Koupit obrazy? Do galerie už nemusíte

3. 4. 2017 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Také výtvarné umění se dostává do on-linu a daří se mu. Například pro organizaci Amnesty International je to důležitý zdroj příjmů. „Prodej umění tvoří deset procent našeho revenue streamu,“ přiznává projektová manažerka Judita Sereghy.

Na internetové stránce Art.amnesty.cz organizace prodává tvorbu předních českých výtvarných umělců, kteří díla poskytují zcela bez nároku na honorář, například Krištofa Kintery nebo Pasty Onera. „Souvisí to s naším posláním. Právě umělci a intelektuálové jsou často lidé, kteří bojují proti autoritářským režimům,“ vysvětluje Sereghy. „Teď připravujeme sítotisky od Michala Cimaly.“

Propagaci webu řeší oslovováním databáze podporovatelů neziskovky, na Facebooku a prostřednictvím Google reklam. Web v současné podobě navrhla agentura Leo Burnett a vytvořila brněnská agentura AdbrosDigital.

„Na internetových stránkách prodáváme kontinuálně celý rok, k tomu jednou ročně pořádáme prodejní event,“ vysvětluje Sereghy s tím, že naživo jsou kupci ochotni koupit dílo i za 100 tisíc korun. A to je právě jedna z bariér on-linu. Některé zboží má totiž tak vysokou cenu, že se ji zákazníci bojí prostřednictvím internetové kartové transakce zaplatit.

Umělci objevují digitální prodej

Umění na internetu se v Česku prodává i komerčně. V červenci 2015 vznikl e-shop ArtBanana. Do projektu investoval Leoš Novotný, majitel železničního dopravce Leo Express, prostřednictvím své společnosti Aakon Capital.

„Zastupujeme asi 150 umělců,“ vypočítává Ján Gajdušek, spoluzakladatel projektu. Firma se snaží vyplnit mezeru na trhu, protože podle ní zejména začínající výtvarníci často nemají kde vystavovat. Typičtí zákazníci tohoto e-shopu jsou většinou lidé z města ve věkové skupině 35-55 let. Marketingové aktivity portálu se soustřeďují na content marketing. Na webu je už přes 200 populárně-naučných článků.

Fanoušci webu jsou často i milovníci filmů a hudby, proto portál vytváří obsah s tématy o umění ve filmu nebo o výtvarném umění v písničkách. Firma produkuje i krátká videa, v nichž bere zákazníky do zákulisí a ukazuje jim konkrétní umělce.

Dejte pozor na pošťáka

Někteří umělci prodávají část tvorby přes internet na vlastní pěst. Jedním z nich je Jan Kaláb. Nabízí na svém e-shopu ročně jednu až dvě limitované série, které se podle jeho slov prodají do několika desítek minut. „Na internet dávám asi dvě procenta svojí tvorby,“ uvádí.

„Web propaguji jen před releasem, zbytek roku tam není co prodávat,“ říká Kaláb.

Další umělec Jan Gemrot prodává na webu cenově nejdostupnější část své tvorby: grafické listy. Za úskalí tohoto druhu prodeje považuje dopravu: „Jednou mi kurýr dílo při převozu k zákazníkovi poničil,“ vysvětlil.

Amnesty International podporuje svůj projekt plakáty, na kterých jsou díla slavných světových malířů.

Foto: Amnesty International

A zde je další z nich.

V rámci projektu Art Amnesty se prodává například sítotisk Jaromíra 99.

Foto: Amnesty International

Web ArtBanana připravuje videa s umělci při tvorbě.

Foto: ArtBanana

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.