Filip Podstavec: České SEO je zaměřené na jednorázové věci, úspěch je ale v dlouhodobé práci
Podle dat Googlu proběhne každou sekundu 40 000 vyhledávání. SEO, potažmo SEO specialista vám pomůže, aby našli právě vás.
Co by měl SEO specialista firmě přinést?
Ne všechny firmy ho potřebují. Pokud firma ví, že má potenciál v organické části webu, SEO specialista by měl být strategický poradce. Měl by mít za úkol reflektovat současnou situaci firmy. Vědět, jak na tom firma je, skrze jaké fráze chodí lidé na web a jak si firma stojí v rámci svojí konkurence. Jeho dalším úkolem je kontinuální rozvoj webu.
Jak poznám, že právě moje webová stránka má potenciál růst ve vyhledávačích?
Firma musí mít produkt, který bude někdo hledat. Pokud mám nějakou novou ojedinělou službu, lidé ji nehledají, protože nevědí, proč ji hledat. Pak je pro firmu ideální podklad mít zpracovanou analýzu klíčových slov. Ta odhalí, co lidé hledají, jak moc je právě jejich firma vidět a kde jsou mezery. To neplatí pouze pro segment B2C, ale i pro B2B.
Co podle vaší zkušenosti jsou největší chyby v SEO?
Největší a nejčastější chyby se stávají, když se firmy se rozhodnou dělat redesign. Vývojáři mají při přípravě testovací stránku a tady se zapíná blokování vyhledávacím robotům. A když stránky spustí naostro, nikdo indexaci znovu nepovolí. Další problém při redesignu může nastat, pokud firmy změní celou informační architekturu, vytvoří nové URL adresy, ale nepřesměrují ty staré a uživatel se dostane na chybové stránky.
Čím jsou čeští SEO specialisti specifičtí?
U nás jsme bohužel více zaměřeni na jednorázové věci, například jednorázové analýzy klíčových slov. Mnohem lepší je, když má firma člověka, který se SEO problematice věnuje kontinuálně a dlouhodobě.
Co významného se stalo v oboru SEO minulý rok? Proběhl nějaký důležitý update?
Stále jsou penalizovány weby se špatným odkazovým portfoliem nebo spamové weby. Je zajímavé, že v Česku stoupá zájem o lokální SEO. Například uživatel hledá opraváře televizí Praha a vyjede mu mapka místa, kde je těch opravářů vyznačeno třeba pět. Měřil jsem to. Dříve se v tuzemsku toto rozšíření objevovalo asi v jednom procentu dotazů, dnes je to asi ve 4,5 procenta. V USA je to dokonce 15 procent.
Mám třeba kadeřnictví v Praze. Jak se můžu dostat na přední příčky lokálního SEO?
Důležité je mít zápis v katalozích. Ve firmách na Seznamu i v katalogu Najisto a na Google My Business. Adresa firmy na webu musí souhlasit s tou v katalozích. Pak by měla mít firma citace na dalších webech. To znamená jméno a adresu. Je to takový odkaz bez odkazu. Firma by měla odpovídat na Googlu na zákaznické recenze.
Jsou nějaké další nové formáty?
Hodně se rozšiřuje takzvaný featured snippet. Například napíšete dotaz, jak se dělá domácí tatarka, a na boční straně nebo jako nultý výsledek vyhledávání vám vyjede box s odpovědí a zdroj. A tyto snippety mají velmi dobrou proklikovost. Dostat se tam může být zajímavé zejména u frází, kde je těžké předběhnout konkurenci. V Česku se aktuálně featured snippet objevuje ve dvou procentech výsledků vyhledávání. Weby, které je podchytí už teď, mají velkou šanci uspět.
Četla jsem, že jen dvě procenta lidí kliknou na reklamu ve vyhledávání, zbytek jde po organických výsledcích. Je to pravda?
Není. Tato data jsou z amerického výzkumu, který nedávno zveřejnil Jumpshot ve spojení s Mozem. Situace, kterou jste popsala, je pravda na úrovni celkových dat. Ale je potřeba brát v úvahu, že jen na 50 procent místních dotazů se vyskytují reklamy nebo že skoro polovina lidí, kteří původně hledali, neklikla na žádný výsledek.
Když mám PPC a zároveň investuji do SEO, nebojuji v podstatě sám se sebou?
Tyto dva kanály se určitě kanibalizují. Firmy si musí propočítat, jak se jim obojí vyplatí. Dobré je udělat A/B testování, třeba na nějakou dobu vypnout PPC a sledovat, o kolik peněz firma přijde nebo kolik ušetří. Když firma opustí PPC, může jí stoupnout organická návštěvnost. Někdy se ale vyplatí inzerovat.
Filip Podstavec, SEO konzultant na volné noze
On-line konzultant, který se specializuje se na linkbuilding, tedy získávání zpětných odkazů. Prošel si agenturami Aitom, H1.cz. Byl vyhlášen nejlepším řečníkem konference Marketing festival 2014. Je vlastníkem dataminingového nástroje pro on-line marketéry Marketing Miner.
“Nevím v Česku o nikom, kdo by se věnoval čistě lokálnímu SEO,” říká o nastupující oblasti on-line marketingu Filip Podstavec.
Foto: Michaela Danelová