Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Veřejný sektor rekordně investoval do komunikace, bojuje ale s nízkým zájmem dodavatelů

Redakce MAM24. 7. 201924. 7. 2019

Během prvního pololetí letošního roku veřejný sektor zadal v oblasti komunikace zakázky v hodnotě 1,043 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 22 %. Počet zakázek se meziročně prakticky nezměnil (letos za pololetí 359), výrazně se tedy zvedla průměrná hodnota projektů. Ta činí za první půlrok téměř tři miliony korun, zatímco za celý rok 2018 to bylo 1,7 milionu.

Vyplývá to ze statistiky, kterou pravidelně zveřejňují Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace PR agentur (APRA).

Nárůst finančního objemu byl v prvním pololetí patrný u většiny z 22 sledovaných kategorií veřejných zakázek. Nahoru šly zejména reklamní kampaně, event management či služby v oblasti grafického designu.

Státní správa a veřejné instituce se tak stávají pro dodavatele v oblasti komunikace stále důležitějším partnerem. Jejich zájem účastnit se výběrových řízení však paradoxně vůbec neroste. Největší hráči na trhu reprezentovaní oběma asociacemi se věnují z naprosté většiny komerčním zakázkám, takže veřejný sektor musí často hledat partnery mimo nejkvalitnější dodavatele na trhu.

Potvrdil to i čerstvý výzkum STEM/MARK mezi největšími agenturami sdruženými v APRA, kdy čtvrtina z nich uvedla, že se veřejných tendrů neúčastní vůbec nikdy, ostatní občas. Mezi důvody, proč se těchto tendrů neúčastní, byla nejčastěji uváděna cena jako hlavní kritérium výběru (56 %), administrativní náročnost (50 %) a zadání odporující etice oboru public relations (44 %). Podobné důvody, proč neinvestují čas a úsilí do veřejných tendrů uvádějí i agentury AKA.

Efektivnější kampaně i excesy

Profesní asociace dlouhodobě poukazují na chybné nastavení hodnotících kritérií, která zcela ignorují potřebnou ekonomickou výhodnost, zbytečnou administrativní náročnost výběrových řízení a špatně nastavená očekávání zadavatelů. AKA je dlouhodobě v kontaktu s největšími veřejnými zadavateli, kde se jí daří minimalizovat bariéry pro agentury a dostat tak do hry více špičkových dodavatelů. Výsledkem jsou pak efektivní a odborně oceňované kampaně, které zcela naplňují stanovené cíle a jsou dokladem, že i v rámci Zákona o zadávání veřejných zakázek lze realizovat projekty s maximální ekonomickou výhodností.

Na druhou stranu toto úsilí maří excesy. Například Česká agentura pro standardizaci aktuálně vybírá dodavatele komunikační strategie na dva roky za 16 miliónů korun. Jediným hodnotícím kritériem je cena a zadávací dokumentace zcela postrádá potřebné informace pro dodavatele. Vyzvání AKA ke společným krokům ke zlepšení zadavatel ignoruje. „Buď výběrové řízení dělají absolutní diletanti, nebo je vítěz předem znám. Jiné vysvětlení pro takový postup nemám,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.

Drtivá většina komunikačních projektů veřejné správy má povahu informačních kampaní, webů nebo tiskovin. Profesionální komunikace je nezbytným nástrojem dialogu státu a samospráv s občany. V rozvinutých zemích tvoří informační kampaně zadané státem až třetinu trhu. Objem zakázek ve veřejném sektoru sice rostl v prvním pololetí 2019 o znatelných 22.% V českých poměrech je to stále kolem jednoho procenta celkového obratu trhu.

Zavřít reklamu

Jaké jsou nástrahy regulace 5G sítí

Starší článek

Nejoblíbenějším novinářem je Martin Veselovský

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Konec nevyžádaného telemarketingu, call centra nemohou volat bez souhlasu

Od 1. července platí novela zákona o elektronických komunikacích, která zavádí takzvaný opt-in model. Firmy budou muset dokládat udělený souhlas.
28. 6. 202228. 6. 2022
Marketing

Fairtrade není charita

Čím dál více řetězců přetváří své privátní výrobky na „fairtradové“. Češi je často kupují, aniž by si to uvědomili, protože cena odpovídá konvenčním potravinám.
28. 6. 202228. 6. 2022
Marketing

Startují knihoboxy na příjem knížek z druhé ruky

Vzít pár dočtených knih a jen tak je odložit na místě, přes které člověk běžně prochází. Bez nutnosti balit je nebo nastřádat větší počet kusů.
27. 6. 202227. 6. 2022
Marketing

Ukrajinská vláda chystá s WPP kampaň pro obnovu země

Pro bono projekt připravovaný českými, ukrajinskými a polskými agenturami má do země zasažené invazí přilákat investice.
27. 6. 202228. 6. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250
CĚZ Kuráž 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška
Matt Okša řídí marketing Binance pro Českou republiku

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.