Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Ipsos
Marketing

Výzkumy do šuplíků už se nedělají, říká Macků

Redakce MAM16. 12. 201916. 12. 2019

Tomáš Macků po 30 letech práce ve výzkumu trhu a marketingu, z toho skoro 13 let v agentuře Ipsos, kde pracuje jako ředitel pro výzkum a komunikaci, snižuje své pracovní vytížení a stahuje se z vedení agentury. „V Ipsosu budu dál pokračovat, zkušeností je hodně a jsem rád, že je komu je předávat a že je o to zájem. Plánů pro nová partnerství, nové akce, konference či nové platformy spolupráce mám hodně a těším se na ně,“ říká Macků.

Jak vypadal obor průzkumu trhu v době, kdy jste v něm začínal?

S výzkumem jsem začal hned v roce 1990, kdy jsem rozjel podnikání a výzkum jsem se vlastně teprve učil. Tehdy si člověk dělal skoro všechno sám, od návrhu dotazníku až po jeho fyzickou výrobu, distribuci. Jezdili jsme často i do regionů a tam jsme se osobně dotazovali, třeba v areálu litvínovské chemičky v teplárně, to byly nezapomenutelné zážitky. V 90. letech bylo osobní dotazování jednoznačně nejžádanější. Krásná ale byla i zadání v té době, řada výzkumů se dělala takzvaně do šuplíků. Firma sice dostala výzkum, ale marketér sám řekl: No to je pěkný, ale radši to schovám na horší časy. Lidé ve firmách s výsledky nechtěli nic dělat, samozřejmě i proto, že majitelé firem se měnili, lidé si nechtěli přidělávat práci a vlastně také nevěděli, co s nimi bude. Ale ne všichni!

Pamatuji si na jeden ilustrativní příklad tehdejší nedůvěry ve výzkum. Dokončili jsme výzkum na stanovení potenciálu tuzemského trhu a tržních podílů pro jeden stavební materiál a jeli jsme na prezentaci za nejvyšším vedením. Výsledky pro ně nedopadly dobře, generální ředitel zuřil a vyhodil nás, že ty výsledky jsou totální blbost. Trochu jsme znejistěli, není to příjemné. Za týden vychladl, zjistil, že jsme měli pravdu a omluvil se. Prostě přiznání si pravdy z výzkumu někdy bolí, ale to platí i dnes.

Které technologické novinky ve výzkumu vás v současnosti nejvíc baví? A jak se bude podle vás obor vyvíjet do budoucna?

Je neuvěřitelné, co se za těch třicet let událo. Dnes je skoro všechno online – na jedno kliknutí. Online technologie, automatizované zpracování výsledků, online přenosy, specializované panely. Postupně se přišlo na to, že čísla z výzkumů jsou sice důležitá, ale daleko důležitější je tomu rozumět. Krásně to letos shrnul Didier Truchot, zakladatel a CEO globálního Ipsosu, který při zahajování projektu Total Understanding řekl: „Klienti potřebují data, rychle a kvalitně, potřebují ale také vědět, jak s daty dále naložit. Pouhé poskytnutí dat už nestačí.“

Skutečně, sázka na využití technologií a inovací se vyplácí, zejména letos v Ipsosu evidujeme boom poptávky po chytrých technologických řešeních a práci s daty, třeba i s těmi velkými. No a kdo to umí nejlíp, tak na náročném trhu výzkumných agentur a veřejného mínění vyhrává. Výzkumníci se tak stávají stále častěji i konzultanty. Výzkumy do šuplíků se dnes už nedělají, počítá se každá koruna, a to je dobře.

Co si myslíte o současném marketingu?

Marketing dnes musí co nejefektivněji podporovat prodej, to je jasné. To může jen za předpokladu, že zná detailně své zákazníky, takže i proto se velký důraz klade na zpětnou vazbu od zákazníků, na jejich poznání, to nelze například bez kvalitativních analýz, bez insightů. Marketéři dnes musí sledovat zejména generační posuny. Rozdíly v názorech, zvyklostech jednotlivých generací – ať už je to X,Y, Z nebo alfa – jsou mnohdy tak odlišné, že firmy budou muset změnit svoje zaběhané postupy, marketingovou strategii, pokud nechtějí zákazníky ztratit. Ruku v ruce s tím jde i komunikace, která by bez využití sociálních sítí jakoby nebyla, klienti chtějí emoce, zážitek i zábavu. Teď to dát ještě všechno efektivně dohromady.

V Ipsosu máte na starosti vnější vztahy a PR. Co se vám při komunikaci s médii nejvíc osvědčuje?

Jednoznačně otevřenost, rychlost a slušnost. Ono nemá cenu něco lakovat na růžovo, protože stejně se to pozná. Mám, nemám, vím či nevím. Opravdu se nestydím říct, že o tom nemám žádné informace nebo tomu nerozumím. Představte si, kdyby každý jel – obrazně řečeno – na férovku, to by byl svět krásný. Podle mě se úroveň českých médií v posledních letech zlepšila.

Tomáš Macků se podílí na implementaci výsledků z výzkumů do marketingových a komunikačních strategií, zodpovídá za PR, komunikaci a vztahy s klienty. Věnuje se také tématům CSR a udržitelného rozvoje. Od roku 2007 pracuje v Ipsosu, v současnosti jako research & communication director. Před rokem 1989 působil ve výzkumu a v průmyslu. Od 1. 1. 2020 bude v Ipsosu pokračovat jako external affairs director.

Psali jsme
Krásný: Co se děje v GfK?

Zavřít reklamu

Veletržní události a trendy roku 2019

Starší článek

Skupina ČSOB pokračuje v mediální strategii s Publicis Groupe

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.