Persony pomohou objasnit obsahové a navigační priority na vašem webu

10. 4. 2017 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Potřebujete si ujasnit, kdo a jak používá vaše webové stránky? Pomohou vám persony. Jde o fiktivně vytvořené osoby, jejichž vlastnosti detailně popisují vaši cílovou skupinu. Jejich hlavním účelem je, aby všichni zaměstnanci napříč odděleními měli jasnou a stejnou představu o cílových skupinách firmy.

Například na e-shopu s kytarami se bude začátečník zajímat o to, jak má nástroj vybrat, zatímco zkušený hudebník půjde po detailních parametrech produktů.

„Pokud víme, kdo je náš zákazník a jaké jsou jeho potřeby, je pak snazší prioritizovat ve firmě úkoly,“ uvádí Aleš Novotný, UX designér na volné noze. Miroslav Honysch, zakladatel e-shopu s pracovními oděvy Benia.cz, k tomu dodává: „Persony nám umožňují názorněji si představit naše typické zákazníky. Díky tomu můžeme více rozumět jejich chování a potřebám a tuto znalost uplatnit i v marketingové komunikaci.“

Zároveň ale upozorňuje, že persony by měla firma tvořit na základě reálných dat a vyhnout se domněnkám. Pokud už firmy své persony využívají, neměly by zapomínat je také pravidelně aktualizovat.

Nezapomněli jste na manželku?

Firmám, které chtějí s personami začít, radí UX designér Novotný vytvořit na základě každé cílové skupiny jednu nebo více person. „Firmy s rozsáhlým portfoliem služeb si tedy mohou vytvořit široké spektrum person,“ upozorňuje.

Pro tvorbu person je nutné zjistit o návštěvnících co nejvíce informací: „Pohlaví, věk, jaké mají potřeby a problémy, co je ovlivňuje, jaké informace jsou pro ně důležité a odkud na váš web přišli,“ jmenuje ty hlavní Miroslav Honysch z Benia.cz. Tyto a další informace podle něj pomohou návštěvníky webu následně jednodušeji zacílit, oslovit a zobchodovat.

Sám Honysch začínal na e-shopu s pracovními oděvy se dvěma typickými personami: firemním nákupčím a zedníkem. Ukázalo se ale, že mezi zákazníky je ještě jedna podstatná skupina. „Na základě dat jsme přidali další personu, pracovníkovu manželku. Právě ty totiž nakonec oblečení nakupují,“ vysvětluje Honysch.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.