Foto: Cushman & Wakefield

Nejdražší nákupní lokality na světě: Praha už je v první dvacítce

14. 11. 2018 14:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pražská ulice Na Příkopě patří mezi dvacet nejdražších nákupních ulic na světě. S nájemným 230 eur za metr čtvereční měsíčně obsadila 19. příčku světového žebříčku. Polepšila si tak oproti minulému roku o tři místa.

Oznámila to společnost Cushman & Wakefield, která analýzu vydává už třicet let. Vůbec nejdražší maloobchodní lokalitou je hongkongská Causeway Bay. Následuje Horní 5. avenue v New Yorku, sahající od 49. k 60. ulici. Trojici uzavírá londýnská New Bond Street, která je tím pádem nejdražší ulicí v Evropě.

10 nejdražších maloobchodních lokalit podle zemí
2018 2017 Lokalita Město Země Nájemné USD/st2/rok
1. 2. Causeway Bay (prodejny na hlavní ulici) Hongkong (ostrov) Čína 2671
2. 1. Horní 5. avenue (49.–60. ulice) New York USA 2250
3. 3. New Bond Street Londýn Velká Británie 1744
4. 5. Avenue des Champs Élysées Paříž Francie 1519
5. 4. Via Montenapoleone Milán Itálie 1466
6. 6. Ginza Tokio Japonsko 1219
7. 7. Pitt Street Mall Sydney Austrálie 964
8. 8. Myeongdong Soul Jižní Korea 908
9. 9. Bahnhofstrasse Curych Švýcarsko 854
10. 10. Kohlmarkt Vídeň Rakousko 515

Mezi nejdražší ulice České republiky patří pražské ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. Zatímco Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě má díky turistům a lokalitě výrazně širší cílovou skupinu. Obchody na ní otevírají jak masové značky, tak i ty prémiové.

Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek meziročně vzrostly nájmy v obou ulicích. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky nebo ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za m2.

V Pařížské otevřely obchody značky Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic. V Široké nedávno otevřela prodejnu značka Christian Louboutin.

Nové obchody zavítaly i do ulice Na Příkopě, jmenovitě Tous, Vapiano a Swarovski. Prodejce oděvů H&M v Myslbeku rozšířil své dosavadní prostory a vytvořil tím vlajkový obchod pro český trh.

„V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká za Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě.

„Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního muzea, která je velmi zdařilá,“ dodává Kotrbáček.

Každoroční zpráva sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě. Řadí je do žebříčku z hlediska nájemného v nemovitostech nejvyšší kategorie. Monitorováno je celkem 65 států.

„V důsledku společenských a technických změn bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby,“ předpovídá Justin Talyor, vedoucí retailového týmu Cushman & Wakefield pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Cenově nejdostupnější ulice Evropy se nachází v litevském Kaunasu s 19 dolary za čtvereční stopu ročně. Nejvyšší meziroční zdražení zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárůstem o 30,4 procenta na 98 dolarů za čtvereční stopu a rok.

K největšímu poklesu naopak došlo v istanbulské Bagdat Caddesi – o 24 procent na 178 dolarů za čtvereční stopu ročně. Čtyři města z první evropské desítky připadají na Itálii (Milán, Řím, Benátky a Florencie) a na desáté příčce se umístila nejdražší německá ulice, Kaufinger/Neuhauser v Mnichově.

Foto: Cushman & Wakefield

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.