Zdeněk Ležák: Děti nečtou? To je jenom výmluva

10. 7. 2017 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Legendární „Ábíčko“ přežilo generační výměny, revoluce i ekonomické krize. Do úzkých ho dostává až nástup moderních technologií. Aby přežilo i je, musí udělat mnohem víc než jen publikovat články jako doposud. Šéfredaktor Zdeněk Ležák nám strategii přiblížil loni na podzim. „I když se pokles dětských médií nedá přehlížet, propadáme se méně než konkurenční časopisy. Myslím, že je to proto, že ABC má silnou edukativní složku,“ tvrdí.

Máte nějakou teorii, proč se vám i navzdory poklesům ještě daří přežít a proč třeba popkulturní časopis Bravo skončil?

Když rodičům předložíte dva časopisy, položí si otázku, co je lepší investice do jejich dítěte. V ABC je většina obsahu užitečná a poučná. Bravo bylo dobře dělaný lifestylový časopis, ale z pohledu rodiče to byla daleko zbytnější věc. U ABC z hlediska rodiče nákup dává smysl, protože tím vzdělává své dítě. Tady je, myslím, ten hlavní důvod, proč jsme na tom líp. Když se podívám na konkurenční stejně zaměřené časopisy, u ABC je vidět, že jsou za tím peníze na kvalitní redakci, grafiky, externisty a že to není opsaná Wikipedie. Bohužel, některé konkurenční časopisy přímo smrdí lacinou novinařinou.

Je pro ABC důležité cílit i na rodiče?

Jednoznačně. V ABC si párkrát v minulosti redaktoři řekli, že kašlou na dospělé, hlavní cílová skupina jsou děti. A to se nám vždy vymstilo. Z mého pohledu máme dvě cílové skupiny. Správná komunikace s dospělými – ať už jsou to rodiče nebo pedagogové – je klíčová záležitost.

Šéfredaktora děláte od roku 2010. Za tu dobu se prodej ABC propadl o 15 tisíc kusů. Znáte důvody?

Znám. V tomto období propadá celý trh s časopisy. A když si z toho vykousnete ty dětské, dostanete se ještě k dramatičtějším údajům. Kopíruje to změny ve společnosti. Moderní technologie jako smartphony a tablety nás vcucly natolik, že jsme začali ignorovat jiné formy médií a mladá generace na ně už ani nemá návyk. Přechází od tradičních médií k novým médiím, kterým naše generace už moc nerozumí, ať si to přiznáme nebo ne.

Jak na vás dopadá trend youtuberů?

Je to fenomén, který jsme nemohli ignorovat, a od začátku jsme si říkali, že bychom s youtubery mohli nějak systematičtěji spolupracovat, protože vzhledem k cílové skupině se speciálně na náš web hodí. Bylo z toho ale většinou fiasko, protože youtubeři jsou nespolehliví. Bez ohledu na věk jsou to v podstatě děti, které neplní závazky, a my jsme si se seriózním přístupem k nim a očekáváním téhož většinou natloukli nos. Stále ale zvažujeme nějakého youtubera, který by pro naši cílovku dokázal zajímavě a zábavně mluvit.

A co sociální sítě? Musíte se jako titul pro mládež přizpůsobovat trendům?

Důraz klademe na Facebook. Teoreticky je většina sociálních sítí přístupná od třinácti let, a většina naší cílové skupiny by tam tedy být neměla. Nicméně tam je. Když přijdeme do školní třídy, většina páťáků má Facebook i Instagram. Když se vynoří nový fenomén, zkoušíme ho a zkoumáme, jak ho podchytit, aby to nebylo jenom samoúčelné. On-line Ábíčko děláme trošku jiným způsobem než tradiční tištěný časopis. Pouštíme na něm popkulturu i s youtubery. A přestože je to samozřejmě informačně plytčí, víc to odpovídá obsahu, který mladá generace na internetu hledá.

Jak si udržujete přehled o tom, co právě teenagery zajímá?

Po každém čísle jdeme za cílovou skupinou a ptáme se. Opravdu vezmeme aktuální číslo a necháme ho zhodnotit dětmi. Udělují mu známku, říkají, co se jim líbí a co se jím nelíbí. Zúčastní se toho většinou celá třída a kupodivu je to ve školách vítané. Rozdáme časopisy a je tam i prostor na diskusi. Ptáme se i na to, jaké hrají hry, co je zajímá.

Ukazují průzkumy, že děti chtějí číst?

Je to taková mantra, že děti nečtou. Problém je na straně celé společnosti. Pokud dítě někdo povede k tomu, že čtení je bezvadné, že se pomocí knížek přenese do jiného světa, bude to nasávat jako houba a tenhle sociální návyk si zažije. Když ale bude mít rodina doma pět knížek a z toho dvě kuchařky, tak lásku ke čtení nevypěstuje. Myslím, že se na děti vymlouváme.

Zdeněk Ležák, šéfredaktor ABC

Novinář a spisovatel, v časopise ABC pracuje od roku 1999, od roku 2010 je jeho šéfredaktorem. V mezičase pracoval i jako šéfredaktor konkurenčního 21. století Junior. Vydal několik knih pro mládež, velký čtenářský úspěch měla jeho série komiksů, která přibližuje české dějiny mladému publiku.

Pokémoni, mimoni nebo Doba ledová – titulní strany ABC se mění s dobou. Zaměření na vědu a techniku spolu s nostalgií, která se k Ábíčku váže, ale zůstává.
Foto: Matej Slávik

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.