
Milionové tenisky
V nové čísle MAMu se podrobně věnujeme nejrychleji rostoucímu módnímu segmentu, tedy teniskám neboli sneakers. Obrat trhu by měl v roce 2025 překročit 95 miliard dolarů.
437 500 dolarů, v přepočtu zhruba deset milionů korun. Za takovou částku byl začátkem letošního léta vydražen jeden z prvních párů běžeckých bot, které v roce 1972 vyrobila značka Nike. Spoluzakladatel společnosti a sportovní trenér Bill Bowerman tehdy vytvořil tak zvané „Moon shoe“ neboli měsíční boty pro olympijské běžce.
Majitelem doposud nejdražších bot na světě se stal kanadský investor a milovník sneakers Miles Nadal, který si je plánuje vystavit ve vlastním muzeu vedle dalších vzácných exponátů. Dražba v prestižní aukční síni Sotheby’s, byla vůbec první aukcí věnovanou exkluzivním teniskám. Celkem tu byla při ní nabídnuta stovka těch nejvzácnějších bot.
Rekord za nejdražší tenisky dosud držel pár Converse, který měl údajně na nohou sám Michael Jordan při basketbalovém finále na olympiádě v roce 1984. Ty podle Sotheby’s vyšly na 190 373 dolarů, tedy o víc než polovinu levněji než Moon shoes. „Myslím, že tenisková kultura zažívá velký průlom,“ řekl po dražbě Miles Nadal, který už dříve vydražil 99 párů vzácných tenisek, za něž vydal 850 tisíc dolarů, tedy téměř dvacet milionů korun. Vystihl tak trend, který nabírá na obrátkách s nástupem mladších ročníků generací Y a Z. Obrat trhu s teniskami, tzv. sneakers, by tak měl v roce 2025 podle dosavadních odhadů činit 95,14 miliard dolarů. To znamená téměř dvojnásobek oproti roku 2016, kdy dosahoval 55 miliard dolarů.
Teniskové šílenství
Zákazníci neváhají utratit za oblíbené tenisky stále větší částky, které i na českém trhu dosahují desítky tisíc korun a více. Navíc se boty staly vyloženě sběratelskou záležitostí, jak potvrdila i nedávná aukce. Značky se pouštějí do čím dál zajímavějších kolaborací (spolupráce s jinými značkami či osobnostmi) i vývoje nových materiálů. Využívají přitom čím dál lepších technologií, zde byl průlomový model adidasu Ultra boost, ale v potaz berou i ekologický rozměr jako boj s plasty či trvalou udržitelnost.
Zcela zásadní je pro úspěch značkových bot spojení se slavnými jmény, a to jak z řad sportovců, tak i zpěváků a dalších umělců, kteří vydávají vlastní modely bot a v případě těch nejúspěšnějších i vlastní značky. Pro Nike tak bylo přelomové spojení s profesionálním hráčem NBA Michaelem Jordanem. To přišlo v pravý čas, neboť společnost, doposud profilovaná jako výrobce běžeckých bot, začala počátkem 80. let ztrácet. Nabízel se proto vstup do nového segmentu, přičemž basketbal a jeho stoupající hvězda se těšily velké popularitě.
Vtipné na tom bylo to, že sám Jordan stál o spolupráci s konkurenčními Converse nebo adidasem, které měl v oblibě. Nike ho v té době příliš neoslovila, konkurenti ale zase nestáli o Jordana. Nakonec tak přeci jen změnil názor a pod Nike vznikla v roce 1984 nová řada bot a později i značka Air Jordan, která navždy změnila odvětví sportovní obuvi a oběma stranám přinesla neskutečný úspěch. Jordan sám na řadě edic bot spolupracoval.
Celý článek a další souvislosti naleznete v Marketing & Media číslo 37.
Podobné zprávy

Trendy a data na sociálních sítích podle Socialbakers

P.R.ciny Bohuslava Bohuňka vychází knižně
“Jak na sítě” vychází jako audiokniha, načetla ji Tereza …
