Britským a americkým trhem s on-line reklamou otřásl skandál, kvůli kterému se řada společností rozhodla stáhnout svou reklamu z YouTube a dalších portálů Googlu. Zobrazovala se totiž v blízkosti kontroverzního, ale i nelegálního obsahu.
Británie je po Spojených státech pro Google největším trhem, který mu v loňském roce přinesl podle agentury Reuters 7,8 miliardy dolarů (196 miliard korun).
Reklamu z Googlu stáhla a bojkot YouTube vyhlásila řada lukrativních firem i vážených institucí (za všechny jmenujme například HSBC, M&S, L’Oréal, BBC nebo Johnson & Johnson). Podle informací Business Insideru je jich dohromady více než 250.
Šéf evropské divize Googlu Matt Brittin se za to, že k propojení reklamy s kontroverzními videi došlo, omluvil a slíbil, že se společnost bude snažit o nápravu. V této souvislosti nicméně připomněl, že proces detekce není snadný, neboť jen na YouTube uživatelé každou minutu nahrají videa o délce 400 hodin.
Omluva nestačí
Google dosud spoléhá na samotné uživatele, kteří mají možnost závadný obsah nahlásit. To některé zadavatele reklamy rozčiluje. Google, Facebook i jiné platformy by se podle nich měly přestat schovávat za maskou technologických firem a opravdu přijmout zodpovědnost za obsah, který šíří.
„Našim klientům z komerční i veřejné sféry jednoznačně doporučujeme preferovat profesionálně vytvářený obsah před ‚user generated‘. Nevidíme důvod rozmlouvat klientům inzerci přes Google a Facebook, ale je jasné, že na straně těchto mediálních dodavatelů musí být učiněno hodně práce pro zlepšení ‚brand safety‘. Naprosto zásadní je celková otevřenost jejich systémů ke kontrole plnění ze strany klientů a agentur,“ říká Jiří Vítek, CEO české pobočky mediální agentury Mindshare. Ta spadá do reklamního holdingu WPP. Řada jeho klientů patří mezi bojkotéry.
Omluvou Googlu diskuse spojená s „britským“ skandálem nekončí. Ozývají se hlasy, že jde o hysterickou a oportunistickou reakci. Že se rozhodně nejedná o první případ svého druhu a nebýt novinového článku, nikdo by újmu na dobrém jméně značky nezaznamenal.
„Umísťování reklamy v mediálním prostředí založeném na ‚user generated‘ obsahu v sobě nese významně vyšší míru rizika v porovnání s tradičními médii. Uznávám, je to výzva. Klienti si tento rozdíl vždy museli dobře uvědomovat,“ dodává ředitel mediální agentury MEC pro ČR a Slovensko Daniel Živica.
Řada britských a amerických zadavatelů stáhla svou reklamu z YouTube kvůli obavám ze spojení s nelegálním obsahem.
Foto: Shutterstock