Chytré senzory přicházejí do Česka

3. 4. 2017 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Inovace zboží je jednou z možností, jak výrobci mohou získat konkurenční výhodu. Vedle samotného zboží ale probíhá modernizace i v technologiích a dalších oblastech obchodu.

Společnost Samsung dodává českým obchodníkům dotykové obrazovky, na nichž mohou zákazníci „projíždět“ sortiment prodejny či web. Využívat je bude například síť lékáren Dr. Max nebo řetězec chovatelských potřeb Pet Center.

„K inovacím v obchodech tlačí prodejce sami zákazníci hlavně tím, že využívají chytré telefony. Pokud je chce obchodník zaujmout, musí jim nabídnout obsah do jejich mobilu, to je klíčová zbraň,“ vysvětluje Ondřej Žák, manažer pro retail a rychloobrátkové zboží společnosti EY.

Češi stále častěji využívají mobil k dohledání cen před nákupem, stejně jako během nakupování v obchodě. „Brzy bude na trhu technologie, která umožní, aby zákazník při vyhledání zboží na mobilu v prodejně jako první volbu dostal obchod, ve kterém stojí,“ líčí Žák.

Nejznámější digitální technologie je Scan & Go. Skener v Česku poprvé zavedl Globus, loni s ním pak přišlo Tesco. Peter Friedel ze společnosti Zebra Technologies, která skenery Globusu dodává, na konferenci Retail in Detail představil jejich inovované verze. Nové skenery se například propojí se zákaznickou kartou zákazníka, zobrazí mu minulé nákupy, pomáhají mu orientovat se v obchodě či nabídnou při nákupu určitých potravin recepty.

„Chytré skenery jsou velmi oblíbené v regionu střední Evropy, používá je 30 až 60 procent zákazníků daných obchodů,“ popisuje Friedel. Se skenerem podle něj lidé v obchodech utratí i o 14 procent více než při běžném nákupu.

Trendem, který by čeští obchodníci mohli využívat už brzy, je takzvaná heat mapa. Ta prostřednictvím chytrých senzorů rozmístěných po prodejně a snímáním mobilů sleduje pohyb zákazníků v obchodě. Díky tomu pak prodejci budou moci měnit umístění výrobků nebo lépe promovat zboží ve slevách.

„U nás jsou první projekty, které s tím pracují. Sami jednáme se třemi velkými obchodníky v Česku, kteří o heat mapách uvažují,“ říká Žák z EY s tím, že konkrétní být nemůže.

V zahraničí jsou digitální technologie napřed. Podle Žáka se do tuzemska dostávají většinou s dvouletým zpožděním. V cizině podle něj třeba obchodníci ustupují od vlastních aplikací pro zákazníky, kdežto v Česku jsou na vzestupu.

Chytré skenery jsou při nákupech ve střední Evropě velmi populární. V nové verzi nabízejí zákazníkům třeba recepty.

Foto: Globus

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.