Lego musí digitalizovat své kostky

18. 6. 2018 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Lego, asi nejznámější hračkářskou značku světa, provázejí problémy. Firmě v roce 2017 poprvé za více než deset let klesly tržby. Konrétně se prodeje propadly o sedm procent na 5,8 miliardy dolarů, nižší byl i zisk. V důsledku toho Lego propustilo přes 1400 zaměstnanců, což představuje téměř osm procent jeho celosvětové pracovní síly.

Rovněž konkurenti Lega, společnosti Mattel a Hasbro, zaznamenali zpomalení růstu tržeb. Tyto tři firmy představují největší světové výrobce hraček.

Lego vloni nečekaně jmenovalo nového generálního ředitele. Bali Paddu, jenž na svém postu vydržel jen osm měsíců, vystřídal Niels Christiansen. Lego pod jeho vedením doufá v posílení prodejů zejména na asijských trzích. Není z oboru, jeho předchozím manažerským působištěm byla firma Danfoss specializovaná na vytápění a chlazení budov. Jeho silnou stránkou jsou ale zkušenosti s digitalizací, na kterou se v Danfossu zaměřoval.

Právě digitalizace produktů má být odpovědí tradičního výrobce na to, že děti místo klasických hraček tráví svůj čas raději s tablety, chytrými telefony a počítači. Lego podle Christiansena plánuje propojit fyzické hračky s moderními technologiemi. „Fyzické hračky nejsou na ústupu, ale mění se,“ vysvětluje v rozhovoru pro deník Los Angeles Times. Lego se tedy pod jeho vedením zaměří na inovace. Podle něj navíc firma během uplynulých deseti let až nepřirozeně rostla. Pokles tržeb je tak pouze „fází konsolidace na vrcholu období velmi vysokého růstu“.

Jedním z příkladů inovací je aplikace Lego Boost, která umožňuje na tabletu naprogramovat pohyby fyzických hraček Lego. „Dokonce i tříleté dítě může ovládat vlak Duplo z iPadu,“ říká Christiansen.

Máme více alternativ

To, že se časy mění, signalizují i dílčí kroky na českém trhu. Hračkářství Hamleys v lednu úplně vyřadilo produkty Lega z nabídky. Dánský výrobce se prý nedokázal přizpůsobit podmínkám prodejce. A navíc už neplatí, že je Lego něčím, co v nabídce každého většího hračkářství nesmí chybět. „Obrovským tempem dochází k decentralizaci nabídky kvalitních hraček. Na trhu jsou tisíce dodavatelů, což prakticky oslabuje veliké nadnárodní firmy z pohledu jejich vyjednávací síly,“ vysvětluje Pavel Čmelík, managing partner společnosti Inexad, která vlastní licenci Hamleys pro střední Evropu.

Podle Čmelíka mají dnes obchodníci alternativní možnosti a nenechají se tlačit do kouta tak jako před deseti lety. „Zjednodušeně řečeno si myslím, že k nastavení opětovného růstu tržeb bude zapotřebí, aby se Lego lépe přizpůsobilo nejenom požadavkům koncových zákazníků, ale i potřebám obchodníků,“ dodává.

Čmelík připomíná, že v byznysu nikdo nemůže růst donekonečna. Pokles prodejů Lega je podle něj logický a jenom ukazuje na to, že firma vstoupila do nové dimenze, na jakou nebyla zvyklá. „Otázkou je, zda je tento pokles dočasný nebo zdali se jedná o dlouhodobější trend. Podle mého názoru současný obchodní model Lega nedostatečně reflektuje rapidní změny na trhu.“

Přitom právě v lednu začala v Hamleys dlouhodobá výstava nazvaná Czech Repubrick, na které mohou návštěvníci vidět modely českých památek postavené z kostek lega. Jde však o aktivitu třetí strany, kterou je Michal Šnobr, analytik J&T a menšinový akcionář ČEZu. Kromě světa byznysu a energetiky má totiž přinejmenším ještě jednu vášeň, kterou je právě sbírání stavebnic Lego. A Hamleys ji vítá, protože v této podobě jde o lákavou atrakci pro turisty a další návštěvníky.

Česká výroba Lega je zatím v pohodě

Jiří Štastný, místopředseda Sdružení pro hračku a hru, vnímá Lego jako společnost s obrovským inovačním potenciálem. „Každý měsíc přichází s novým produktem. Jejich poslední stavebnice nesou dokonce věkové doporučení pro 17 až 70 let,“ hájí firmu. Rovněž podle Štastného je úplně logické, že žádný výrobce nemůže zvyšovat svoji výrobu donekonečna a po letech růstu musel i v případě Lega nastat obrat. „Podle našich informací se pokles odbytu a snižování stavu pracovníků nedotkl distribučního a vývojového závodu Lego v Kladně,“ uzavírá zástupce oborové organizace českých hračkářů.

 

Vysoký růst tržeb se už zřejmě nevrátí. Možná by pomohlo, kdyby Lego angažovalo svého účetního…
Foto: iStockphoto

 

Podle Nielse Christiansena klasické hračky nezanikají, jen rozšiřují své funkce.
Zdroj: Lego

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.