Jak na segmentaci na sociálních sítích
Rok, co rok si čteme o obrovském pravidelném nárůstu uživatelů na sociálních sítích. A není se čemu divit. V dubnu tohoto roku číslo aktivních uživatelů dosáhlo neuvěřitelné 3,5 miliardy. Pro marketingové specialisty celého světa jsou to skvělé zprávy, především tedy, pokud ví, jak správně segmentovat svou cílovou skupinu.
Kvalitní, promyšlená a pravidelná segmentace cílové skupiny uživatelů je cestou k perfektním výsledkům a co nejnižší vytíženosti marketingového budgetu. Je něčím, co v kombinaci s řádným community managementem, tedy přímou komunikací s uživateli, posune značku do kýžených výšin, organicky mezi lidi. Skrze tvorbu osobního vztahu značky se správnými uživateli tyto uživatele tak měníte v zákazníky. V nejlepším případě i zákazníky spokojené. Na co je tedy potřeba myslet při segmentaci budoucích zákazníků?
1. Volba platformy / sociální sítě
První krok jste již jistě udělali. Každá síť je totiž segmentací sama o sobě, přináší své vlastní aspekty. Mladší generace například holduje Instagramu, nejmladší Snapchatu, Pinterest využívají především ženy, zkušenější profesionálové preferují LinkedIn a stále platí, že svět sociálních sítí se točí kolem Facebooku. Pokud se tedy značka vyskytuje na několika platformách najednou, můžete jednoduchou volbou určit, kam obsah umístit a koho jím můžete zaujmout.
2. Geografie
Segmentovat uživatele pak můžeme na základě geografických možností. Pro cílení od celého světa po kontinent, zemi, město, či na desítky metrů od epicentra vaší reklamní kampaně. Každá země, každý národ, či jeho část, potřebuje komunikaci slyšet ve vlastním jazyku. A tím nemyslím pouze lingvistický jazyk jako takový, ale především zaměření se na místní aktuality, dění, novinky, fenomény a obecně přiblížení se uživatelům na lokální úrovni.
3. Socio-demografie
Dalším krokem je detailním zaměření se na skupiny uživatelů, až jednotlivce. Mezi možnosti je specifikace pohlaví, věk, povolání, rodinný stav či například i výše příjmu. Většinu těchto informací bereme při vyplňování profilu na sociálních sítí či jiných stránkách jako standard. Marketingový specialista se může ovšem zaměřit například i na model telefonu, jaké stránky uživatel sleduje, o čem často píše, či na které příspěvky pravidelně reaguje. Při správné segmentaci tak můžeme cílit i například zákazníky s vyššími platovou třídou.
4. Zaměření se na vlastnosti jednotlivce
Subjektivní vlastnosti uživatelů pak určují jejich zájmy, koníčky, lifestyle a samotné chování na sociálních sítích. Každým svým sebemenším krokem, tedy spíše clickem či tapem, se uživatel soc. sítí pohybuje ze zájmu do zájmu a do všech možných kombinací mezi nimi. Komentářem pod fotku své oblíbené zpěvačky, vyjádřením k nové kolekci světové značky oblečení, reakcí ve formě lajku na status svého přítele o nové thajské restauraci, či například podpůrným sdílením odkazu zvířecího útulku. Každým činem dává uživatel o sobě a své povaze vědět, podtrhuje své zájmy, osobnostní kvality (a nedostatky), a v neposlední řadě tak činí práci marketingových specialistů přesnější a výkonnější.
5. Pravidelná optimalizace a zkoušení možností
Kombinace všech dostupných možností segmentace aspektů uživatelů je pak oříškem, který rozlouskne pouze pravidelné testování, optimalizace, a především podrobná příprava a určení strategie vaší značky vedoucí k perfektní segmentaci uživatelů a vašich budoucích zákazníků.
Že je děsivé to, co o sobě dáváme světu sociálních sítí vědět? Jistě. Nikdo ale nechce vidět reklamu na něco, co si nikdy nekoupí. Stejně tak značka nechce své produkty propagovat za nemalé částky marketingových budgetů uživatelům, kteří se nikdy nestanou jejich zákazníky. Cílit na celý svět dokáže každý. Umění profesionála marketingu je nezastavit se, ani když se jedná o dva jedince stojící vedle sebe s telefonem v ruce, očima upřenýma na displej a otevřenou myslí pro vaši reklamu.