V USA už Facebook není sítí pro mladé, v Česku si zatím pozici drží

18. 6. 2018 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na konci května zveřejnil Pew Research Center studii, která mezi americkými teenagery mapovala využívání sociálních sítí. Vyplynulo z ní, že Facebook je mezi Američany ve věku 13 až 18 let až třetí nejpoužívanější sociální sítí. Používá ho 51 procent z nich a pouze pro desetinu z nich je sítí, kde tráví nejvíce času. V předchozím měření v obou metrikách vedl.

Dle studie mají být novými hvězdami Snapchat, který používá 69 procent amerických teenagerů, Instagram (72 procent) a YouTube (85 procent). Studie navíc říká, že Facebook používají především dospívající z nižších příjmových skupin.

Situace v Evropě a Česku je odlišná. Na Facebooku má účet 340 000 Čechů v daném věku. Kvůli omezeným funkcionalitám a rozmachu Instagram stories skončil boom Snapchatu dříve, než vůbec začal. Snad jen pozice YouTube je zde podobně silná jako v USA.

I u nás ale vidíme, že se mění role jednotlivých sociálních sítí. Facebook se (nejen) u teenagerů stal platformou, kterou využívají pragmaticky – jako adresář, komunikují skrz Messenger, plánují si eventy, dozvídají se novinky.

Roli imageového kanálu převzal Instagram. Zde představujeme svou on-line identitu. Ukazujeme krásnější část svého života, spojujeme se s brandy, které představují životní styl, který bychom chtěli mít. Washington Post v reportáži už v roce 2016 popsal, jak američtí teenageři vědomě budují svou image. Mažou neúspěšné příspěvky (pro chlapce s 500 followery je to takový, který nedostane během první hodiny 60 srdíček) a na svém profilu nechávají maximálně 25 fotografií – těch, které nejlépe vystihují osobnost, kterou ukazují.

Odlišná je i konzumace obsahu. Způsob, jakým uživatel používá Facebook, je velmi podobný znuděnému přepínání mezi televizními kanály. Na Instagramu uživatel „stráví“ delší příběhy a je ochotnější se zapojit.

K budování komunity fanoušků se dnes zkrátka mnohem více hodí Instagram. Uživatelé se tu chtějí spojovat se značkami a budovat svou image, jsou tu ochotni interagovat. Jsem ale přesvědčen, že Facebook v Česku není mrtvý a není ani „pro starý“. Jen se na něj tak nějak… kouká.

Matouš Hutník, strategic planner, Peppermint Digital

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.