto poroste,“ myslí si Vurma.

Psali jsme
Jaká je budoucnost české e‑commerce?

Řetězce naopak oproti e-shopům zaostávají ve své technologické vyspělosti. „Mezi největšími e-shopy jsou všechny responzivní a dobře se z nich nakupuje na mobilu. O kamenných prodejcích se to stejné říct nedá. E-shopy také častěji využívají mobilní aplikace a pracují s reklamními nástroji v prostředí internetu,“ doplňuje Vurma. Některé z technologických novinek, které prodejci zavádějí, ale zákazníci zatím neumějí ocenit. Příkladem je takzvaný chatbot, který lidem automaticky odpovídá na jejich dotazy. V praxi ho preferuje jen 11 % zákazníků. Mnohem častěji lidé upřednostní živý chat nebo e-mail.

Výzkum společnosti Acomware se letos zaměřil na 192 největších prodejců v zemi. Konkrétně šlo o 164 kamenných obchodů a 28 e-shopů. Tyto firmy dohromady ročně utrží více než 700 miliard korun a provozují přes 12 000 obchodů po celé České republice.

×

Daniel Tinz bude řídit zahraniční aktivity skupiny Packeta, majitele Zásilkovny

Starší článek

Letiště Praha má vlastní podcast, uvádí ho blogerka Weef

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate

Společnost dm drogerie markt vyvinula ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně klimaticky neutrální řadu. Na českém trhu zatím označení Pro Climate…
13. 4. 202113. 4. 2021
Marketing

Až bude třeba zahnat žízeň, taste Braník!

Pivovary Staropramen v kampani od agentury WMC/Grey představují Branické rytíře. Nový koncept ukazuje první spot.
13. 4. 202113. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více