Lukáš Balek o e-mailingu: Je důležité být snílkem

6. 8. 2019 11:08

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Startují kampaně „back to school“ a účel opět světí prostředky

Pryč jsou doby, kdy e -mailing spadal do škatulky výkonnostního marketingu. On sám tam nechtěl být. Snad jen trochu na své cestě zabloudil. Buďme rádi, že si našel původní cíl: budování vztahu se zákazníkem, jeho retence a branding společnosti. To jsou jeho hlavní domény a je dobré si je zas a znovu připomínat.

Speciálně ve chvíli, kdy se blíží datum 1. září a s ním spojené téma „back to school“. V praxi se pod obdobnou marketingovou nálepku často schová vše možné a spustí se masáž trhu. Do školy je přece potřeba pořídit nové oblečení, psací potřeby, sportovní vybavení, nový psací stůl, doplnit lékárničku a i nějaké ty hračky pro dospělé by to chtělo. Zaslouží si je. Snad jako jediný národ na světě umíme podobná témata „znásilňovat“ až do té míry, kdy máme „black friday“ minimálně dvakrát do měsíce. Přitom to není tak těžké, protože:

Svět e-mailingu je plný pozitivních výzev

Stačí zapomenout na návody, slepé plnění plánu a zapojit kreativitu a selský rozum. Začít psát příběhy o svých produktech a tak je propojovat se zákazníky. Analyzovat svá data a hledat scénáře, které v minulosti fungovaly. A tyto scénáře automatizovat. Právě v tom je síla e -mail marketingu. Kampaň „back to school“ vnímám právě jako ideální příležitost, jak se zaměřit na specifické skupiny svých zákazníků, analyzovat jejich potřeby, nabídnout jim zajímavý obsah, vystavět komunikační scénáře a využít benefity své platformy. Na začátku této cesty stojí otázka:

Znám svého zákazníka jako své boty?

Jsem optimista, jen neznám moc e -mail marketérů, kteří by mi dokázali odpovědět na otázky: Kdo je tvůj zákazník? Jaké jsou jeho touhy, emoce? Proč mu nabízíš tento produkt? Je mi smutno z odpovědí: „máme na cestě z Číny tři velké kontejnery, které budeme skrze e -mailing prodávat“. Nelze říci, co je lepší: jestli se zaměřit na zákazníka nebo na propozici. Určitě se ale dá říci, že nejde preferovat jen jeden směr. Celý svět, nejen ten marketingový, je totiž o rovnováze. Na cestě k ní překvapivě pomohou…

Data (skvělý sluha, špatný pán)

Otřepané to klišé, proto tak pravdivé. Existuje jeden velmi efektivní způsob, jak poznat svého zákazníka. Nejdřív si s ním promluvit, najít tak rámce jeho zájmů a pak se podívat do dat a hledat, hledat a hledat. Jestli máte šikovnou e -mailingovou platformu, lusknutím prstu víte vše o demografii, preferencích, nákupním chování / rozhodování, o loajalitě svých zákazníků. A s tím už se dají komplexní kampaně tvořit jedna báseň. A právě šikovná platforma v tom může doopravdy hodně pomoci, protože…

Machine Learning už není jen buzzword

Když jsem jako odborný garant připravoval konferenci E -mail Restart 2019, přál jsem si, aby tato slova nezapadla. Nezapadla! Už dnes existují platformy, které dokáží doporučit personalizovaný obsah pro každého jednotlivého zákazníka minimálně na základě jeho chování na webu a nákupní historie. Od produktů, které si zákazník nakoupil nebo prohlížel, jsme se posunuli přes up -sell / cross -sell doporučování, dynamické vytváření bannerů až do fáze zcela automatizovaných kampaní, které jednoduše spustíte, generují obrat a učí se. Marketér tak má prostor věnovat svůj čas a energii důležitým tématům. Například, že…

Branding a e-mail marketing jsou nejlepší kámoši

V naší malé zemi je spousta skvělých společností, které vědí, že bez budování značky to dlouhodobě nejde. A jaký jiný kanál k tomu využít, než ten obecně nejlevnější a nejvýkonnější v poměru PNO (podíl nákladů na obratu). Pokud tedy má komplexní kampaň například na téma „back to school“ stát za to, bez signifikantní brandové, obsahové a komunikační strategie se neobejde. Každý má právo mít svého „alzáka“! To píši bez špetky ironie. Pojďme ale ještě na chvilku zpět k platformě…

Využívejme benefity své platformy, AI zatím nehledejme

Na jednu stranu žijeme v pohádkovém světě, kde nálepky jako AI zdobí už i kuchyňské spotřebiče. Na té druhé je realita: neexistují e -mailingové platformy, které by se tímto buzzwordem mohli s čistým svědomím chlubit. Na trhu ale máme již platformy, které umějí pracovat s Big Data, neustále se vyvíjejí směrem k AI a mohou nám pro návrhy podobných komplexních kampaní sloužit jako datové HUBy. Umožňují nám exportovat cenná data o zákaznících do dalších kanálů a být jim tak ještě blíže. Právě proto…

Je důležité být snílkem

Těším se na kampaně s tématy jako jsou „back to school“ nebo „black friday“. Nejsem naivní, očekávám inbox plný prvoplánových kampaní. Jejich předměty se budou lišit v počtu použití „nesmyslných“ emotikonů, které zhoršují reputaci IP adres. Kreativita se omezí na zábavný banner a obsah se netrefí do mých potřeb.

Přesto se těším, protože jako každý rok se najdou odvážlivci, říkám jim „snílci“, kteří se nebojí vyhrnout rukávy a připravit zajímavé komplexní kampaně. Odměnou jim kromě nadprůměrných čísel (zas a znovu vítězí kvalita nad kvantitou) bude i pocit, že udělali něco pro své zákazníky. Ne nadarmo totiž platí: „e -mailová adresa = lidská bytost“.

Nepřehlédněte:
Když nebudete e-mailové kampaně rozesílat podle nejpřísnějších standardů, nový poskytovatel vás nezachrání

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.