Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Forum Media Focus: Kampaně na hraně etiky, vkusu i zákona

Lucie Vaníčková14. 6. 201921. 6. 2019

Celkem už třetí klubový večer týdeníku MaM nazvaný Kampaně na hraně se zaměřil na to, do jaké míry značce prospívá odvaha vybočit z vymezených mantinelů, či kdy už jí to naopak škodí.

David Brada, dlouholetý kreativní ředitel agentur DDB či Lowe, který nyní řídí vlastní studia Cream Prague a Dream Digital, byl hned z kraje upřímný. „Odpověď na to, kde je hrana, neznám,“ řekl účastníkům Fora Media Focus. Připomněl reklamy z českého i zahraničního trhu, které ve své době vyvolaly velký rozruch, některé musely být dokonce staženy, ale samotné značce se vyplatily. Dnes už učebnicovým příkladem jsou kampaně kontroverzního fotografa Oliviera Toscaniho pro italskou módní značku United Colours of Benetton. Z českých luhů a hájů můžeme vzpomenout na odvážný „Domácí úklid“ značky Ikea nebo reklamu Twistus Spasitel, která ve stylu Ježíše Krista lidem slibovala, že je zbaví starostí s placením. Než byla tato reklama služby s odloženými platbami stažena, dosáhla na internetu přes milion zhlédnutí. Twisto aktuálně vstupuje do Polska, kde by – v silně katolické zemi – s touto kreativou vyvolalo zřejmě ještě větší haló.

Zatímco kontroverze a šokující momenty mohou přinést své ovoce, některé kampaně se dají rovnou považovat za vyložené fauly. Typickým příkladem byla reklama Whole Chicken s tancujícími slepicemi, v níž se divák dozví až na konci, že je na KFC. A kdo by chtěl jíst „cool zvířátka“. „Že i velké značky dokáží do světa vypustit něco takového, to je už na vyhazov agentury,“ komentoval David Brada.

Nežalujte, oplácejte!

Na otázku, kudy vede hranice práva v marketingu, se pokusila odpovědět právnička Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal. Upozornila zejména na problematiku nekalé soutěže, v níž je vše, co je v rozporu s dobrými mravy, zakázáno. Mezi to se počítá poškozování dobrého jména konkurence i jeho zlehčování.

Oplatit rivalovi útok stejnou mincí však už zakázané není. A to je podle Dolejšové mnohem účinnější než soupeře žalovat: „Marketing je silnější než právo. Stanete se z toho virál, a máte vystaráno.“ Jako příklad uvedla odpověď Applu na reklamu BlackBerry, která zlehčovala jeho odolnost (ostružina jako kulka proletí jablkem). V trefné odvetě Applu se ostružina o jablko „logicky“ rozplácne. „Kdyby Apple jen Blackberry zažaloval, nikdo se o tom nedozví,“ glosovala Dolejšová. Samozřejmě si musí každá firma zvážit hrozící výši sankcí a vyhodnotit, jestli se jí to vyplatí. Pokud totiž konkurent reklamu, která se do něj naváží, zažaluje, soudy většinou rozhodují v jeho prospěch. „Spotřebitele obalamutíte, soudy už ne,“ upozorňuje Dolejšová.

Vzpomněla tak na vánoční kampaň „Falešní sobi“ mobilního operátora Vodafone, která je jedním z nejlepších příkladů virálního šíření reklamy u nás. Její součástí byla i guerilla akce, kdy Vodafone konkurenčnímu T- Mobile nasadil na jeho reklamní billboard „parohy“. Ten jej zažaloval a po pětiletém soudním sporu musel Vodafone zaplatit pokutu ve výši 5 milionů korun a omluvit se v novinách. V tisku se ale místo omluvy opět objevily parohy a kauza žila další roky dál. „Nejlepší reklamy jsou ty za hranou, počítejte, kolik vás to může stát, a poraďte se s odborníky,“ radí Dolejšová.

Trochu šoku na závěr

Reklamní kampaň ke startu internetové televize Mall.tv loni na podzim představil její výkonný ředitel Juraj Felix a také dvojice režisérů Mugshots, která spoty natáčela. Nechyběla ani její hlavní hvězda, dříve bulvární novinář a nyní starosta Řeporyjí Pavel Novotný. Jelikož otrlému publiku konference z řad marketérů a agentur samotná kampaň Mall.tv zase tak šokující nepřišla, pokusil se je dostat Pavel Novotný alespoň tím, že se (opět) svlékl do půl těla. Výsledek můžete posoudit sami.

Zavřít reklamu

Značky plačky: Češi si na brandované oblečení zatím nepotrpí, firmy si nové zákazníky vychovávají

Starší článek

Nejhorší mluvčí všech dob končí

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.