Nové nanotechnologie dokážou tisknout na papír bez inkoustu. Využívají světla

20. 3. 2017 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Papír a inkoust jsou dvě věci, které k sobě po staletí neodmyslitelně patří. Jsou součástí definice „tisk“. Američtí a čínští vědci však ve své nové studii tvrdí, že našli recept na to, jak tento pojem redefinovat.

Jejich nová technologie má umět tisknout na speciální papír bez inkoustu – jen za použití světelných částic. Nový druh papíru navíc půjde využívat opakovaně – a to až 80krát. „Věříme, že naše práce bude mít pro moderní společnost ohromný ekonomický a environmentální dopad,“ řekl pro server Phys.org Yadong Yin, jeden ze spoluautorů projektu a profesor chemie z kalifornské univerzity.

Tajemství je ukryto v nanočásticích samotného papíru. Jejich chemické složení totiž při vysokém zahřátí nebo UV prosvícení reaguje a mění tak svou barvu. To se dá využít jak při „tisku“ samotných písmen, tak i při jejich „vygumování“. Nevýhodou však je oxidace papíru. Text na něm v současném stadiu vydrží pouze pět dní.

Úleva pro přírodu

Nový objev může snížit zátěž, kterou produkce papíru představuje. I přes zaběhlejší recyklaci a kontrolovanou těžbu je totiž palčivou zátěží pro životní prostředí. Jenom v Latinské Americe se podle statistik WWF vytěží až dvacet milionů tun dřevoviny ročně. Brazílie a Chile navíc plánují těžbu rozšířit. Tím by se podle odhadů měla roční těžba do roku 2025 zvýšit o dalších deset milionů tun.

Evropa je díky Švédsku a Finsku druhým největším producentem dřevoviny a přes 27 procent světové produkce papíru a kartonů pochází z Německa. Těžba je však kontrolovaná a ve většině evropských zemí je povinná rekultivace.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.