Profesionál ví, kdy má na sociálních sítích mlčet. A v diplomacii zvlášť, jinak dopadnete jako Karel Borůvka a jeho manželka

10. 4. 2017 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Twitter sice není obchodně úspěšná sociální síť, ale má velký vliv na veřejné dění. Americký Národní archiv na začátku dubna požádal Bílý dům, aby pro budoucí generace uložil všechny tweety Donalda Trumpa, včetně těch, které později smaže. Prezident navíc tweetuje ze dvou účtů najednou, úředního i soukromého.

Do českého veřejného dění promluvil Twitter v posledních týdnech úplně jinak. Skončila kvůli němu kariéra českého velvyslance ve Švýcarsku Karla Borůvky. Borůvka sám nic netweetoval, zato jeho žena Alena zasypávala Twitter desítkami příspěvků denně. Problém byl v tom, že její dlouhodobou exhibici provázely vulgarismy a osobní útoky mířené na novináře, úředníky i diplomatické prostředí. Na ministerstvo zahraničí chodily stížnosti a na sociálních sítích situace přerostla ve slovní válku, která se s každým příspěvkem zhoršovala. Na podzim 2015 se situace přechodně uklidnila, když se Alena Borůvková z Twitteru stáhla. Později se ovšem opakovaně vrátila pod různými identitami a vždy ji přitom prozradil nezaměnitelně útočný styl, obsah i okruh lidí, které soustavně napadala.

Případ Aleny Borůvkové vyvolal otázky, jestli je možné diplomata trestat za to, co dělá jeho žena, která není zaměstnankyní ministerstva. A zda je vůbec možné někoho profesně postihovat za to, že vyjadřuje soukromé názory na soukromém účtu.

V cizině na to mají diplomatické mise celé manuály a pravidla jsou striktní: žádná komunikace na sociálních sítích nesmí zhatit diplomatické působení, nebo dokonce narušit vztahy s hostitelskou zemí. Sociální sítě jsou dnes regulérní média a křičet urážky na Twitter je jako zavolat je do nejbližší redakce. Manželka diplomata není úplně soukromá osoba, má určité výsady na účet státu a je na diplomatické listině. Její komunikace je tedy, ať chce nebo nechce, vnímána také tímto pohledem, a ještě více ve chvíli, kdy je útočná a převezmou ji masová média, která její efekt znásobí. Pravidlo „pusy na zámek“ platí i v dalších profesích, ne jen v diplomacii.

Chcete mít určité výhody spojené s vaším postavením? Máte tu čest reprezentovat svou zemi? Výměnou za to se ale jiných výsad musíte vzdát, respektive je omezit. Povaha práce to vyžaduje. Uhlídat dobrou image je u diplomatů základ. Jinak musí pryč.

Filip Rožánek, šéfredaktor, Marketing & Media

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.