Laura Millerová: Donald Trump na sítích? Dobrý leda tak v šíření chaosu

5. 6. 2017 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na sociálních sítích nestačí jen chrlit příspěvky. Musíte umět zapojit lidi,“ říká Laura Millerová, která měla na starosti social Baracka Obamy.

Měla jste na starosti sociální sítě amerického prezidenta Baracka Obamy. Jak se člověk s PR zkušenostmi dostane k práci pro nejmocnějšího muže světa?

Jsem z oblasti Chicaga ve státě Illinois, stejně jako Obama. Když poprvé kandidoval, byla jsem na střední škole. Po ní jsem pracovala v reklamě, ale to mě neuspokojovalo. Tak jsem nastoupila jako stážistka do Bílého domu. Na plný úvazek jsem začala pracovat na jeho druhé volební kampani v roce 2012.

Ještě předtím jste byla v PR agentuře Edelmann. Jdou tyhle dva světy dohromady?

Moc ne. Ale pokud znáte oba, můžete z nich dostat to nejlepší. Privátní sféra mě naučila, jak do veřejného sektoru zavést systém. U Obamy jsem zase využívala aktuální komunikační nástroje, nejen sociální sítě, ale i virtuální a rozšířenou realitu.

Obama prý sám sebe charakterizoval jako „nerda“ a „geeka“…

A to svým způsobem taky byl. Slyšela jsem z první ruky celou řadu jeho projevů a viděla jsem, že nejnadšenější je, když může mluvit o vědě, NASA nebo nových objevech. Obama dostal příležitost stát se prvním „social media“ prezidentem USA. To si teď o sobě myslí Donald Trump, ale ten je dobrý leda tak v tweetování. Sociální sítě nejsou však jen záležitostí chrlení příspěvků, ale i oslovení a zapojení lidí.

Jak probíhala spolupráce s Obamou? Tweetoval sám, byl zdrojem nápadů, nebo jste ho museli pobízet vy?

Byl v tom velmi zainteresovaný. Sám přicházel s tématy a na nás bylo, aby se dostávala k co největšímu počtu lidí a aby v nich vzbuzovala touhu zapojit se. V tom mu samozřejmě pomáhala první dáma a jejich dcery.

Takže skutečně tweetoval on?

Tak napůl. Jako prezident měl samozřejmě k ruce spoustu lidí. Ale ty hlavní myšlenky byly jeho a věděl o všem, co se děje. My jsme navrhovali témata, ke kterým se bylo třeba vyjádřit, nebo připomínali vhodná výročí.

Co konkrétně jste pro něj dělala vy?

Pracovala jsem v Úřadě digitálních strategií, který byl založen právě za Obamy, úzce jsme spolupracovali s tiskovým oddělením. Já jsem měla na starosti sociální sítě a k dispozici další dva lidi. Součástí našeho týmu byli i dva designéři, videotým a několik developerů a výrobců obsahu.

Jaký typ obsahu byl nejúspěšnější?

Autentické příběhy, které vzbuzovaly emotivní reakci. Během uprchlické krize jsme přišli s dopisem šestiletého Alexe, který prezidentovi napsal, že viděl fotku syrského chlapce v sanitce a že se o něj jeho rodina postará. Dali jsme to na Obamův profil a bylo to jako úplný výbuch. Bylo to tak přirozené a vyjadřovalo to to dobré v lidech. Něco takového prostě nevymyslíte.

Lidé, kteří ho sledovali na sociálních sítích, ho taky volili?

Výzkum jsme si na to nedělali. Ale většina z nich byla jeho fanoušky. Ne jako u Trumpa, kterého hodně lidí sleduje, protože chtějí vědět, co zase řekl.

V posledních volbách se všichni spletli – tým Hillary Clintonové, výzkumné agentury i odborníci. Kde se stala chyba?

Nad tím si do dneška lámu hlavu, stejně jako všichni ostatní, včetně některých voličů Donalda Trumpa. Každopádně to byl hodně drahý, ale užitečný budíček, díky kterému si hodně lidí uvědomilo, že k volbám je prostě třeba chodit. Trump je dostal do ulic.

Co byste v její kampani udělala jinak z pohledu sociálních sítí?

Myslím, že všechno udělali správně. Jen si neuvědomili, že politická situace a nálada ve společnosti se tak radikálně změnily. A její protikandidát byl prostě úplně jiný než všichni ostatní.

Trump má spoustu followerů a je kontroverzní, vzbuzuje pozornost. Je tedy na sociálních sítích úspěšný?

Záleží, čeho chce dosáhnout. Pokud jenom šířit chaos, tak určitě dobrý je. Ale klíčový indikátor na sociálních sítích je enagagement. Trump tweetuje, posílá svou message, ale nemá zpětnou reakci. Prezident je veřejný služebník. Musí lidem vysvětlovat, jak svět funguje a co to znamená pro ně. Dělá tohle Trump? Vždyť vůbec neví, že by něco takového dělat měl.

Laura Millerová, bývalá ředitelka on-line engagementu v Úřadu pro digitální strategii Bílého domu

Komunikaci začala dělat v PR agentuře Edelmann, pro prezidenta Baracka Obamu začala pracovat v jeho volební kampani v roce 2012. V Praze mluvila o engagementu na konferenci Engage 2017.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.