Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

2017: Je tady rok streamingové války

Redakce MAM18. 4. 20179. 7. 2019

Na počátku března se v USA některým platícím uživatelům nejrozšířenější streamovací služby Spotify objevila v jejich aplikacích nabídka předplatného vyšší úrovně. Spotify Hi-fi, jak se produkt jmenoval, nabízel za doplatek pěti dolarů bezztrátový streaming, tedy zvukovou kvalitu srovnatelnou s tím, co poskytují stále méně prodávané kompaktní disky.

Kdo o novou službu projevil zájem, byl ovšem zklamán, protože se dozvěděl, že zatím v dané oblasti není k dispozici, eventuálně se mu dostalo jen chybového hlášení. Na světě se tak ovšem objevila spekulace, že Spotify testuje bezztrátový streaming, který zatím ze známějších streamovacích služeb nabízí pouze audiofilský Tidal. Oficiální stanovisko firmy bylo vyhýbavé: “Spotify vždycky zkouší něco nového, zatím však není o čem informovat.”

Je čas na konsolidaci

Spotify, které je s 50 miliony platících uživatelů s přehledem největším poskytovatelem streamované hudby, by tím vyrazilo mnohem menšímu Tidalu – má tři miliony předplatitelů – z ruky jeho hlavní trumf. Jeho snaha nabídnout hudbu ve vyšší kvalitě může být tedy potvrzením toho, že na trhu streamování je dnes příliš mnoho hráčů a ti největší se budou snažit o jeho konsolidaci. Anebo je blýskáním se na lepší časy pro všechny zúčastněné, možná s výjimkou menších hráčů na přehuštěném trhu, jako je Tidal. Digitalizace hudby, která přinesla i “největší hudební archiv” YouTube, vypalování cédéček a ilegálně stahované empétrojky, teprve se streamingem nabídla hudebnímu průmyslu nový zdroj příjmů.

Ve Spojených státech se loni streaming s 51,3procentním podílem stal nejdůležitějším prodejním kanálem hudebních vydavatelství, jako jsou Universal, Warner Music nebo Sony.

Česká pobočka mezinárodní hudební federace IFPI svou zprávu za rok 2016 právě finalizuje, takže ekonomické výsledky svých členů, kteří představují zásadní část českého hudebního průmyslu, aktuálně nechtěla komentovat. S ohledem na vývoj ve světě a na to, že i u nás se díky streamingu v roce 2015 konečně zastavil pokles prodeje hudby, očekáváme, že výsledky českého trhu budou taky pozitivní.

Současné streamování ale dává naději nejen pirátstvím decimovanému nahrávacímu průmyslu. Podle šéfredaktora audiofilského webu Hi-fi Voice Daniela Březiny – se kterým si můžete přečíst rozhovor nejen o streamingu na následující dvoustraně – s tím, jak se zvětšují paměti telefonů i průtok datových sítí, “komprimované formáty ztrácejí jednu ze svých hlavních výhod a roste zájem i o kvalitnější reprodukci”. Streaming tak vrací naději hudbě jako takové a těžit z toho budou samozřejmě i posluchači, kteří o kvalitnější reprodukci zájem projeví.

Ne každý v této hře bude ovšem vítěz. Druhým největším poskytovatelem streamované hudby je v roce 2015 rozjetá Apple Music, za kterou stojí nejcennější značka světa a technologická společnost Apple. V současnosti má sice “jen” 20 milionů platících uživatelů, roste však mnohem rychleji než vedoucí Spotify.

Američtí komentátoři k nim řadí ještě Amazon Music jednoho z nejbohatších lidí světa Jeffa Bezose. Ta údaje o počtu předplatitelů neuvádí, podle odhadů by však společně s videotékou Amazon Prime mohla momentálně disponovat deseti miliony uživatelů. Všechny ostatní streamovací služby – zmiňovaný Tidal, Deezer, a dokonce i Google Music – registrují podle dostupných údajů pouze miliony předplatitelů. Podle magazínu Billboard, který je tradičním komentátorem dění v hudebním průmyslu, se některé menší firmy na trhu pravděpodobně neudrží.

Síla a originalita

Kdo bude vítězem streamingových válek, tedy kromě hudby, a zejména jejích posluchačů, kteří mají za – ve srovnání s minulostí – zanedbatelné poplatky přístup k tak gigantickým hudebním archivům jako žádná generace před nimi? (Záměrně nepíšeme o hudebnících, jejich odměňování stremovacími službami se Spotify v čele je téma na jiný článek.)

V roce 2017 to nadále bude Spotify. Služba, která ještě v roce 2015 zaznamenala při příjmech 2,2 miliardy dolarů ztrátu 200 milionů, už delší dobu zvažuje vstup na burzu, čímž by získala významnou finanční injekci k dalšímu rozvoji.

A dostane černého Petra třeba zmiňovaný Tidal? Ten vznikl jako audiofilská streamovací služba nabízející hned od počátku hudbu v bezztrátové kvalitě. Poté co se v roce 2015 jeho majoritním vlastníkem stal známý raper Jay-Z, začal se profilovat jako stream, který nabízí férový podíl ze svých příjmů hudebníkům, a v současnosti je to prostě “mainstream”.

Jay-Z, občanským jménem Shawn Carter, se proti Spotify vymezuje třeba tím, že výlučně na Tidalu nabízí premiéry alb 16 umělců, kteří se stali jeho podílníky, včetně jeho ženy, superhvězdné zpěvačky Beyoncé. Aktuálně dokonce prý z této konkurence stáhl veškerou vlastní produkci. Jeho firma ovšem současně zavádí službu Tidal Masters, která nabídne hudbu ještě ve vyšším rozlišení, plně srovnatelnou s tím, jak zněla ve studiu, ve kterém vznikala. Jistě o tenhle na výkon procesoru náročný formát, jehož kvalitu docení jen majitelé skutečně kvalitních audiořetězců, nebude masový zájem. Možná však díky této službě bude Tidal vítězem ve své vlastní kategorii.

Superhvězdná zpěvačka Beyoncé přichází na akci spolupořádanou streamovací službou Tidal. Rozhodně si ji nechce nechat ujít. Její manžel Jay-Z ji totiž vlastní.

Zakladatel Spotify Daniel Ek zvažuje vstup firmy na burzu, šéf Applu Tim Cook spoléhá na sílu nakousnutého jablka, zatímco majitel Tidalu Jay-Z konkurenci odepírá alba svá i spřízněných umělců, současně však chce fajnšmekrům nabídnout skutečně studiovou kvalitu.

×

1. Do léta má začít vysílat zpravodajská stanice Z24

Starší článek

10. Soud zrušil předběžné opatření k reklamě v MHD

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více