Mají se děti učit podnikat?

25. 6. 2018 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pokud se vám líbí myšlenka, že si studenti vyzkouší provoz vlastní firmy pod vedením zkušeného lektora, sdílíte názor s drtivou většinou české (internetové) populace. 93 procent lidí tuto představu podpořilo v rámci výzkumu zaměřeného na postoje české společnosti k výuce podnikání a podnikatelských dovedností na českých školách.

O začlenění výuky podnikání a podnikatelských dovedností do běžného učiva se v rámci evropských zemí mluví dlouho. Nejedná se samozřejmě zdaleka jen o výuku zakládání firem a jejich vedení, ale o rozvíjení mnoha dalších dovedností. Například schopností jednotlivce rozpoznat a využít příležitost, převádět nápady do praxe, řídit, plánovat a vést tým k dosažení stanovených cílů.

V současné době se v Česku aktivně věnuje podnikání sedm až osm procent lidí. Dalších zhruba osm procent uvedlo, že podnikalo v minulosti, teď ale už nepodniká. O tom, že by v budoucnu začala podnikat, však uvažuje téměř polovina české (internetové) populace (46 procent).

Proč nechceme podnikat

Výzkum tak ukázal, že podnikání je pro velkou část lidí lákavé a mnozí o něm uvažují, reálně to však zkusí jen malá část. Proč tomu tak je? Za největší bariéru v podnikání považují lidé, kteří podnikají, podnikali, nebo podnikání zvažují, počáteční kapitál (57 procent). Následuje byrokracie, tedy zajištění veškerých povolení (48 procent), a prosazení se v konkurenčním prostředí (46 procent).

Nestojí však za těmito obavami částečně také nízká informovanost a malé povědomí o tom, co podnikání vlastně obnáší? Neleží problém s počátečním kapitálem ve skutečnosti spíše v nedostatku informací o tom, kde a jak jej nejlépe zajistit?

Většina dotázaných se vyslovila jednoznačně pro podporu vzdělávání. Celkem 75 procent dotázaných se domnívá, že by výuka k podnikání dokonce měla být povinnou součástí vzdělávání studentů na českých středních školách. Více než čtvrtina (27 procent) je o tom přímo silně přesvědčena (takoví respondenti vybrali odpověď „určitě ano“).

Ať je to učí na střední

Názory na to, jaké školy by měly výuku podnikání zavádět, se ovšem různí. Více než polovina respondentů míní, že by ji měly zavést přednostně pouze některé střední školy. Naopak 43 procent si myslí, že by měla být dostupná plošně na všech školách.

Ze škol, které by měly výuku podnikání přednostně nabízet, jmenovali respondenti na prvním místě střední odborné školy ekonomického zaměření, dále učební obory s maturitou a střední odborné školy technického zaměření. Méně byla uváděna gymnázia, zřejmě s ohledem na akademický charakter vzdělávání a předpoklad pokračování univerzitním vzděláním, a učební obory bez maturity. U těch pravděpodobně hraje roli přesvědčení lidí, že k podnikání je potřeba dosažení určité minimální úrovně vzdělání, jakou je v tomto případě maturitní zkouška.

Přestože si česká společnost stále spojuje podnikání v Česku s korupcí a nečestným jednáním (ve výzkumu to uvedlo 71 procent respondentů), zároveň si čím dál častěji uvědomuje, že podnikání a podnikavost jsou důležitou dovedností pro život dnešních mladých lidí. Podle názoru respondentů se bez těchto dovedností v dnešním světě jen těžko obejdou (68 procent).

Většina české (internetové) populace také vidí přínos podnikání mladých lidí ve zvýšení konkurenceschopnosti Česka v rámci ostatních vyspělých zemí. Vzdělávání středoškolských studentů v této oblasti by tak mohlo pomoci nejen v budoucím uplatnění samotných studentů, ale také přispět k dalšímu růstu české ekonomiky.

Výzkum Nielsen Admosphere proběhl ve spolupráci s organizací Junior Achievement. Dotazování se uskutečnilo prostřednictvím internetového sběru (CAWI) v dubnu 2018 na vzorku 523 respondentů starších 15 let z internetové populace Českého národního panelu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.