Zákaz reklamy na spotřebitelské úvěry problémy s dluhy nevyřeší

18. 6. 2018 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vysoká zadluženost sužuje značnou část české populace. Téměř 900 tisíc lidí se potýká alespoň s jednou exekucí, přes 150 tisíc lidí má pak více než 10 exekucí. To jsou alarmující čísla. Podle březnových údajů ČNB dluží domácnosti 1,55 bilionu korun, meziročně o 110 miliard víc.

Předluženost, a především pád do tzv. dluhové pasti, chce nyní skupina komunistických a následně i lidoveckých poslanců řešit pomocí zákazu reklamy na bankovní i nebankovní půjčky, které propagují „výhodné a snadné získání finančních prostředků“. Ano, je potřeba důsledně trvat na pravdivosti inzerovaných sdělení a žadatelům o úvěr předkládat kompletní informace, a to pochopitelnou formou, bez hvězdiček, háčků a „neviditelného“ písma. O to se už ale na konci roku 2016 významně postaral nový zákon o spotřebitelském úvěru, který do velké míry z trhu vytlačil společnosti, které uplatňovaly predátorské taktiky. Dále zavedl jednotná pravidla pro to, jaké informace musí reklama na spotřebitelské úvěry povinně obsahovat, a také to nejdůležitější – povinnost poskytovatelů posuzovat schopnost žadatele o úvěr jej řádně splácet. V opačném případě se poskytovatel kromě pokuty ze strany ČNB vystavuje i riziku žaloby ze strany klienta. Ten by v případě úspěchu musel vracet pouze půjčenou částku dle soudem stanoveného splátkového kalendáře, což je pro poskytovatele ekonomická sebevražda.

Zákazy, jako jsou ty z pera poslanců KSČM a KDU-ČSL, neřeší podstatu problému, kterou je nízká finanční gramotnost skupin obyvatel, jež jsou dluhy nejvíce ohroženy. Navíc přichází v době, kdy zákon o spotřebitelském úvěru do problému s předlužováním občanů rychlými půjčkami už účinně zasáhl. Nelze se tedy ubránit dojmu, že sami předkladatelé zákazu reklamy na „půjčky“ dostatečně nečetli zákon, který v nedávné době sami pomáhali schválit, a šlo jim zejména o politické body. Mimo jiné by se totiž navrhovaný zákaz reklamy, tak jak byl předložen, týkal i reklamy na úvěry na auta pro nepodnikající fyzické osoby a „škodit“ automobilkám uvedení poslanci určitě neměli v úmyslu.

Jiří Kryl, hypoteční analytik, Broker Trust

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.